|
کدخبر: 252809 سهیل فرزین

گفتگوی مدیرعامل پیشین سایت اصفهان با گسترش نیوز:

برگزاری نمایشگاه اولویت چندم مسئولان است؟

یارمحمدیان گفت: به عقیده من در حال حاضر مهم ترین مشکل صنعت نمایشگاهی این است که مسئولان و سیاست گذاران کشور دید مثبت و جامعی نسبت به اهمیت این صنعت ندارند.

نمایشگاه برگزاری نمایشگاه اولویت چندم مسئولان است؟

صنعت نمایشگاهی کشور در سال های گذشته با چالش های متعددی روبرو شده است. این صنعت در سال گذشته نیز از چالش ها و مشکلات ریز و درشت بی بهره نبود. اما مهمترین این چالش ها کدام موارد بودند؟ خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوال گفتگویی را با علی یارمحمدیان مدیرعامل پیشین سایت نمایشگاهی اصفهان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

یارمحمدیان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: خوشبختانه با واکسیناسیون گسترده مردم کشور اطمینان خاطری برای فعالیت های اقتصادی به وجود آمد. صنعت نمایشگاهی نیز از این قافله عقب نماند و مردم نیز به واسطه همین موضوع نسبت به بی خطر بودن فضای نمایشگاهی به اطمینان خاطر رسیدند. به همین دلیل وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به مراتب بهتر شد و امروزه می توان ادعا داشت که بیش از ۵۰ درصد از رویدادهای نمایشگاهی در سال گذشته برگزار شدند. این اتفاق گام بزرگ رو به جلو در صنعت نمایشگاهی کشور بود. البته نباید فراموش کرد که بعضی از رویدادها مانند نمایشگاه گردشگری در برخی استان ها برگزار نشد و صرفا به برگزاری این رویداد در استان تهران بسنده شد.

علی-یارمحمدیان

وی افزود: به عقیده من در حال حاضر مهم ترین مشکل صنعت نمایشگاهی این است که مسئولان و سیاست گذاران کشور دید مثبت و جامعی نسبت به اهمیت این صنعت ندارند. نمایشگاه ها محل مذاکره، عرضه کالا و خدمات، انعقاد قراردادهای مهم تجاری، خلاقیت، ارائه آخرین دستاوردها و تکنولوژی های روز است. در کشور های اروپایی ورود به سایت های نمایشگاهی به مثابه ورود به قلب بازار آن کشور است. بنابراین ما باید شرایطی را فراهم کنیم که وقتی کسی وارد نمایشگاه تهران می شود بازار ایران را در محلی کوچک پیش رو داشته باشد.

مسئولان فرق نمایشگاه و فروشگاه را نمی دانند!

مدیرعامل سابق شرکت نمایشگاه اصفهان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مسئولان کشوری نمایشگاه ها را هم‌راستای فروشگاه ها در نظر می گیرند، گفت: ما با شیوع ویروس کرونا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از سیاست گذاران حتی فرق این دو را نیز نمی دانند. اگر مسئولان ما با نمایشگاه ها و اهمیت آن آشنا شوند و به این منظور مطالعه و تحقیق کنند رشد صنعت نمایشگاهی کشور تسریع خواهد شد.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در سطح کشور یا سایت نمایشگاهی استاندارد نداریم یا تعداد آنها بسیار اندک است. سایت های نمایشگاهی در کشورهای توسعه یافته محل برگزاری نمایشگاه های منطقه ای یا جهانی است. به عبارتی می توان گفت رویدادهای جهانی یا منطقه ای تنها در سایت های استاندارد برگزار می شوند و این در صورتی است که سایت های نمایشگاهی کشور ما به روز و استاندارد نیستند.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین سایت نمایشگاهی در کشور ما سایت نمایشگاهی تهران است. این در صورتی است که بیشتر سالن های نمایشگاهی این سایت نیز پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده اند. اگر بخواهیم سایت نمایشگاهی تهران را با سایت نمایشگاهی کشورهایی مانند فرانسه،  آلمان و حتی چین مقایسه کنیم به چه نتیجه ای دست پیدا خواهیم کرد؟ نباید فراموش کرد که تا مادامی که صنعت نمایشگاهی یک کشور سایت های به‌روز و بین المللی نداشته باشد قادر به برگزاری رویدادهای منطقه ای و جهانی نخواهد بود.

چالش تعدد سایت های نمایشگاهی کشور

مدیرعامل سابق شرکت نمایشگاه اصفهان تعدد سایت های نمایشگاهی در کشور را از دیگر چالش های مهم در صنعت نمایشگاهی عنوان کرد و گفت: در کشور های اروپایی به هیچ عنوان یک نمایشگاه با موضوع مشخص در دو سایت برگزار نمی شود. یعنی سیاستی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که بر اساس آن برگزاری رویدادها را منطقه بندی کرده اند. اما در کشور ما به هیج عنوان به این مسئله مهم اهمیت داده نمی شود. متاسفانه صنعت نمایشگاهی نه تنها برای سازمان توسعه تجارت اولویتی ندارد بلکه اهمیتی نیز به این حوزه مهم نمی دهد.

یارمحمدیان تصریح کرد: دید رییس این سازمان یا دیگر مسئولان کشور به صنعت نمایشگاهی تا چه اندازه مثبت است؟ مسئولان سازمان توسعه تجارت اعلام کنند که برگزاری نمایشگاه های منطقه ای و جهانی اولویت چندم آن ها است؟ تمام کشورهای توسعه یافته با فروش و صادرات  کالاهای خود در بستر برگزاری رویدادهای تجاری به توسعه دست یافتند. چینی ها با برگزاری نمایشگاه در اقصی نقاط دنیا موفق شدند کالاهای خود را به سراسر دنیا عرضه و بازار دنیا را قبضه کنند.

مدیرعامل سابق شرکت نمایشگاه اصفهان در پایان گفت: بدون شک یکی از دلایل توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته صنعت نمایشگاهی است. بنابراین اگر ما نیز خواهان رشد و توسعه صادرات و تولید کشور هستیم باید و باید به صنعت نمایشگاهی این مرز و بوم توجه کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها