|
کدخبر: 151560 سهیل فرزین

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های تبریز در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سرنوشت نمایشگاه های مجازی در دوران پساکرونا

حبیب ماهوتی گفت: خواسته فعالان نمایشگاهی این بود که در این مدت باقی مانده از سال، تا جایی که ممکن است رویدادها برگزار شوند تا از این طریق چرخ اقتصاد کشور نیز به حرکت درآید.

نمایشگاه سرنوشت نمایشگاه های مجازی در دوران پساکرونا

شیوع ویروس کرونا در ایران در آستانه یک سالگی است ولی هنوز تبعات و پیامدهای شیوع این ویروس خطرناک به قوت خود باقی است. این ویروس موجب شد که تغییرات عمده ای در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و حتی معیشت و سبک زندگی مردم ایجاد شود.

یکی از بخش هایی که شیوع این ویروس تاثیر چشمگیری بر روند فعالیت آن داشت، صنعت نمایشگاهی کشورها بود. وقفه طولانی مدتی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در برگزاری رویدادها به وجود آمد شرکت های برگزارکننده و فعالان صنعت نمایشگاهی را بر آن داشت تا از ظرفیت های پنهان یا مغفول این صنعت بزرگ استفاده کنند. یکی از این ظرفیت ها، برگزاری نمایشگاه های مجازی است. با لغو شدن موقت برگزاری رویدادهای فیزیکی بسیاری از فعالان این صنعت بر آن شدند تا نمایشگاه هایی را در بستر فضای وب برگزار کنند.

اما این نمایشگاه ها تا چه اندازه توانستند موفق عمل کنند؟ آیا با رونق گرفتن برگزاری فیزیکی رویدادها، نمایشگاه های مجازی همچنان مخاطب خواهند داشت؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفتگویی را با حبیب ماهوتی، پیشکسوت صنعت نمایشگاهی و رییس هیئت مدیره شرکت نمایشگاه های بین المللی تبریز ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد‌.

با گسترش نیوز همراه باشید:

حبیب ماهوتی در ابتدای این گفتگو با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: با شیوع این ویروس در ایران شرکت نمایشگاه های بین المللی تبریز نیز مانند سایر استان ها فعالیت های نمایشگاهی خود را به حالت تعطیل درآورد. چرا که وجود هر تجمعی امکان تشدید شیوع ویروس کرونا را افزایش می داد. بنابراین وجوه دریافتی از تمام غرفه دارانی که برای رویدادهای نمایشگاهی اواخر بهمن و اسفند ماه سال گذشته و همچنین فروردین ماه سال جاری ثبت نام کرده بودند نیز عودت داده شد.

حبیب_ماهوتی

وی افزود: در اردیبهشت ماه دو نمایشگاه در استان برگزار کردیم و در خرداد ماه نیز اولین نمایشگاهی بودیم که در شرایط کرونایی و با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونا،‌ استانداری و سازمان صمت استان نمایشگاه ها را طبق برنامه تایید شده کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان برگزار کردیم. در این میان پیک دوم شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد که این موضوع موجب شد برگزاری رویدادها در تمام نقاط کشور تا اطلاع بعدی ممنوع شود. پس ازفروکش نسبی و مدیریت شیوع ویروس کرونا، معاونت بهداشت وزارت بهداشت مجوز برگزاری رویداد ها در مناطق نارنجی و زرد را صادرکرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تبریز همچنین گفت: در این بین برخی از سازمان ها و نهادها که نگاه منفی نسبت به صنعت نمایشگاهی دارند بنا به مخالفت با برگزاری رویداد ها حتی در مناطق زرد و نارنجی گذاشتند. اما خوشبختانه برگزاری رویدادها در مناطق نسبتا کم خطر آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد.

تقویم نمایشگاهی سه ماه پایانی سال

ماهوتی در ادامه به تقویم نمایشگاهی سه ماه پایانی سال اشاره کرد و گفت: در فصل پایانی سال شاهد برگزاری رویدادها به صورت همزمان و متوالی هستیم. نمایشگاه هایی وجود دارند که تا قبل از شیوع ویروس کرونا بابت برگزاری آن ها زحمات فراوانی کشیده شده بود. این نمایشگاه ها با قدمت طولانی که دارند به نوعی برند شده اند. بنابراین برگزاری این رویدادها در هر زمانی مثمر ثمر خواهد بود. در همین راستا خواسته فعالان نمایشگاهی این بود که در این مدت باقی مانده از سال تا جایی که ممکن است رویدادها برگزار شوند تا از این طریق چرخ اقتصاد کشور نیز در کنار مسائل پیرامون شیوع ویروس کرونا به حرکت در بیاید. صنعت نمایشگاهی برای بسیاری از فعالان این حوزه اعم از کارمندان و کارگران تنها راه امرار معاش و گذران زندگی است. بنابراین یکی دیگر از دلایلی که برگزارکنندگان نمایشگاهی در صدد هستند که تا پایان سال جاری تا حد ممکن رویدادها را برگزار کنند، همین موضوع است.

افق صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به افق صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: به عقیده من پیش بینی اکثر فعالان نمایشگاهی کشور بر این است که با توجه به زحمات کادر درمان و وزارت بهداشت و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم،‌ سال آینده شیوع ویروس کرونا به صورت جدی و کامل تری کنترل و شرایط تقریبا عادی خواهد شد. بنابراین معتقدم که رویدادهای نمایشگاهی در سال آینده بدون وقفه و با برنامه ریزی قبلی در سررسید مقرر برگزار خواهد شد. البته نباید از تاثیر شیوع ویروس کرونا در صنعت نمایشگاهی غافل بود. امروزه و با توجه به اینکه در برگزاری رویدادها تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می شود، مشاهده می کنیم که مشارکت کنندگان از حضور در رویداد ها اجتناب می کنند. اگر مشارکت کننده ای نیز راغب به حضور در نمایشگاه باشد متراژ غرفه خود را به شدت کاهش می دهد. چرا که از پس مخارج غرفه داری خود بر نمی آید و از طرفی حضور در رویداد ها در شرایط کنونی را ریسک بزرگی برای خود قلمداد می کند.

سرنوشت نمایشگاه های مجازی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تبریز همچنین به برگزاری نمایشگاه های مجازی اشاره کرد و گفت: من به شخصه مخالف برگزاری رویدا ها به صورت مجازی نیستم اما بر این باورم که "شنیدن کی بود مانند دیدن؟". برگزاری رویدادهای مجازی حتی در دنیا نیز موفق عمل نکرده است. چرا که بازدیدکنندگان از نمایشگاه های مجازی نمی توانند کالای مورد نظر خود را از نزدیک حس و لمس کنند. بازدیدکننده تا با طرف معامله خود مذاکره حضوری و چهره به چهره نداشته باشد و از کیفیت، ابعاد و حجم کالای مورد نظر خود اطمینان حاصل نکند، نسبت به خرید آن محصول مردد خواهد بود.

ماهوتی در پایان گفت: به عقیده من برگزاری رویدادهای مجازی در سال آینده با افت شدیدی مواجه خواهند شد ولی در مقابل نمایشگاه های فیزیکی با اقبال مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان مواجه خواهد شد. از طرفی نیز امیدواریم که با دعوت از شرکت های خارجی و حضور آن ها در نمایشگاه های داخلی موجب ارزآوری به کشورنیز بشویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها