|
کدخبر: 100891 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

اهمیت برگزاری کنفرانس مهندسی معدن ایران

افضل در ارتباط با کیفیت هشتمین دوره برگزاری کنفرانس مهندسی معدن ایران افزود: در این دوره حجم مقالات، کیفیت مقالات، تعداد شرکت‌کنندگان از دانشگاه‌های مختلف کشور از کیفیت بالایی برخوردار بود. همچنین در این دوره انجمن اقدام به عضوگیری از دانشجویان کرد و به همین منظور عضو‌گیری در سال اول ورود به انجمن به صورت رایگان انجام شد.

معدن اهمیت برگزاری کنفرانس مهندسی معدن ایران

برگزاری همایش کنفرانس معدنی ایران از جمله برنامه‌هایی است که توسط انجمن مهندسی معدن ایران و با حضور محققان و متخصصین معدن برگزار می‌شود. در ارتباط با فعالیت‌های انجمن مهندسی معدن ایران و همچنین اهداف برگزاری این همایش که هشتمین دوره آن در اسفندماه سال گذشته برگزار شد گفتگویی با آقایان پیمان افضل، عضو اصلی هیأت مدیره انجمن مهندسی معدن ایران و جعفر خادمی حمیدی، عضو هیات مدیره انجمن مهندسی معدن ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

افضل-خادمی-حمیدی

همکاری مشترک انجمن مهندسی ایران با ایمیدرو

پیمان افضل، عضو اصلی هیأت مدیره انجمن مهندسی معدن ایران در ارتباط با اقدامات این انجمن در سال گذشته گفت: در سال ۹۸ این انجمن تفاهمنامه‌هایی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند سازمان نظام مهندسی معدن ایران و ایمیدرو در ارتباط با همکاری‌های مشترک به امضا رساند که البته امضای تفاهمنامه با ایمیدرو با توجه به شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد.

وی در ادامه یکی از اقدامات انجام شده در انجمن مهندسی ایران در سال گذشته را انعقاد تفاهمنامه همکاری با انجمن‌های همسو دانست و گفت در همین راستا و برای نخستین بار بین انجمن زمین‌شناسی و انجمن مهندسی ایران تفاهمنامه‌ همکاری به امضا رسید و در این تفاهمنامه دو انجمن نسبت به برنامه‌ریزی برای برپایی سیمنارها و همایش‌ها و کارهای مشترک با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

وی در ارتباط با وظیفه انجمن مهندسی معدن ایران گفت: این انجمن مرجعیت علمی معدن را در کشور بر عهده دارد به این منظور که هر اقدام علمی در حوزه معدن در کشور انجام می‌گیرد به نوعی با محوریت انجمن مهندسی معدن ایران صورت می‌گیرد که از جمله این اقدامات می‌توان به برگزاری کنفرانس‌ها در حوزه معدن و نشریات علمی و پژوهشی معدنی اشاره کرد.

هشتمین دوره کنفرانس مهندسی معدن ایران در بیرجند

عضو اصلی هیأت مدیره انجمن مهندسی معدن افزود: در همین راستا و در سال گذشته این انجمن اقدام به برگزاری هشتمین کنفرانس مهندسی معدن ایران بعد از چندین دوره در شهرستان بیرجند کرد. بعد از دوره سوم کنفرانس معدنی ایران که در یزد برگزار شده بود این دومین دوره بود که در شهرستان دور و محروم خراسان جنوبی به دلیل اهمیت استراتژیک آن برگزار کرده است. نفس برگزاری این کنفرانس در شهرستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به سمتی حرکت کرد تا همه رویدادها به تمامی نقاط کشور تسری داده شود.

وی در ارتباط با کیفیت هشتمین دوره برگزاری کنفرانس مهندسی معدن ایران افزود: در این دوره حجم مقالات، کیفیت مقالات، تعداد شرکت‌کنندگان از دانشگاه‌های مختلف کشور از کیفیت بالایی برخوردار بود. همچنین در این دوره انجمن اقدام به عضوگیری از دانشجویان کرد و به همین منظور عضو‌گیری در سال اول ورود به انجمن به صورت رایگان انجام شد.

آمادگی دانشگاه‌ها برای برگزاری کنفرانس معدنی ایران

افضل گفت: در این دوره از برگزاری کنفرانس در بیرجند انجمن مهندسی معدن ایران به این نتیجه رسید که این کنفرانس هر سال برگزار شود و هر دو سال یک بار با همکاری خانه معدن در تهران و در سال‌های زوج در یک دانشگاه متقاضی در یک شهرستان‌ها برگزار شود. برای دوره ۱۴۰۰ از هم‌اکنون چند دانشگاه اعلام آمادگی‌ کرده‌اند که بیشتر آنها دانشگاه‌های واقع شده در مناطقع دوردست هستند و این اقدام نوید پیشرفت انجمن را می‌دهد.

وی در ارتباط با مزیت عضویت در انجمن مهندسی معدن ایران گفت: این انجمن درواقع انجمن علمی رشته معدن در ایران به شمار می‌رود و توسط وزارت علوم به رسمیت شناخته شده‌است. شرکت در کنفرانس‌ها، رویدادها و سیمنارهایی که توسط انجمن برگزار می‌شود برای اعضای انجمن با تخفیف بسیار بالایی انجام می‌شود. همچنین در رویدادهایی که انجمن برگزار می‌کند امکانات و آوانس‌هایی را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌ها اخذ هزینه کم از اعظا در ثبت‌نام در کنفرانس‌های مهندسی معدن و ارسال مقاله است. همچنین اعضای انجمن می‌توانند در رای‌گیری‌ شرکت و یا کاندید شده و وارد انجمن شوند و یا از امتیازات انجمن که برای اعضا در نظر گرفته شده برخوردار شوند.

حمایت در جهت تامین منابع مالی

وی در ارتباط با همکاری دانشجویان با انجمن مهندسی معدن ایران گفت: این انجمن در همکاری با انجمن‌های عملی دانشجویی در سراسر کشور همکاری می‌کند و زمینه ورود این افراد را به تمامی رویدادهای انجمن مهندسی معدن را فراهم می‌کند. همچنین در بخش همکاری در بخش پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز این انجمن برنامه‌هایی را در دستور کار دارد اما یکی از مسائل آن تامین منابع مالی است که باید حمایت‌هایی صورت پذیرد.

انجمن مهندسی معدن ایران در تفاهمنامه با ایمیدرو به سمتی حرکت می‌کند که به نوعی در پایان‌نامه‌‌هایی که با این سازمان اجرا می‌شود بیشتر اعمال نظر و امکانات برای دانشجویان بگیرد و پایان‌نامه‌ها را به سمت و سوی کاربردهای صنعتی پیش ببرد.

در ارتباط با برگزاری هشتمین کنفرانس مهندسی معدن ایران که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد نیز جعفر خادمی حمیدی، عضو هیات مدیره انجمن مهندسی معدن ایران گفت: این کنفرانس در واقع نخستین ابتکار انجمن مهندسی معدن بود که به صورت منطقه‌ای و در شهرستان بیرجند برگزار شد. در دوره‌های قبلی انجمن کنفرانس در تهران متمرکز بود و در سه دوره اخیر نیز کنفرانس به صورت مشترک برگزار شده بود. در سال گذشته دانشگاه بیرجند درخواست کرد تا این همایش در این دانشگاه برگزار شود که با مطرح شدن این موضوع و پذیرش از سوی انجمن مهندسی ایران این کنفرانس در این دانشگاه برگزار شد.

شناسایی ظرفیت‌‌های استانی

خادمی حمیدی در ادامه به مزیت برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: برگزاری این کنفرانس در دانشگاه بیرجند سبب شد تا ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای شناسایی شده و با توجه به ظرفیت‌هایی که این استان در اختیار دارد زمینه ورود سرمایه‌گذاران، فعالان و بهره‌برداران را فراهم سازد. همچنین این کنفرانس به مطرح شدن مشکلات صنعت و معدن این استان کمک کرده و زمینه ورود پژوهشگران و دانشمندان و متخصصین به منظور پرداختن به مسائل چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی صنعت و معدن این استان را فراهم کرد.

 وی در پایان به تعداد مقالات ارائه شده در این همایش اشاره کرد و افزود: تعداد مقالات در این همایش نسبت به دوره‌های قبل هم از لحاظ کمی و هم از نظر کیفی افرایش داشته است.

خبرنگار: مسعود رمضانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها