|
کدخبر: 138207

همه چیز درباره نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از برپایی ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان در دی ماه امسال با محوریت این استان خبر داد.

نمایشگاه همه چیز درباره نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان

علی رسولیان شب گذشته در حاشیه نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: بیش از ۴۰ درصد از صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان متعلق به خراسان رضوی است و از زمانی که دولت جدید افغانستان مستقر شده، برپایی عمده نمایشگاه‌ های تجاری و فرصتهای سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری با محوریت این استان انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: طی مکاتباتی که خراسان رضوی در سطح ملی داشته و اختیاراتی که در این خصوص گرفته است خراسان رضوی به عنوان معین روابط اقتصادی با کشور افغانستان تعیین شده است و برپایی نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران با محوریت این استان در شهرهای آن کشور می‌تواند مهم‌ترین اقدام در این خصوص باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در این زمینه مذاکرات لازم با مقامات افغانستان انجام و موافقتهای لازم گرفته شده است و برگزاری این نمایشگاه با اجلاس مشترک استانداران خراسان رضوی و هرات همراه خواهد بود تا بتوان از این فرصت برای توسعه روابط دو کشور و دو استان بهره گرفت.

رسولیان افزود: به طور قطع، فرصت حضور همه شرکت‌های جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه هم در بخش خدمات فنی و مهندسی، هم در بخش کالا و خدمات به خصوص در حوزه انرژی فراهم شده است.

وی ادامه داد: شرایط کشور و خراسان رضوی به گونه‌ای است که تولیدات مطلوبی شکل گرفته و در شرایط تحریم موفق شدیم بخشی از کالاهای وارداتی را در کشور تولید کنیم اما هدف اصلی، ایجاد تقاضا برای کالاهای تولید داخلی است که بهترین روش در این بخش توسعه صادرات کالاست و خوشبختانه امکان توسعه صادرات کالا به کشورهای افغانستان و آسیای میانه که نیازمند کالاهای جمهوری اسلامی ایران یا علاقه مند به آنها هستند وجود دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: حضور در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فرصت خوبی است که تجار و بازرگانان افغانستانی با توانمندیها و ظرفیتهای تولیدی ایران آشنا شوند و به طور قطع این رویداد، میزان صادرات کشورمان را تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد.

رسولیان افزود: چندین سال شاهد رشد صادرات کالاهای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان بوده‌ایم که نتیجه برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری کمیسیونهای مشترک اقتصادی بین استانهای مرزی بوده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز در نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی درباره این نمایشگاه گفت: نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در هرات در آذرماه سال ۱۳۸۴ برگزار شد و از آن زمان تاکنون چهار نمایشگاه مشابه دیگر در سال‌های ۸۶، ۸۸، ۸۹ و ۹۰ برگزار شده است و مجوز برپایی ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات از سازمان توسعه تجارت در دی ماه امسال گرفته شده است.

سعید صیفی افزود: مقدمات برپایی این نمایشگاه در هرات در بازه زمانی ۳۰ دی ماه تا سوم بهمن ماه فراهم شده و سفر کارشناسی نمایندگان نمایشگاه بین‌المللی مشهد به افغانستان انجام گرفته است با این حال درخواست برپایی پاویون انرژی در نمایشگاه هرات، عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده بر کالاها و تسهیل در امور گمرکی را داریم.

وی ادامه داد: سهم افغانستان در صادرات سالانه خراسان رضوی ۵۰ درصد و سهم این استان از صادرات کل کشور به افغانستان ۴۰ درصد است و این موضوع اهمیت برپایی ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در هرات را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها