|
کدخبر: 139155

نمایشگاه‌های مجازی فرصتی برای شرکت‌های ورشکسته

سیدرضا قندیلی - کارشناس صنعت نمایشگاهی ایران

برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بزرگ امروز می‌توانند فرصت‌های ویژه‌ای را برای واحدهای صنعتی ورشکسته فراهم کنند، شرکت هایی که تاکنون به دلایل متعدد نمی‌توانستند در رویدادهای تخصصی حضور یابند و یا اینکه نمی‌توانستند مشابه شرکت‌های بازرگانی و یا تولیدی معظم اقدام به غرفه‌سازی کنند و یا وارد کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی نمایشگاهی شوند.

سیدرضا_قندیلی

اکنون شرکت‌های بسیاری در قالب پلتفرم‌های نمایشگاهی مجازی اقدام به اطلاع رسانی و برگزاری عناوین متعدد نمایشگاه‌های بزرگ و تخصصی نموده اند، در صورتی که شرکت‌های بزرگ تولیدی نیز باتوجه به تعویق رویدادهای چند ده ساله و تخصصی از حضور در اینگونه نمایشگاه‌ها که توسط شرکت‌های تبلیغاتی برپا شده است پرهیز می‌کنند و یا اینکه شرایط را فراهم نمی‌دانند، فرصتی مغتنم به‌وجود آمده که میتواند راهکارهایی ویژه ایی برای رایزنی و رونق واحدهای صنعتی ورشکسته و یا کمتر توسعه یافته فراهم کرد.

شاید بتوان نمایشگاه‌های مجازی را به عنوان بستری برای احیای برخی صنایع شکسته خورده و یا ناتوان در عرضه و بازارسازی مطرح کرد. شرکت هایی که بدلیل هزینه‌های رقابت، تبلیغات، غرفه سازی، متراژ متناسب با تولید، منابع انسانی و هزینه‌های جاری و تضمین موفقیت و بازگشت سرمایه در نمایشگاه‌های واقعی شرکت نمی‌کردند، می‌توانند از اقدامات موثر نمایشگاه‌های مجازی معتبر استفاده نمایند.

راهکاری که می‌تواند به شرکت‌های برگزار‌کننده نمایشگاه‌های تخصصی واقعی کمک کند تا بتوانند بانک اطلاعاتی مشارکت‌کنندگان خود را بروز رسانی کرده و از این طریق فرصت‌ها را برای ایجاد ارتباط جدید و دوباره با شرکت هایی که دیگری از چرخه حضور در نمایشگاه‌ها حذف شده‌اند و یا کناره گرفته‌اند فراهم نمایند. این فرصت تنها در شرایط فعلی می‌تواند بازار‌سازی جدیدی را از طریق برگزاری نمایشگاه‌های مجازی ویژه چنین شرکت هایی فراهم کند و بدون شک با تامل بیشتر تولید ثروت را نیز به همراه دارد.

توسعه بستر فضای مجازی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که در پنج رویکرد اصلی در شرایط فعلی صنعت نمایشگاهی مطرح شده است، بازگشت دوباره رویدادها قطعا فرصت‌های برابری را برای مشارکت‌کنندگان و واحد‌های تولیدی فراهم می‌کند و درصورتی که برگزارکنندگان بزرگ نمایشگاهی سعی کنند به مشارکت‌کنندگان فعال خود در سال‌های گذشته توجه کنند و ارتباط دوباره ایی بگیرند و در این راستا هم عدم حضور آنها را بدلایل مختلف بررسی کنند، قطعا می‌توانند شرایطی را برای احیای دوباره این مشارکت‌کنندگان و فرصت‌های حضور برای پس از پاندمی فعلی فراهم کنند. تهییج حضور مشارکت‌کنندگان بزرگتر و توانمند تر نیز می‌تواند به عنوان یک نقشه راه برای شرکت‌های نوپا و یا ورشکسته و یا باتولید اندک به عنوان زمینه ساز بازار عرضه و تامین کالا مطرح شود و برگزارکنندگان می‌توانند به صورت هوشمندانه از حضور این مشارکت‌کنندگان بزرگ استفاده کنند و شرایط حضور نیز می‌بایستی متفاوت تر باشد.

صنعت نمایشگاهی جهان امروز در شرایط پاندمی، همانند گذشته نمی‌تواند سبب اشتغالزایی شود اما در تلاش است وضعیتی را برای تولید شرکت‌های بزرگ فراهم کند که بتوانند سطح سفارش را حفظ کنند و با نابودی کامل روبه‌رو نشوند، باید الزامات حضور در فضای مجازی در وضعیت عادی با شرایط فعلی تغییر کند و سهم بازار و توسعه بازار برای تمامی بخش‌ها و تولید‌کنندگان به خوبی دیده شود، درصورتی که شرکت‌های بزرگ هم به صورت گسترده در این شرایط حضور یابند قطعا باید به یاد داشته باشند که اثرات موفقیت آمیزی را بدون حضور و برنامه‌ریزی شده، درکنار سایر شرکت‌های تولید‌کننده در نمایشگاه‌های به اصطلاح مجازی کسب نخواهند کرد.

نویسنده: سیدرضا قندیلی

ارسال نظر