|
کدخبر: 159805 سهیل فرزین

دبیر ستاد اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

مرتضی دیلان گفت: اکسپو یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که ما می‌توانیم در آنجا آثار مربوط به ایران هراسی موجود در کشورهای مختلف جهان را کمرنگ و یا بی‌اثر کنیم.

نمایشگاه اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

یکی از ابزارهای مهم رونق بخشیدن به اقتصاد در چشم‌انداز بلندمدت و انجام فعالیت مؤثر برای ارتقاء سطح اشتغال، ایجاد روابط بین‌المللی، تبادل فرهنگی ملت‌ها و جذب گردشگران نمایشگاه‌های جهانی (اکسپو) هستند.

امروزه اگرچه نمایشگاه‌ها به عنوان محلی برای بازاریابی و توسعه تجارت، کاربرد روزافزونی دارند اما مهم‌تر از جنبه اقتصادی نمایشگاه ابعاد ارتباطی آن است که همچون یک کانال، کارکردی جهت انتقال مفاهیم، اطلاعات و آگاهی‌ها به گیرندگان پیام دارد که نمایشگاه اکسپو این اهداف را دنبال می‌کند.

اکسپوها پیشرفته‌ترین نوع نمایشگاه‌ها محسوب می‌شوند و اثرات درازمدتی در تجارت، صنعت و فرهنگ کشورها دارند. هر یک از اکسپوها با موضوع خاص توسط کشورهای میزبان برگزار می‌شوند و طی آن کشور میزبان و سایر کشورهای جهان همراه با سازمان‌های تخصصی و مراکز بین‌المللی علمی و اجرایی مقاصد مفاهیم نوین صنعتی، علمی و فرهنگی را با الهام از تکنولوژی گذشته، حال و آینده تجسم بخشیده و در معرض قضاوت مردم جهان قرار می‌دهند.

اکسپوها را بعد از جام جهانی و المپیک بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی در جهان قلمداد می‌کنند که هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود.

مهرماه سال ۱۴۰۰ بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان در کشور امارات و شهر دوبی برگزار خواهد شد. از طرفی خاورمیانه برای نخستین بار میزبان چنین رویداد نمایشگاهی در سطح بین‌المللی است. همین موضوع فرصتی است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار اکسپو بتوان گردشگران و سرمایه‌گذاران متعددی را به سمت کشور جذب کرد.

تاریخ برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، مهرماه سال جاری تعیین شده بود اما شیوع پاندمی کرونا تمام برنامه‌ریزی‌های قبلی را لغو کرد. بنابراین این رویداد با یک سال تأخیر و در مهرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

اما کشور ما تا کنون چه اقداماتی جهت حضور در این رویداد بزرگ جهانی انجام داده است و برنامه‌های ایران در مدت‌زمان برگزاری این رویداد بزرگ چیست؟

برای دریافت پاسخ این سؤالات با مرتضی دیلان، دبیر ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی به گفتگو نشسته‌ایم.

ویژگی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

مرتضی دیلان، اظهار داشت: «اکسپوی ۲۰۲۰ دبی که قرار بود در مهرماه سال ۹۹ برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد و قرار است که در مهرماه سال ۱۴۰۰ به مدت ۶ ماه در کشور امارات و شهر دوبی برگزار شود. این رویداد بین‌المللی در مساحتی معادل ۴۳۸ هکتار برگزار خواهد شد و بیش از ۱۹۵ کشور در آن حضور دارند».

مرتضی دیلان

وی افزود: «اکسپوی دوبی از سه زون (منطقه) اصلی تشکیل شده است. تحرک، فرصت‌ها و پایداری این سه زون را تشکیل می‌دهند. کشور ما در زون تحرک قرار دارد. زمین پاویون جمهوری اسلامی ایران ۲۰۱۴ مترمربع دارد و مساحت زیربنای سایت ۱۰۰۰ است. همسایگان ما در این زون کشورهای پرو و فرانسه هستند. ما حدود ۱۰ سالن در این پاویون خواهیم داشت. در حال حاضر مشغول تدوین سناریوی بازدید برای بازدیدکنندگان هستیم. هدف ما این است که بازدیدکننده ما ولو سرمایه‌گذار، گردشگر یا مخاطب عام بر اساس سناریوی بازدیدی که تهیه خواهیم کرد در هنگام ترک پاویون ایران تصویری ماندگار از تمدن، فرهنگ، انواع غذاها و نوشیدنی‌ها و... در ذهن خود داشته باشد».

دبیر ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در ادامه به اهمیت حضور ایران در اکسپو دوبی اشاره کرد و گفت: «این رویداد بزرگ اولین نمایشگاه بین‌المللی است که در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. همسایگی ما با کشور امارات که میزبان این رویداد جهانی است؛ فرصت بی‌نظیری برای ما محسوب می‌شود که باید از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کافی و وافی را ببریم. اکسپو یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که ما می‌توانیم در آنجا آثار مربوط به ایران هراسی موجود در کشورهای مختلف جهان را کمرنگ و یا بی‌اثر کنیم. ما درصد هستیم که با حضور در این اکسپو توانمندی‌های خود در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، صنعتی و معدنی را در معرض دید جهانیان قرار بدهیم و به نوعی اثر تبلیغات منفی که بر اساس عملکرد رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته را تغییر دهیم».

بخش‌های مختلف پاویون ایران در اکسپو دوبی

دیلان افزود: «پاویون ایران به بخش‌بندی‌های مختلفی تقسیم شده است که بخش گردشگری، فرهنگی هنری، صنعت، های‌تک، طب ایرانی، رستوران و شربت خانه ایرانی از مهم‌ترین این بخش‌ها هستند. همچنین سالن‌هایی را برای نشست‌های B۲B و پذیرش هیئت‌های تجاری در نظر گرفته‌ایم. تمام این موارد با تم اکسپو در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت».

ایجاد کمیته‌های تخصصی

وی با بیان اینکه شعار اکسپوی دوبی پیوند افکار، خلق آینده است گفت: «ایران نیز با ۳ شعار وارد این رویداد شده است. «ایران، تمدنی کهن و استوار»، «تنوع اقوام» و «میزبان ملت‌ها» شعارهای ایران در اکسپو ۲۰۲۰ است. هدف راهبردی ما نیز جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای اقتصاد کشور تعیین شده است. اهداف، فرصت‌ها و چشم‌انداز حضور ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی را نیز در دو بخش اقتصادی_تجاری و فرهنگی_اجتماعی تقسیم‌بندی کرده‌ایم. در همین رابطه کمیته‌های تخصصی اکسپو را تشکیل دادیم. وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف عضو این کمیته‌ها هستند. تاکنون ۶ کمیته تشکیل شده است که کمیته‌های طراحی و معماری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، فناوری و نوآوری، گردشگری و روابط عمومی،‌ اطلاع‌رسانی و تبلیغات این عناوین را تشکیل می‌دهند».

دبیر ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای انجام برخی امورات هستیم که جذب سرمایه‌گذار، جذب گردشگر عام و خاص،‌ برگزاری جلسات B۲B، B۲C و B۲G، برندسازی تولیدات ایرانی، بازارسازی برای برندهای برتر کشور و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی جانبی اهم این فعالیت‌ها خواهند بود که در خلال ۶ ماه برگزاری این رویداد ارائه خواهیم کرد. دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و مراکز علمی متعدد که متشکل از وزارتخانه‌های کشور، گردشگری، راه و شهرسازی، امور خارجه، علوم و تحقیقات و همچنین بانک مرکزی، صداوسیما و تمام دستگاه‌هایی که به نوعی متولی کمک به حضور هر چه‌بهتر ایران در اکسپوی دوبی هستند، اعضای ستاد ملی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی را تشکیل می‌دهند».

دیلان در پایان گفت: «امیدواریم که بتوانیم از فرصت حضور در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی نهایت استفاده را ببریم».

ارسال نظر