|
کدخبر: 266576 سهیل فرزین

دبیر کل خانه صمت در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بستری طلایی برای جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر در حوزه فناوری

مرتضوی گفت: امیدواریم برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی شرکت های کوچک و متوسط شروعی برای نمایش توانایی های مجموعه های دانش بنیان و شرکت های کوچک و متوسط به جامعه و سرمایه گذاران ریسک پذیر باشد.

نمایشگاه بستری طلایی برای جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر در حوزه فناوری

روز گذشته اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی شرکت های کوچک و متوسط  همزمان با گرامیداشت دهه «تولید و تجارت» (یکم تا دهم تیرماه) همراه با برپایی پاویون ویژه شرکت ‌های دانش ‌بنیان و استارتاپ ‌ها با همکاری و مشارکت راهبردی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه ‌های بین ‌المللی تهران افتتاح شد. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون اهمیت برگزاری این رویداد گفتگویی را با محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

ارائه توانمندی های شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه

مرتضوی در این گفتگو اظهار داشت: بزرگترین هدف ما از برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی شرکت های صنایع کوچک و متوسط در این فرصت و فضای محدود، ایجاد باور در میان این شرکت ها و نمایش توانمندی این مجموعه ها به مردم و مسئولان است. کلونی بزرگی از دانش و اراده در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دارد؛ برگزاری این نمایشگاه موجب تبلور این باور در میان مجموعه های دانش بنیان خواهد بود.

محمدرضا-مرتضوی

وی افزود: به عقیده من مسیر حرکت به سمت تعالی از گذرگاه های حمایتی دولت عبور نمی کند. ارائه ایده ها و توانمندی در این فضای فنی و تخصصی و استفاده از امکانات موجود در کشور، موجب تعالی مستمر خواهد شد. این نمایشگاه بهترین بستر برای این موضوع است. شناسایی نیازها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان و واحدهای کوچک و متوسط یکی از اصلی ترین راهبردهای این نمایشگاه است.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه گفت: دانش بنیان ها باید با ارائه توانمندی ها و ظرفیت های خود در پی جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر در حوزه فناوری باشند. در این صورت ما موفق خواهیم شد که با جلوگیری از خروج دانشمندان و محققان کشور موجب پیشرفت فعالیت آنها شویم تا با ایده پردازی و ارائه فناوری ها و راهکارهای نوین برای مشکلات موجود در بخش تجارت،  اقتصاد، صنعت و تولید نوید بخش آینده روشن کشور باشند.

دولت ها نباید سرمایه گذار باشند

مرتضوی در ادامه گفت: حل تمام این مشکلات نیاز به سرمایه دارد اما ما معتقدیم که این سرمایه را نباید از درون دولت ها جستجو کرد. قوی ترین و ثروتمند ترین دولت های دنیا نیز نباید در این حوزه سرمایه گذاری کنند. بلکه ایده ها باید با یکدیگر ادغام و در سطح شرکت های دانش بنیان و با پشتیبانی سرمایه گذاران ریسک پذیر به نمایش دربیایند. ما باید فضایی به وجود بیاوریم که این درخشیدن در فضای مناسبی اتفاق بیفتد تا شرکت ها بتوانند شرکای مکمل خود در رفع نیازهای یکدیگر را پیدا کنند. امیدواریم که برگزاری این نمایشگاه شروعی برای نمایش توانایی های مجموعه های دانش بنیان و شرکت های کوچک و متوسط باشد.

وی خاطرنشان کرد: عرضه درست توانایی های این شرکت ها موجب جذب نظر سرمایه گذاران ریسک پذیر خواهد شد و به تبع آن شرکت های استارتاپی به وجود خواهد آمد.

افزایش فضا برای حرکت به سمت جذب سرمایه گذار ریسک پذیر

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه استقبال از اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی شرکت های کوچک و متوسط در حد بسیار قابل قبولی بوده است، گفت: فضای نمایشگاه به شدت علمی و فنی است و ما تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که تا در ارائه ایده ها در فضای محدود سه سالن نمایشگاهی موفق عمل کنیم. خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سطح بسیار خوب و قابل قبولی حمایت های لازم از برگزاری این رویداد را به عمل آورده است. وزارت صمت بر روی حمایت از دانش بنیان ها و صنایع کوچک و متوسط تمرکز دقیقی دارد و به عقیده من اگر سایر نهادها و سازمان ها مانند صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و دیگر رسانه های تخصصی در این حوزه به نحو شایسته تری این نمایشگاه را به مردم و آحاد مختلف جامعه معرفی کنند فضا برای حرکت به سمت جذب سرمایه گذار ریسک پذیر افزایش خواهد یافت.

مرتضوی در ادامه تصریح کرد: فعالیت های دانش بنیان حوزه ای است که نباید محدود به مرز و محدوده داخلی باشد. با از بین رفتن محدویت های ناشی از تحریم ها، شرکت ها و مجموعه های داخلی می توانند در حوزه تخصصی فعالیت های خود با شرکای بزرگ تری در خارج از مرزها همکاری داشته باشند. در همین راستا جای خالی شرکت های دانش بنیانی که تمام ایده ها را دریافت و طبقه بندی کند به شدت احساس می شود. اگر ما شرکتی داشته باشیم که ایده های جدید و نوآورانه را با روش های جدید جذب کند ما با توفیقات بیشتری روبرو خواهیم بود.

ارسال نظر