|
کدخبر: 144466 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

با قطب معادن جهان بیشتر آشنا شوید

هیچ حرف ناگفته‌ای درباره اینکه استرالیا به عنوان یکی از بزرگترین منابع معدن در جهان به شمار می‌رود باقی نمانده چرا که این قاره به عنوان دارنده یکی از بزرگترین ذخایر کامودیتی‌ها در جهان محسوب می‌شود. این کشور دارنده بزرگترین ذخایر طلا سنگ‌آهن، سرب و نیکل در جهان است.

معدن با قطب معادن جهان بیشتر آشنا شوید

استرالیا تنها بازیگر کلیدی در سنگ‌آهن و طلا نیست بلکه این قاره از هر چیزی از قلع گرفته تا تیتانیوم اکسید (روتیل) سودآوری دارد. به همین منظور نگاهی داریم به منابع معدنی در استرالیا که از کجا استخراج می‌شوند پس با ما همراه شوید:

هیچ حرف ناگفته‌ای درباره اینکه استرالیا به عنوان یکی از بزرگترین منابع معدن در جهان به شمار می‌رود باقی نمانده چرا که این قاره به عنوان دارنده یکی از بزرگترین ذخایر کامودیتی‌ها در جهان محسوب می‌‌شود. استرالیا دارای ۷۰ میلیارد تن زغال‌سنگ سیاه و قهوه‌ای قابل بازیابی است که به ترتیب معادل۱۰ درصد و ۲۴ درصد از کل ذخایر جهان را شامل می‌شود. این کشور همچنین دارنده بزرگترین ذخایر طلا سنگ‌آهن، سرب و نیکل در جهان است.

جای تعجب نیست که یکی از پربازده‌ترین تولیدات معدنی در جهان را کشور استرالیا بدانیم چرا که عمده تولیدات این کشور بوکسیت، سنگ‌آهن و زیرکون است و این مواد معدنی سهم عمده از تولیدات کامودیتی این کشور را به نسبت دیگر تولیدات را داراست.

به عنوان نمونه می‌توان به تولیدات الماس در این کشور اشاره کرد که ۲۴ درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده است همچنین این کشور سهم ۱۳ درصدی از تولیدات ایلمنیت را در اختیار دارد پس می‌توان به این نتیجه رسید که بخش معدن در این کشور بسیار سودآور است. براساس آمار منتشرشده از سوی اداره آمار، سهم صنایع معدنی این کشور  از تولیدات ناخالص داخلی استرالیا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۰ میلیارد دلار بوده که در مجموع بیشتر از میزان کشاورزی و ساخت‌وساز بوده است.

استخراج از منابع معدنی در سرتاسر این کشور وجود دارد هر چند که منطقه Pilbara در غرب استرالیای غربی به دلیل عملیات‌های معدن‌کاری شهرت یافته است. به همین منظور استخراج مواد معدنی و کامودیتی‌های ارزشمند در سرتاسر این کشور از فلزات ارزشمند گرفته تا مواد معدنی گرانبها و عناصر نادر خاکی به طور فزاینده‌‌ای در حال انجام است.

آهن، نیکل و الماس در استرالیای غربی

 منابع معدنی نظیر فلزات پایه شامل نیکل، سنگ‌آهن و الماس به‌طور ویژه در استرالیای غربی واقع شده است این مواد معدنی به ترتیب و به صورت میانگین ۹۶ و ۹۴ درصد از ذخایر معدنی این کشور را تشکیل می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که صنعت معدن در این بخش توسعه یافته است ضمن اینکه برخی از بزرگترین عملیات معدن‌کاری جهان در این منطقه صورت می‌گیرد.

عملیات معدن‌کاری در این ایالت توسط شرکت معدنی ریوتینتو با بهره‌گیری از ۱۰۰ دستگاه خودکار معدنی که در سرتاسر این ایالت مستقر شده انجام می‌شود. ضمن اینکه دستگاه هوشمند ۲.۵ میلیارد دلاری نیز در معدن سنگ‌آهن Koodaideri استقرار یافته است.

این ایالت همچنین دارای کامودیتی‌های دیگر به ویژه الماس است. ۹۹ درصد از ذخایر الماس این کشور نیز در این منطقه واقع شده است. آینده فلزات گران‌بهای این ایالت به نسبت فلزات پایه آن ثبات کمتری دارد ضمن اینکه درباره میزان منابع معدنی معدن الماس Argyle در آینده و استخراج آن در بلندمدت نیز تردیدهایی وجود دارد.

بیش از ۹۰ درصد الماس استرالیا از معدن متعلق به ریوتینتو استخراج می‌شود که از جمله آنها می‌توان به الماس صورتی کمیاب اشاره کرد اما این معدن در نوامبر ۲۰۲۰ به دلیل کاهش تولید و کاهش بازگشت سرمایه تعطیل شد. تولید الماس این کشور در سال ۲۰۱۹ به نسبت سال قبل با ۸ درصد کاهش روبه‌رو بود.

در واقع مهم‌ترین معدن الماس در این ایالت پروژه Ellendale بود که از سال ۲۰۱۵ به دلیل بی‌توجهی شرکت الماس کمیبرلی مورد بی‌مهری قرار گرفت و به دولت سپرده شد. به همین منظور امید می‌رود که با گشایش در پروژه Ellendale خلأ نبود معدن الماس Argyle جبران شود. اما پر واضح است که استرالیای غربی با توجه به ذخایر معدنی خود به دنبال آن است تا مواد معدنی گران‌بهای خود را به اندازه بخش‌هایی نظیر نیکل و سنگ‌آهن گسترش دهد.

منطقه شمالی با سنگ معدنی منگنز پیشگام است

بخش شمالی استرالیا ممکن است فاقد ذخایر معدنی که در دیگر ایالت‌ها وجود دارد باشد اما دولت استرالیا مصمم است که صنایع معدنی این منطقه را با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه آن گسترش دهد. این ایالت درحال‌حاضر به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در سنگ منگنز به شمار می‌رود به طوری که ۷۲ درصد از تولیدات منگنز استرالیا از این منطقه استخراج می‌شود. ضمناً این منطقه در صدر تولیدات سرب و روی قرار دارد و در این میان تنها کوئینزلند است که هر دو کامودیتی را در خود جای داده است.

در حالی که استرالیای غربی از سرمایه‌گذاری قابل توجه بخش خصوصی بهره‌مند شده است، جذب منابع سرمایه‌گذاری در سرزمین شمالی از سوی دولت تأمین شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و نزدیکی آن به چین از مزیت قبال توجهی به نسبت دیگر مناطق استرالیا برخوردار است. با توجه به این موضوع چین به‌عنوان یک شریک تجاری بزرگ معدنی مطرح است. ۶۲ درصد از واردات سنگ‌آهن چین بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ از استرالیا تأمین شده است.

خط ساحلی امتداد یافته در نوار شمالی استرالیا، بنادر زیاد و همچنین امکانات حمل‌ونقل دریایی در این منطقه، استرالیا را به عنوان کلید زنجیره تأمین در مواد معدنی تبدیل کرده است.

کوئینزلند: مرکز بوکسیت و زغال‌سنگ سیاه

بخش قابل توجهی از فلزات پایه استرالیا و همچنین تولیدات زغال‌سنگ، سرب و روی در کوئینزلند واقع است. این ایالت منبع اصلی بوکسیت در استرالیا به شمار می‌رود که متشکل از سنگ‌های رسی مایل به قرمز است که از اجزای اصلی تولید آلومینیوم به شمار می‌رود. بنابر گزارش انجمن آلومینیوم ۷۰ درصد از تولیدات بوکسیت در جهان به آلومینا تبدیل شده و بعد از آن به آلومینیوم تبدیل می‌شود.

نیوساوث ولز: دومین منبع زغال‌سنگ سیاه و طلا

معادن ایالت نیو ساوث ولز در رده معادن پیشرو در استرالیا قرار نمی‌گیرد با این حال دولت ایالتی و حتی شرکت‌ها بخش خصوصی به دنبال توسعه صنایع معدنی در این منطقه هستند چرا که این منطقه ۳۶ درصد از ذخایر زغال‌سنگ سیاه استرالیا را به خود اختصاص داده است و آنها با نگاه خوش‌بینانه به توسعه این منطقه می‌اندیشند.

بااین‌حال باید توجه داشت که پیامدهای زیست‌محیطی به عنوان یک چالش در تولید زغال‌سنگ مطرح است. براساس گزارش منتشرشده از سوی گاردین، ۲۱ معدن جدی تولید زغال‌سنگ به طورمیانگین می‌تواند به اندازه ۷ برابر کل گازهای گلخانه‌ای استرالیا در طول یک سال آلایندگی داشته باشد. به همین منظور در ظاهر چنین آسیب بالقوه‌ای می‌تواند در تضاد با هدف شورای معدنی استرالیا برای دستیابی به کاهش آلاینده‌ها و حرکت به سمت کربن صفر باشد و می‌تواند به عنوان یک چالش زیست محیطی برای این ایالات محسوب شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها