|
کدخبر: 137822 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

نیاز بزرگ صنعت نمایشگاهی کشور به سرمایه گذاری

محمود بندرچی گفت: در کمال تأسف صنعت نمایشگاهی ما با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالا نتوانسته جایگاه واقعی خود را در منطقه و دنیا به دست بیاورد.

نمایشگاه نیاز بزرگ صنعت نمایشگاهی کشور به سرمایه گذاری

فعالیت صنعت نمایشگاهی کشور با تصمیم ستاد مقابله با کرونا مجددا با ممنوعیت روبرو شد و همین امر آینده این صنعت را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد. فعالان صنعت نمایشگاهی کشور با تلاش و همتی مضاعف و با پشت سر گذاشتن چالش های متفاوت سعی کردند که این صنعت را زنده نگاه دارند ولی چالش اخیر که شیوع ویروس کرونا در این صنعت ایجاد کرده است مشکلی است که گویا ره به جایی ندارد و فقط گذر زمان این مشکل را حل خواهد کرد. چرا که فعالان صنعت نمایشگاهی کشور بر این باورند که دولت و متولیان اصلی این صنعت که در این روزها باید حامی و پشتیبان اصلی صنعت نمایشگاهی کشور باشند همتی به منظور انجام این مهم ندارند.

محمود بندرچی یکی از فعالان صنعت نمایشگاهی و مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن بر این باور است که دولت سرمایه گذاری صحیحی نیز در این صنعت انجام نداده و این صنعت از ظرفیت بالقوه خود استفاده کافی و وافی را نبرده است.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با وی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

محمود بندرچی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی در هر کشوری محور توسعه و رشد شاخص اقتصاد آن کشور است و صنعتی سبز، پاک و با ارزش افزوده بسیار بالا محسوب می‌شود. اگر ما یکصد هزارم آنچه که در صنایع نفت،‌گاز، پتروشیمی،‌فولاد، معدن و... را در حوزه صنعت نمایشگاهی سرمایه گذاری می کردیم طبیعتاً آورده بیشتر و بهتری داشتیم. حداقل یکصد شغل به صنعت نمایشگاهی کشور وابسته است و به واسطه این صنعت این شغل ها نیز پویا هستند و رشد می کنند.  اگر این سرمایه گذاری بزرگ در صنعت نمایشگاهی کشور انجام شود هزاران برابر بیشتر از آنچه که از صنعت های مختلف به دست می آید،‌آورده از صنعت نمایشگاهی خواهیم داشت.

محمود-بندرچی

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه با وجود اینکه عمر صنعت نمایشگاهی ایران بسیار زیاد است ولی هیچگاه در مسیر رشد و تعالی قرار نگرفته است، گفت: در کمال تأسف صنعت نمایشگاهی ما با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالا نتوانسته جایگاه واقعی خود را در منطقه و دنیا به دست بیاورد. همچنین این صنعت نتوانسته که خود را به دولتمردان کشور نیز بشناساند و به همین دلیل نیز هیچ نگاه و حمایتی از جانب دولت دریافت نکرده است.

چشم انداز صنعت نمایشگاهی کشور در سال ۱۴۰۰

این برگزارکننده نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت های خود به چشم انداز صنعت نمایشگاهی کشور در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: زمانی می توان چشم اندازی مثبت برای این صنعت در نظر گرفت که دو عامل اصلی کرونا و تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور کمرنگ شوند. همچنین به عقیده من با توجه به انتخابات ریاست جمهوری که در پیش داریم نیز گمان نمی کنم که تا تابستان سال آینده نیز بتوان اتفاق خاصی را در صنعت نمایشگاهی کشور رقم زد. ای کاش صنعت نمایشگاهی و متولی های اصلی آن می توانستند بیشتر و بهتر از این صنعت دفاع بکنند. امروزه شاهد این هستیم که در کمال ناباوری، شأن، مقام و ارزش صنعت نمایشگاهی از یک پاساژ کمتر است و این به دلیل ضعف اطلاع رسانی اهالی صنعت نمایشگاهی است.

بندرچی در ادامه با بیان این که روشی که ما در صنعت نمایشگاهی به کار می بریم اصولی، منطقی و استوار نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما از الگوهای خوب صنعت نمایشگاهی دنیا بهره نبرده ایم و هر زمان که بتوانیم یک برنامه بلندمدت ۲۰ ساله برای صنعت نمایشگاهی تعریف کنیم و بتوانیم آن برنامه را اصولی پیاده بکنیم مطمئناً شاهد رشد این صنعت خواهیم بود و رشد صنعت نمایشگاهی کشور شاخصی برای توسعه و رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

یکی دیگر از عواملی که می تواند چشم انداز صنعت نمایشگاهی کشور را به سمت مثبت سوق دهد ثبات نرخ ارز است. هنگامی که محصولی تولید می شود و این محصول قبل از تولید سفارش دارد انگیزه ای بری حضور در نمایشگاه ها وجود نخواهد داشت. نمایشگاهی محلی برای ایجاد یک ارتباط کاری مؤثر است. هنگامی که من به عنوان یک تولیدکننده ارتباط کاری با خریدار خود دارم و قبل از تولید کالاهای خود را به پیش فروش کرده باشم، ضرورت و انگیزه ای برای حضور در نمایشگاه ها وجود نخواهد داشت.

مدیر روابط عمومی انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه های ایران در پایان اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند و از این صنعت دفاع و حمایت کنند و متاسفانه به دلیل همین ضعف ما در سال جاری شاهد رکود شدید در صنعت نمایشگاهی بودیم. در تقویم نمایشگاهی تهران برای سال ۹۹ برگزاری ۸۰ عنوان رویداد نمایشگاهی پیش بینی شده بود که از این تعداد فقط ۳۰ رویداد برگزار شد. حال اگر این آمار را به دیگر سایت های نمایشگاهی کشور تعمیم دهیم متوجه شرایط ناگوار صنعت نمایشگاهی خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها