|
کدخبر: 246270 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سایه سنگین ترس بر نمایشگاه های ۱۴۰۰

کشاورز گفت: تمام رویدادهایی که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد با هراس برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان همراه بود.

نمایشگاه سایه سنگین ترس بر نمایشگاه های ۱۴۰۰

فعالان صنعت نمایشگاهی کشور که در سال ۹۹ از شیوع ویروس کرونا با ضربه‌ها و چالش‌های متعددی روبه‌رو شده بودند انتظار داشتند که در سال ۱۴۰۰ روندی رو به بهبودی پیدا کنند و به روزهای رونق خود بازگردند. گسترش نیوز درباه وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور در روزهای پایانی سال، با شاهرخ کشاورز برگزارکننده نمایشگاهی گفت‌وگو کرده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

کشاورز در این گفتگو اظهارکرد: صنعت نمایشگاهی در ۱۴۰۰، سال بسیار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. در این سال تعطیلی‌هایی بر این صنعت تحمیل شد و از سوی دیگر جابه‌جایی مدیریتی در رأس این صنعت موجب شد که فرآیندهای مورد نظر فعالان صنعت نمایشگاهی به کندی انجام شود. امیدواریم که تیم جدید موفق شود کیفیت بهتری را در ساختار صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد کند. ما نیز به نوبه خود و به عنوان مجریان نمایشگاهی بعد از تعطیلی‌های تحمیلی به این صنعت تمام تلاش خود را کردیم تا این صنعت دوباره پا بگیرد.

کشاورز

هراس هنگام برگزاری رویدادها

وی با بیان اینکه ساختار نمایشگاه‌ها از شیوع ویروس کرونا ضربه‌های بسیار شدیدی را متحمل شد گفت: هر زمانی که شرایط کشور با جهش‌های کرونا تغییر پیدا کرد، نمایشگاه‌ها تعطیل شدند و این در حالی بود که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به نسبت بسیاری از کسب‌وکارهای پرخطری که در کشور مشغول به فعالیت بودند از خطر کمتری برخوردار بود. شاید لازم بود مدیران نمایشگاهی کشور بیشتر تلاش می‌کردند تا از حقوق تمام فعالان نمایشگاهی اعم از مجریان، غرفه سازان، برگزارکنندگان و حتی مشارکت‌کنندگان به نحو بهتر و شایسته‌تری صیانت کنند و با تولید محتوا، استدلال بهتر و قانع کردن مدیران بالادستی شرایط را به سمتی ببرند که صنعت نمایشگاهی با ضربه‌های بیشتر روبه‌رو نشود.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: تمام رویدادهایی که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد با هراس برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان همراه بود. در چنین شرایطی اهداف مدنظر برگزارکنندگان محقق نشد. اما به عقیده من اصل برگزاری رویدادها و تداوم در برگزاری آنها نسبت به جزییاتی که به واسطه شرایط سخت کشور در برگزاری رویدادها به وجود آمد ارجحیت داشت.

بزرگ‌ترین چالش برگزارکنندگان

کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های صدور مجوزهای نمایشگاهی را بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: فارغ از مسائل و چالش‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای صنعت نمایشگاهی کشور به وجود آورد صدور مجوزهای نمایشگاه به عنوان اصلی‌ترین مانع در بهبود شرایط این صنعت خودنمایی می‌کرد. صدور مجوزها در آستانه برگزاری رویدادها موجب می‌شود که برگزارکنندگان در بلاتکلیفی قرار بگیرند. وقتی مجری از سه یا پنج سال قبل مجوز برگزاری رویداد موردنظر را دریافت کند با فراغ بال بهتری می‌تواند برای طرح توسعه خود برنامه‌ریزی کند. متاسفانه در کشور ما چند ماه قبل از برگزاری رویدادها مجوز صادر می‌شود. تا مادامی که مجوزها به این صورت صادر شوند برگزارکنندگان قادر به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نخواهند بود.

راه حلی برای چالش مجوز

وی افزود: به عقیده من می‌توان برای صدور مجوزها سازکاری ایجاد کرد که بر اساس آن عملکرد شایسته مجریان نمایشگاهی ارزش‌گذاری و نمره دهی شود. پس از آن می‌توان تسهیلاتی را برای مجریانی که عملکرد خوبی در برگزاری رویدادها از خود به جای گذاشته‌اند در نظر گرفت. درحال‌حاضر فرآیند صدور مجوزها منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه سازمان توسعه تجارت هرساله از ما طرح توجیهی در خواست می‌کند و ما باید اطلاعات را در دوباره برای این سازمان ارسال کنیم.

کشاورز در پایان گفت: متاسفانه همچنان در حوزه سیاست‌گذاری کلان کشور، نمایشگاه‌ به عنوان یک صنعت مورد پذیرش قرار نگرفته است. در کشورهای پیشرفته احترام بسیار زیادی برای این صنعت قائل هستند؛ چرا که این صنعت علاوه بر ظرفیت‌هایی که در حمایت از تولید ملی به واسطه نمایش توانمندی شرکت‌ها دارد، در بحث گردشگری نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند. مادامی که در کشور ما این فعالیت به عنوان یک صنعت ارزش‌گذاری و مورد قبول مدیران رده بالایی قرار نگیرد فعالیت‌های نمایشگاهی همواره متأثر تصمیمات غلط خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها