|
کدخبر: 144252

معادن در انتظار اتفاق خوب از ۲۳ دی ماه

وزارت صنعت، معدن وتجارت درصدد است تکلیف حدود ۱۳ هزار معدن در سطح کشور را که از آنها به عنوان راکد یاد می‌شود، روشن سازد و این امر از ۲۳ دی ماه جاری کلید خواهد خورد.

معدن معادن در انتظار اتفاق خوب از ۲۳ دی ماه

پیش از این وزارتخانه یاد شده براساس بخشنامه ابلاغی، مهلت سه ماهه‌ای ( منتهی به ۲۲ دی ماه ۹۹ ) برای فعالسازی معادن راکد را پیش‌بینی کرده بود و باین ترتیب این فرصت رو به پایان است و از ۲۳ دی‌ماه فرآیند آزادسازی حدود ۱۳ هزار معدن بلاتکلیف در دستور کار قرار می‌گیرد.

آمار رسمی معادن و لزوم یکسان‌سازی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در ۳۰ فروردین ماه امسال اعلام کرد: شمار معادن دارای پروانه بهره‌برداری در سطح کشور بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن است، اما اکنون این وزارتخانه از راکد بودن ۱۳ هزار معدن خبر داده است.

ضمن اینکه داریوش اسماعیلی تصریح کرد: آمار معادن فعال کشور پنج هزار و ۶۰۰ معدن است و بقیه غیرفعال و راکد محسوب می‌شوند.

برنامه فعالسازی پنج ساله معادن

وزارت صنعت، معدن وتجارت در دولت یازدهم از فعالسازی سالانه ۲۰۰ معدن غیر فعال خبر داده بود، و در سال گذشته در این زمینه خبر در چرخه تولید قرار گرفتن بیش از ۱۵۰ معدن اطلاع رسانی شد.

معاون معدنی وزارتخانه مزبور در سال ۹۹ بدفعات موضوع فعال‌سازی یکهزار معدن راکد را اطلاع رسانی کرد و این موضوع در فاصله بیش از ۸۰ روز به پایان سال تاکنون شفاف‌سازی نشده است و انتظار نمی‌رود جامه عمل بپوشد.

آمار غیرفعال بودن حدود ۴ هزار معدن

وزارت صنعت و سازمان ایمیدرو در خلال امسال بارها موضوع غیر فعال بودن حدود چهار هزار معدن را مطرح ساختند و اینکه فعال‌سازی این معادن در چارچوب طرح احیا و فعالسازی به مورد اجرا گذاشته شده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) از سوی وزارت صنعت، مسوولیت فعالسازی معادن راکد را برعهده گرفت و این سازمان نیز ماموریت مهم را به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران محول ساخته است.

آمار استخراج متوسط سالیانه

آمار‌های پیشین وزارت صنعت، گویای آن است که سالیانه از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال کشور بطور متوسط ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج می‌شود که در سال ۱۳۹۸ این میزان ۴۱۰ میلیون تن اعلام شد.

معاونت معدنی وزارتخانه وعده داده است، امسال به میزان ۳۰ درصد به حجم استخراج از معادن افزوده می‌شود و تاپایان آذرماه هیچ آمار رسمی از حجم استخراج منتشر نشده است.

سهم مصالح ساختمانی از میزان استخراج مواد معدنی ۶۰ تا ۶۵ درصد اعلام شده و انتظار می‌رود امسال نیز این رویه تداوم داشته باشد.

ایران از نظر تنوع مواد معدنی با ۶۸ نوع ماده معدنی در جایگاه دهم جای دارد و از لحاظ ذخایر شناسایی شده رتبه پانزدهم را با رقم حدود ۶۰ میلیارد تن که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر