|
کدخبر: 144179 مسعود رمضانی

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مطرح شد:

هوشمند‌سازی معادن در دو جبهه

انجام اقدامات مدیریتی در معادن نیازمند هوشمندسازی است به ویژه اینکه برخی از معادن ما نیز بزرگ هستند و همین امر بحث مدیریت میدانی‌‌ معادن را مشکل می‌سازد و نیاز است تا مدیریت جامع‌تر و نظارت بیشتری بر فعالیت و اجزای مختلف معدن اجرا شود.

معدن هوشمند‌سازی معادن در دو جبهه

با توجه به ورود فناوری دیجیتال به تمامی عرصه‌ها در جهان امروزی، هوشمندسازی معادن نیز در کنار سایر فرآیندها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که با حرکت به این سمت می‌توان به درک درستی از نیازها رسیده و پاسخ مناسبی به تقاضاهای موجود در این بخش داد. در کشور ما بحث هوشمند‌سازی معادن در دو بخش دنبال می‌شود یکی از این بخش‌ها نهادهای تصمیم‌‌گیرنده در معادن هستند که کارهای مربوط به بروکراسی اداری و انجام فرآیندهای صدور مجوز را برعهده دارند و بخش دیگر خود معادن هستند که با ایجاد ارتباط میان اجزای خود کار هوشمندسازی را دنبال می‌کنند. در ارتباط با اقدامات سازمان نظام مهندسی معدن در بخش هوشمندسازی گفت‌وگویی با تقی نبئی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند، با ما همراه شوید:

تقی-نبئی

اهمیت هوشمند‌سازی در تصمیمات مدیریتی

تقی نبئی در ارتباط با اهمیت هوشمندسازی در معادن خاطرنشان کرد: انجام اقدامات مدیریتی در معادن نیازمند هوشمندسازی است به ویژه اینکه برخی از معادن ما نیز بزرگ هستند و همین امر بحث مدیریت میدانی‌‌ معادن را مشکل می‌سازد و نیاز است تا مدیریت جامع‌تر و نظارت بیشتری بر فعالیت و اجزای مختلف معدن اجرا شود. هوشمند‌سازی می‌تواند پاسخی به نیازهای مدیران باشد. در این فرآیند امکانات ماهواره‌‌ای، موقعیت‌یابی اجزا و مانیتورینگ در کنار یکدیگر قرارگرفته و با توجه به پارامترهای مشخص برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت می‌گیرد و مدیران فنی و کارشناسان در هر لحظه با توجه به آن به نحوه فعالیت در معدن نظارت دارند و مطابق با آن برنامه‌‌ریزی می‌کنند ضمن اینکه هرچقدر معادن هوشمندتر باشد مدیریت آن برای مدیران مجموعه راحت‌تر است و با اجرای آن می‌توانند بهره‌وری را افزایش داده و نرخ تمام شده کمتری در کنار سود ترجیحی بیشتری به‌دست آورند.

وی ادامه داد: هوشمند‌سازی در واحدهای صنعتی به دلیل راحت‌تر بودن زودتر اجرایی شده اما این اتفاق در واحدهای معدنی به دلیل پیچیده‌تر بودن امکاناتی نظیر مخابرات و اینترنت به‌تدریج فراهم شده است.

سرعت، شفافیت و کاهش هزینه‌ها در «سنم»

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در ارتباط با اقدامات این سازمان در راستای هوشمند‌سازی گفت: سازمان نظام مهندسی معدن در راستای افزایش حداکثری شفاف‌‌سازی، بخشی از فرآیندهای فنی و مهندسی که ارتباط مستقیمی میان سازمان و اعضای خود و همچنین وزارت صمت دارد را هوشمند کرده است تا بتواند در اسرع وقت به ارباب رجوع خدمات ارائه کند.

وی تصریح کرد: مراجعات به سازمان مهندسی برای دریافت خدمات توسط دو بخش که شامل اعضای سازمان و فعالان معدنی هستند تقسیم می‌شوند به همین منظور برای جلوگیری از مراجعات سنتی این دو بخش به سازمان و در راستای هوشمند‌سازی سامانه‌ای تحت عنوان «سنم»در سازمان نظام مهندسی ایجاد شد تا ارائه خدمات به اعضا و و سایر ارباب رجوع‌ها راحت‌تر، سریعتر، شفاف‌تر و با صرفه‌جویی در وقت و هزینه انجام گیرد ضمن اینکه در کنار سامانه سازمان نظام مهندسی، وزارت صمت نیز سامانه کاداستر را نیز ایجاد کرده است که اعضای این سازمان و فعالان معدنی که پروژه‌ دارند نیز از آن خدمات استفاده می‌کنند این دو سامانه در کنار هوشمند‌سازی در معادن که کار برنامه‌رزیزی ماشین‌آلات در هر قسمت از معدن را بر عهده می‌دارند می‌‌توانند موجب افزایش بهره‌وری و شکوفایی در معادن شود.

ابداعات هوشمند‌سازی در سازمان نظام‌ مهندسی معدن

نبئی درباره الگوگیری در ایجاد سامانه سنم افزود: با توجه به اینکه مشابه سازمان نظام مهندسی معدن در خارج از کشور وجود ندارد و سامانه‌ای که دقیقا فعالیت‌های ما را انجام دهد نیست بنابراین ما در برخی از فرآیندهای خود دست به ابداعات زدیم که از جنبه دقت در انجام فعالیت‌ها کاربزرگی به شمار می‌رود. خوشبختانه علی‌رغم مشکلاتی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن و یا محدودیت‌های اقتصادی، پیشرفت خوبی در اجرای برنامه داشتیم و درحال‌حاضر نیز به دنبال برطرف‌سازی مشکلات آن هستیم تا در صورت نهایی شدن سامانه، ارباب رجوع ما کمترین مشکلات را داشته باشند.

قدم به قدم در اجرای پروژه هوشمند‌سازی «سنم»

وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه سنم فاز به فاز به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. فاز سرمایه‌گذاری آن آغاز و زیرساخت‌های آن نیز تعریف شده است. در سه ماه‌آینده نیز فاز بازنگری کل پروژه در بحث هوشمند‌سازی انجام خواهد گرفت که امیدواریم تا پایان بهمن‌ماه نهایی شود. در کنار فاز اول نیز فاز دوم و سوم نیز انجام شده است که بازنگری در فاز دوم سامانه سنم نیز تا پایان سال انجام خواهد گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها