|
کدخبر: 140477 محمد انوشه‌ئی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

نگاهی بر خطرات زیست محیطی معادن

استخراج معادن می‌تواند طیف وسیعی از مزایا مثبت را برای جوامع داشته باشد. اما نیز ممکن است که مزایای منفی برای اطراف ایجاد کند و سبب آلوده شدن بستر‌های خاک و سفره‌های زیر زمینی آب شود.

معدن نگاهی بر خطرات زیست محیطی معادن

استخراج بی‌رویه امکان انتشار مواد مضر در خاک، هوا و آب را دارد. ما در گسترش نیوز و در این گزارش قصد داریم بر معایب زیست محیطی استخراج معادن اشاره کنیم.

از آنجا که معادن بیشماری در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت حفاظت از محیط‌زیست باز می‌شوند، ضروری است که پیش از شروع عملیات، ضمانت‌های تأسیس شده توسط انجمن مواد معدنی استراتژیک اعمال شود. پیشنهاد می‌شود که دولت‌ها مقررات مربوط به شرکت‌ها را اجرا کنند و از فناوری پیشرفته برای کاهش خسارات ناشی از منابع مرتبط با معدن استفاده کنند.

استخراج روباز

استخراج معادن روباز یکی از رایج‌ترین اشکال استخراج مواد معدنی استراتژیک است. این نوع استخراج برای محیط‌زیست مخرب است زیرا مواد معدنی استراتژیک غالباً فقط در غلظت‌های کوچک در دسترس هستند که باعث افزایش استخراج سنگ معدن می‌شود.

خطرات زیست محیطی در هر مرحله از مراحل استخراج روباز وجود دارد. استخراج Hardrock سنگی را نشان می‌دهد که در دوره‌های زمین شناسی در معرض آن قرار نداشته است. این سنگ‌ها هنگام خرد شدن، عناصر رادیواکتیو، مواد معدنی شبه آزبست و گردوغبار فلزی را در معرض دید قرار می‌دهند. در هنگام جداسازی، دوغاب‌های باقیمانده سنگ که مخلوطی از سنگ و مایع پودر شده هستند، به عنوان باطله تولید می‌شوند. عناصر سمی و رادیواکتیو از این مایعات می‌توانند به داخل سنگ بستر نشت کنند.

استخراج زیرزمینی

استخراج زیرزمینی احتمال ریزش تونل و فرونشست زمین را دارد. این کار شباهت‌هایی نیز به استخراج معادن روباز دارد و مانند معادن روباز، استخراج زیرزمینی می‌تواند ترکیبات سمی را در هوا و آب آزاد کند. از آنجا که آب غلظت‌های مضر مواد معدنی و فلزات سنگین را به خود می‌گیرد، به یک ماده آلاینده تبدیل می‌شود. این آب آلوده می‌تواند منطقه اطراف معدن و فراتر از آن را آلوده کند.

بیشتر عملیات استخراج زیرزمینی با استفاده از پمپ‌های هیدرولیک و لایروب‌های مکش باعث افزایش رسوب در رودخانه‌های مجاور می‌شود. انفجار با پمپ‌های هیدرولیک، خاک سطحی با ارزش زیست محیطی حاوی بانک‌های بذر را از بین می‌برد و بازیابی پوشش گیاهی را دشوار می‌کند. جنگل زدایی به دلیل استخراج معادن منجر به تجزیه بیوم‌ها شده و به اثرات فرسایش خاک کمک می‌کند.

استخراج (ISL)

استخراج ISL دارای مزایای زیست محیطی و ایمنی نسبت به استخراج متعارف است از این جهت که ماده معدنی حل شده و سپس به بیرون پمپ می‌شود، بدون اینکه حداقل سطح آلودگی ایجاد شود و هیچ باطله یا سنگ زباله‌ای باقی نماند. همچنین در فرآیند استخراج به مصرف کمتری از آب نیاز است. با این حال، اسیدهای قوی که برای حل بدنه سنگ استفاده می‌شود، معمولاً فلزات را در سنگ میزبان نیز حل می‌کند. مایعات باقیمانده پس از فرآیند شستشو معمولاً حاوی غلظت بالایی از فلزات و ایزوتوپ‌های رادیواکتیو هستند که خطر قابل توجهی برای منابع آب زمینی و سطحی اطراف ایجاد می‌کند. علاوه بر این، pH کم فاضلاب استخراج ISL می‌تواند منجر به اسیدی شدن محیط اطراف شود.

استخراج آب‌نمک

استخراج آب‌نمک شامل استخراج و تبخیر محلول‌های نمکی برای از بین بردن عناصر و ترکیبات مضر است، و به طور بالقوه آن‌ها را در محیط آزاد می‌کند. حفاری و حمل‌ونقل محلول‌های نمکی می‌تواند اکوسیستم‌های موجود را مختل کرده و پوسته‌های چاه، خطوط لوله و مخازن ذخیره‌سازی را به دلیل شوری بالای محلول‌هایی که در معرض آن قرار دارند، در معرض خوردگی قرار بدهد که منجر به نشت و آلودگی اجسام مجاور آن می‌شود درحال‌حاضر، هیچ برنامه قابل قبول اقتصادی برای پاک کردن آلودگی یک سفره آب زیرزمینی با کلرید سدیم و غلظت‌های مضر کلرید، رشد گیاه را مهار نمی‌کند و می‌تواند باعث مرگ ماهی‌ها شود.

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر