|
کدخبر: 152571

معاون فنی مهندسی شرکت نمایشگاه های بین المللی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی فوق العاده برای جذب سرمایه گذار

میرظفرجویان گفت: حضور ما در مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان بزرگترین فرصتی است که بتوانیم اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود را به رخ جهانیان بکشیم.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی فوق العاده برای جذب سرمایه گذار

مهرماه سال ۱۴۰۰ بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان در کشور امارات و شهر دوبی برگزار خواهد شد. اکسپو را بعد از جام جهانی و المپیک بزرگترین رویداد بین المللی در جهان قلمداد می کنند که هر ۵ سال یکبار برگزار می شود. از طرفی خاورمیانه برای نخستین بار میزبان چنین رویداد نمایشگاهی در سطح بین المللی است. همین موضوع فرصتی است تا با بهره گیری از ظرفیت های بی شمار اکسپو بتوان گردشگران و سرمایه گذاران متعددی را به سمت کشور جذب ‌کرد.

تاریخ برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، مهرماه سال جاری تعیین شده بود اما شیوع پاندمی کرونا تمام برنامه ریزی های قبلی را لغو کرد. بنابراین این رویداد با یک سال تاخیر و در مهرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

اما کشور ما تا کنون چه اقداماتی جهت حضور در این رویداد بزرگ جهانی انجام داده است؟ برنامه های ایران در مدت زمان برگزاری این رویداد بزرگ چیست و ساخت پاویون ایران در کدام مرحله است؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با حسین میرظفرجویان معاون فنی مهندسی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران و مسئول کمیته فنی معماری اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی ترتیب داده و جزئیات آخرین اقدامات در راستای حضور ایران در این اکسپو را جویا شده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

میرظفرجویان در ابتدا اظهار داشت: اکسپو، نمایشگاهی جهانی و جزو رویدادهای مهم دنیا است. این رویداد بزرگ هر ۵ سال یک بار و بر اساس یک روند انتخاباتی توسط دفتر بین المللی نمایشگاه های جهانی در پاریس، یک کشور به عنوان میزبان انتخاب می شود و بر اساس آن فعالیت ها شکل می گیرد. اکسپوی پیش رو، اکسپو ۲۰۲۰ دوبی است. این کشور در سال ۲۰۱۲ به عنوان میزبان اکسپو ۲۰۲۰ معرفی شد. کشور ما نیز در سال ۱۳۹۷ فرآیند شروع انتخاب طرح معماری و طراح برای پاویون ایران را آغاز کرد. در همان سال طی حکمی بنده مسئول کمیته فنی و معماری اکسپوی ۲۰۲۰ شدم. ما در اولین اقدام یک مسابقه طراحی را برگزار کردیم. در این مسابقه از همه معماران بزرگ کشور دعوت به عمل آمد. از میان تمام شرکت کنندگان در فراخوان ۱۰ شرکت معماری برجسته بر اساس شرایط فراخوان مسابقه انتخاب شدند. سپس قراردادهایی فی ما بین شرکت سهامی نمایشگاه ها و این شرکت ها منعقد شد. بعد از این مرحله، این ۱۰ شرکت مشغول طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ شدند. در انتها از طریق داوران بسیار مجرب که از اساتید برجسته معماری و دانشگاهی کشور بودند در روز نهایی و در جلسه ای با حضور شهردار تهران ۳ طرح برگزیده و نهایتا یک طرح با توجه به ملاحظات اقتصادی انتخاب شد.

جلسه-شهردار

تسریع در پیشرفت ساخت پاویون ایران

معاون فنی مهندسی نمایشگاه بین المللی و مسئول کمینه فنی و معماری اکسپو ۲۰۲ در ادامه گفت: متاسفانه در ۸ ماه اخیر اقدام شایان توجهی در خصوص ساخت پاویون ایران انجام نگرفته بود. به لطف خدا پس از آغاز به کار آقای دکتر زمانی به عنوان ریاست شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران و تاکید ایشان بر سرعت عملیات، فعالیت ها شدت بیشتری گرفته و فونداسیون پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ به اتمام رسیده است و فولاد مورد نیاز برای ساخت سازه سالن نیز در چند روز اخیر وارد سایت نمایشگاه شد. به امید خدا از همین هفته ساخت سازه نیز شروع خواهد شد. تقریبا تا اواخر فوریه سازه شکل خواهد گرفت و پس از آن تا خرداد سال آینده کل ساختمان به اتمام خواهد رسید.

میرظفرجویان در ادامه عنوان داشت: آخرین جلسه ستاد اکسپو با حضور وزیر صمت برگزار شد. در آن جلسه مقرر شد که منویات آقای مهندس رزم حسینی مقام عالی وزارت در حوزه محتوا به کار گرفته شود. در همین راستا تصمیم گرفته شد سالن ها در چگونگی چیدمان و نوع محصولاتی که به بازدیدکنندگان ارائه می شود و همچنین به نمایش گذاشتن قدرت اقتصادی، فرهنگی، و اجتماعی مردم ایران از محتوای بالایی برخوردار باشند.

اکسپو

کسب درآمد از فرصت بی نظیر اکسپو

مسئول کمیته فنی و معماری اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی همچنین خاطرنشان کرد: حضور ما در مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان بزرگترین فرصتی است که بتوانیم اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود را به رخ جهانیان بکشیم و با جذب سرمایه و گردشگران خارجی و همچنین فروش کالاهای ایران کسب درآمد کنیم. این درآمد ممکن است در کوتاه مدت از فروش کالاها یا عقد قرارداد با کشورهای خارجی باشد اما در نگاه بلندمدت حضور ما در این گونه مجامع بین المللی بهترین فرصت برای معرفی برند کشور خواهد بود. در حال حاضر نیز مشغول برنامه ریزی هایی به منظور چگونگی کسب درآمد از موارد مختلف هستیم.

ساخت سالن های جدید نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰

معاون فنی و مهندسی نمایشگاه بین المللی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع نمایشگاه های داخلی اشاره کرد و گفت: برای ساخت سالن های جدید در سال ۱۴۰۰ برخی شرایط سرمایه گذاری در داخل مجموعه را احصا کرده ایم. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها نیز بر تسریع برنامه ریزی برای ساخت سالن های مورد نیاز تاکید ویژه ای داشته اند. سرمایه گذاری در نوسازی و بهسازی سالن ها نیز مورد تاکید قرار گرفته است و اقداماتی نیز در این خصوص انجام خواهد شد. به امید خدا با فراخوان هایی که تهیه خواهیم کرد و با توجه به مدل های مالی مد نظر شرکت سهامی نمایشگاه ها اقدام به جذب سرمایه گذار برای ساخت، نوسازی و بهسازی سالن ها خواهیم کرد.

وی افزود: استفاده از فرصت های متعدد در حوزه فنی نمایشگاه ها و بهره وری کامل از ظرفیت بی نظیر اکسپو از عمده اقداماتی است که در سال آینده به صورت ویژه به آن ورود خواهیم کرد. به روزرسانی سالن ها از نظر خدمات ساختمانی و ارائه خدمات به بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان نیز از جمله اقداماتی است که در سال آینده در مرکز توجهات ما قرار خواهد گرفت. بهینه سازی سیستم های حرارتی و برودتی و همچنین بهینه سازی سیستم برق نیز از دیگر اقداماتی است که در سال ۱۴۰۰ تغییرات عمده ای در آن ها ایجاد خواهد شد.

لزوم افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت اکسپو

میرظفرجویان در پایان تاکید کرد: برگزاری اکسپو۲۰۲۰ دوبی با توجه به نزدیکی به کشور ما، فرصت بی نظیری برای حوزه صنعت، اقتصاد، هنر و فرهنگ کشور است. استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشور و ارائه در اکسپو نیازمند افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت اکسپو است. در اکسپو اهداف متعددی نهفته است که باید بتوانیم ظرف مدت ۶ ماه نهایت استفاده از این فرصت را ببریم.

ارسال نظر