|
کدخبر: 110796 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

کرونا و تاثیرات آن بر تولید سنگ آهن استرالیا

شیوع بیماری کرونا اختلالات قابل توجهی بر بسیاری از صنایع معدنی برجای گذاشته است. از این روی تاثیرات آن از انجام عملیات‌های معدنی‌کاری تا پیش‌بینی‌های کلان اقتصادی روز به روز عیان‌تر شده که نتیجه آن اقدامات قرنطینه‌ای در سراسر جهان است. با این حال سنگ آهن به عنوان منبعی برای دارایی نسبتا پایدار به شمار می‌رود.

معدن کرونا و تاثیرات آن بر تولید سنگ آهن استرالیا

بهره‌برداری از معادن سنگ آهن عمدتا تحت ثاثیر بیماری کرونا ویروس قرار گرفته است. با قطع فعالیت‌های بهره‌برداری در برخی از مناطق محلی شاهد افزایش بهره‌وری در دیگر مناطق هستیم. استرالیا یکی از کشورهای برجسته درتولیدات سنگ آهن است که همه‌گیری کرونا ویروس بر آن اثر داشته است اما با این اوصاف باید دید که چه چیزی سبب شده تا سنگ‌آهن استرالیا نقطه امنی برای سرمایه‌گذاری به شمار رود.

افزایش قیمت سنگ آهن در استرالیا

شیوع بیماری کرونا اختلالات قابل توجهی بر بسیاری از صنایع معدنی برجای گذاشته است. از این رو تاثیرات آن از انجام عملیات‌های معدنی‌کاری تا پیش‌بینی‌های کلان اقتصادی روز به روز عیان‌تر شده که نتیجه آن اقدامات قرنطینه‌ای در سراسر جهان است. با این حال سنگ آهن به عنوان منبعی برای دارایی نسبتا پایدار به شمار می‌رود به نحوی که قیمت‌ها در سه ماهه اول سال میلادی تنها ۱.۱ درصد کاهش یافته بود. نرخ این کامودیتی در ماه می‌دوباره صعودی شد و نرخ نقطه‌ای سنگ آهن رشد ۶۲ درصدی را تجربه کرد. که این رقم برای این صنعت یک استاندارد به شمار می‌رود. نرخ سنگ آهن در ماه می‌به ۱۰۰ دلار در هر تن رسید که این میزان در ماه قبل از آن ۹۰ دلار در هر تن بود.

بخش عمده از روند مثبت در افزایش نرخ سنگ آهن به شرکت‌های بزرگ این کامودیتی در جهان باز می‌گردد به نحوی که کشور استرالیا تولیدات پایداری و روبه رشدی داشته که با کاهش تولیدات در برزیل مقابله می‌کند. در این میان چین استقبال زیادی به سنگ آهن استرالیا پیدا کرده و حتی آن را می‌توان ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا ندانست و از این رو این کشور به عنوان شریک مورد علاقه استرالیا در تجارت این کامودیتی قرار گرفته است.

فورتسکیو متال، شرکت استخراج معدن استرالیایی در ماه مارس به تنهایی رکورد ارسال سنگ آهن به چین را جابه‌جا کرد به نحوی که در سه ماهه اول امسال موفق به صادرات ۴۲.۳ میلیون تن شد که این میزان نسبت به سه ماهه قبل از آن ۱۰ درصد افزایش داشته است.

این گونه از تجارت غیرمعمول در سنگ آهن که با افزایش تولید در برخی از مناطق جهان کاهش تولید در برخی دیگر از مناطق جهان را جبران کند یک اقدام منطقه‌ای در صنعت به شمار می‌رود. اما این امر در سطح کلان نسبتاً بدون تغییر باقی می‌ماند. اغلب معدن‌داران بر این باورند که بیماری کووید-۱۹ کمی بیشتر از یک اختلال گذرا بر روش‌های کاری مرسوم باشد. اما همچنان شواهدی وجود دارد که می‌توان بر آینده سنگ آهن در استرالیا خوش بین بود.

تولیدات پایدار در استرالیا

تولید سنگ آهن استرالیا در سال ۲۰۱۹ با رشدی ۱.۲ درصدی روبه‌رو بود که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ سقوطی معادل ۱.۴ درصد را تجربه کند و این امر نشانگر آن است که بیماری کرونا سبب می‌شود تا صنعت سنگ آهن پس از سال‌ها که رشد پایدار را تجربه کرده با رکود مواجه شود.

رشد صنعت سنگ آهن استرالیا در حالی صورت گرفت که فشارهای خارجی همچون طوفان Cyclones Veronica و Damian هم نتوانست خللی در بنادر صادرکننده سنگ آهن ایجاد کند. تاثیرات این تغییرات آب و هوایی و توفان‌ها و خسارت حاصل از آن می‌تواند تجربه ارزشمندی برای غلبه بر اثرات ناشی بیماری کووید-۱۹ در طولانی مدت داشته باشد.

دیوید کورتز، تحلیلگر موسسه گلوبال دیتا یادآور شد در سال ۲۰۱۹ و به دنبال توفان Cyclone Veronica میزان تولیدات شرکت Rio Tinto با کاهش ۳.۳ درصدی روبه‌رو بود در همین زمان معدن‌‌کاران کوچک توانستند با افزایش ۸.۹ درصدی تولیدات خود در سال بر رکود حاصل از توفان غلبه کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها