|
کدخبر: 137708 میلاد محمدی

گفتگوی گسترش نیوز با فعالان رویدادهای تجاری / بخش دوم

صنعت نمایشگاهی ایران در ۱۴۰۰ چگونه است

محمود بندرچی گفت: درباره این که متولی اصلی صنعت نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت است یا نمایشگاه های بین المللی، هنوز به نتیجه مشخص نرسیدیم

نمایشگاه صنعت نمایشگاهی ایران در ۱۴۰۰ چگونه است

بر اساس آخرین دستورالعمل‌ ستاد ملی مبارزه با کرونا صنعت نمایشگاهی در دسته مشاغل پرخطر قرار گرفت و برگزاری هر نوع از رویدادی در هر شهر و با هر درجه از میزان شیوع ممنوع عنوان شده است.

آنطور که در اطلاعیه شماره۲ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده:  برگزاری هرگونه نمایشگاه اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی در همه وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز)، تا عادی شدن شرایط ممنوع است.

این موضوع اعتراض شدید فعالان صنعت نمایشگاهی را در پی داشته و اغلب صاحب‌نظران این حوزه آینده کسب و کار خود را در نظر نابودی تلقی می‌کنند. بیش از ۲۰ فعال نمایشگاهی در مباحث مربوط به تعطیلی یا عدم تعطیلی رویدادها اظهار نظر کردند که گسترش نیوز به مرور و تا پایان آذر ماه به صورت ویژه این مباحث را منتشر خواهد کرد. با ما همراه باشید:

تا صنعتی مستقل نباشیم رسمیت نداریم

مرادی

رویدادهای مجازی موافقان و مخالفان بسیاری در کشور دارد. علی مرادی از برگزارکنندگان رویدادهای تخصصی نمایشگاهی در تهران به گسترش نیوز گفت: قطعا یکی از مهمترین موضوعات در توسعه صادرات کشور برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به صورت مدون و موثر است. تا زمانی که رویه برگزاری رویدادها به یک صنعت تبدیل نشود فکر می کنم فعالان این عرصه در مظلومیت به سر خواهند برد. در شرایط فعلی  راهی برای انتقال مشکلات بسیار زیاد در حوزه  برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به نهادهای تصمیم‌گیرنده وجود نداشته و مشخص نیست، چه فرد یا نهادی به عنوان متولی این عرصه شناخته می شود.

این کارشناس نمایشگاهی در ادامه افزود: با توجه به اتفاقات رخ داده در سال جاری از جمله تحریم های شدید، نوسانات ارز و شیوع بیماری کرونا، شاهد رکود بی سابقه در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشاهی هستیم. به بیان دیگر بحران های ریز و درشتی که  این به اصطلاح صنعت را تحت الشاع قرار داده، باعث کاهش شدید رونق برگزاری نمایشگاهها و وارد شدن ضرر وزیان فراوان به سایت های نمایشگاهی، غرفه سازان، برگزارکنندگان و بسیاری از صنوف مرتبط با این حوزه شده است .

مرادی با ابراز نگرانی از آینده مبهم این صنعت در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بی تردید محدویت هایی که کرونا برای تمام جهان ایجاد کرده در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت. برای زنده ماندن صنعت نمایشگاهی به نظر می رسد یکی از بهترین روشهای موجود برگزاری ، نمایشگاههای مجازی و آنلاین باشد . امیدوارم هستم که فعالان این صنف با در نظر گرفتن این ظرفیت مهم در مسیر رونق صنعت نمایشگاهی گام بردارند.

متولی صنعت نمایشگاهی نداریم!

حمیدشهابیان

حمید شهابیان از کارشناسان و صاحب نظران شناخته شده صنعت نمایشگاهی در کشور اظهار داشت: در رابطه با موضوع تعطیلی رویدادها، مباحث را باید تا حدودی کلان و گسترده تر دید. اساسا شرایط امروز به گونه ای است که برگزاری نمایشگاه ها با چند چالش اصلی مواجه است. در واقع شرکت های مختلف تولیدی یا بازرگانی در یک لوپ پارادوکسی گیر می کنند . وقتی شرکت خصوصی در شرایط غیرسفید باید تعطیل شود، حتی اگر نمایشگاه  ها هم دایر باشد، چطور می تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند؟

مدیرعامل وب سایت نمایشگاهی اکسبیز ادامه داد بزرگترین حسن کرونا این بود که متوجه شدیم صنعت نمایشگاهی به این حد که همگی فکر می کردیم شخص محور نیست و آن متولی که خواهد آمد و همه فعالان را نجات خواهد داد وجود خارجی ندارد. شاید ده سال بعد فعالان نمایشگاهی از کرونا به نیکی یاد کنند و بگویند که باعث ایجاد یک جمع خود باور و قوی شد که با خرد جمعی با این نقطه پیشرفت رسیدند. در غیر این صورت به نظر می رسد که به جای سرمایه گذاری در صنعت نمایشگاهی بهتر است به سمت کسب و کار آنلاین کوچ کرد.

شهابیان با اشاره به برخی راهکارهای خروج از بحران گفت: از چیزهایی که در این شرایط به نظر ضروری می رسد، ایجاد یک تایم لاین به عنوان «کرونا و صنعت نمایشگاهی» است که ببینیم چه قدمهایی این صنعت توانسته در این مدت طی کند و چه اهدافی را باید دنبال کند و به چه باید برسد . 

وی در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد صنعت نمایشگاهی چالشهای مهمی به جز کرونا هم دارد که باید روی آنها هم بحث شود وگرنه در جای دیگر زخم ها باز خواهد شد.

مراقب باشیم از خاطر مشتریان وفادار خود نرویم!

هومن-مشایخی

بازرس انجمن غرفه سازان با تاکید بر اهمیت برگزاری رویدادها به صورت فیزیکی در گفتگو با گسترش نیوز اظهار داشت: ابزاری به نام نمایشگاه مجازی در واقع به عنوان تکمیل کننده نمایشگاه حضوری کارامد خواهد بود ولی به تنهایی جای نمایشگاه حضوری را نمی گیرد.

هومن مشایخی تصریح کرد:  زنده نگه داشتن نمایشگاه با ترفندهای مختلف نظیر رویدادهای مجازی، راهکاری است برای گذر از  دوران سخت فعلی و  بازگشت مشارکت کنندگان به نمایشگاه. در واقع نباید اجازه داد که صنعت نمایشگاهی فراموش بشود.

این کارشناس صنعت غرفه سازی تاکید کرد: در صورت عدم انجام این مهم، ممکن است به طور موقت و برای یک تا چند سال  شرکت های مهم و بزرگ ضرورتی برای مشارکت در نمایشگاه حس نکنند و برای بازگشت به چرخه حضور در رویدادهای تخصصی احتیاج به مشوقهای مناسب داشته باشند.

و در پایان با اشاره به دوران سختی که هم برگزارکنندگان و هم غرفه سازان در حال تجربه آن هستند گفت: باز هم تاکید می کنم مهم این هست که در زمان فعلی از هر ابزار ممکن استفاده کنیم و ارتباطات قدیمی خودمان را با شرکتها  حفظ کنیم. به نظر می رسد می توان با تاکید بر راهکارهای متناسب، اینطور القا بشود که نمایشگاه به غیر از خدمات حضوری، منافع دیگری هم برای مشارکت کنندگان قدیمی دارد.

زیرساخت های نمایشگاهی را تقویت کنیم

محمود-بندرچی

مدیر روابط عمومی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های ایران نیز به گسترش نیوز گفت: پیش از این در رابطه با اینکه صنعت نمایشگاهی در رسته مشاغل آسیب دیده از کرونا  قرار بگیرد، تلاش های بسیاری صورت گرفت. بر خلاف تفکری که برخی دوستان در این عرصه دارند من معتفد هستم  صنعت نمایشگاهی حتما یک متولی دارد که به نمایندگی  از این صنعت در مجامع رسمی  و دولتی شرکت می کند.

محمود بندرچی ادامه داد: البته  این که متولی اصلی صنعت نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت است یا شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، موضوعی است که هنوز درباره آن به نتیجه مشخص نرسیدیم اما به هر حال ما متولی مشخص این صنف را در بدنه دولت داریم و باید از ان مطالبه داشته باشیم.

برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی در سراسر کشور همچنین تاکید کرد: به عقیده من مشکل نداشتن زیر ساخت یکی مهمترین چالش های صنعت نمایشگاهی هست که در مدت عمر پنجاه ساله صنعت نمایشگاهی ایران به صورت جدی به آن پرداخت نشده است.

زیر ساخت یعنی سایت های نمایشگاهی استاندارد که متاسفانه ما به جز چند شهر و استان برخوردار، در دیگر مناطق کشور از وجود آن محروم هستیم. بنابراین باید برای ساخت و تجهیز سایت های نمایشگاهی خود به فکر جذب و تامین سرمایه باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر چه من امسال موفق به برگزاری پنج نمایشگاهی که سال قبل برگزار کرده بودم، نشدم اما به آینده کاری پیش رو امیدورام  و باید با همفکری و همکاری و تبادل نظر  خود را با هدف بهبود شرایط استاندارد آماده کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها