|
کدخبر: 138604

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

قطب معدن فضایی اروپا

لوکزامبورگ اخیرا برای ایجاد یک مرکز نوآوری منابع فضایی اروپا در حال برنامه‌ریزی است و تلاش دارد که اهداف خود را برای تبدیل شدن به قطب معدن فضایی اروپا افزایش می‌دهد.

معدن قطب معدن فضایی اروپا

در این گزاش قصد داریم به اکتشافاتی که قرار است در فضا شکل بگیرد بپردازیم. برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

لوکزامبورگ با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد این مرکز را به یک نهاد تخصصی شناخته شده در سطح بین‌المللی در زمینه‌های علمی، فنی، تجاری و اقتصادی در زمینه استفاده از منابع فضایی، از جمله کشف آب روی ماه و استخراج فلزات و مواد معدنی در سیارک‌ها تبدیل کند.

انتظار می‌رود این مرکز که در لوکزامبورگ مستقر است، با حمایت از ابتکارات تجاری و شرکت‌های نوپا، به رشد اقتصادی این کشور کمک کند.

لوکزامبورگ کشوری سرآمد در زمینه نجوم و فضا

این کشور کوچک اروپایی یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه یورو است و در دارای صنعت دیرینه در زمینه علم نجوم و فضا است و در توسعه ارتباطات ماهواره‌ای نقش بسزایی دارد.

لوکزامبورگ درحال‌حاضر گام‌های اساسی در جهت دستیابی به این هدف برداشته است این در حالی است که تنها چهار سال از تلاش این شرکت برای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در صنعت استخراج در سیارک‌ها می‌گذرد.

همچنین لوکزامبورگ از افتتاح خط اعتباری ۲۰۰ میلیون یورویی برای شرکت‌های فضایی کارآفرین جهت استقرار در مرزهای خود خبر داد.

دولت لوکزامبورگ یک چارچوب قانونی برای بهره‌برداری از منابع فضایی تنظیم کرده است. این قانون که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، می‌گوید شرکت‌های خصوصی می‌توانند از منابعی که در فضا استخراج می‌کنند برخوردار شوند، اما آنها نمی‌توانند صاحب آن اجرام آسمانی شوند.

معاهده‌ای برای استخراج

معاهده‌ای میان ایالات متحده، روسیه و تعدادی دیگر از کشورها امضا شده، که در این معاهده می‌گوید که کشور‌ها نمی‌توانند مالک قلمرو در فضا باشند، در این معاهده آمده است: فضای خارج از زمین جهت اکتشاف و استفاده برای همه کشورها آزاد خواهد بود.

پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق، در سال ۲۰۱۵ قانونی را امضا کرد که به شهروندان امریکایی حق مالکیت منابع استخراج شده در فضا را داد.

از این قانون به عنوان عاملی جهت تقویت استخراج در سیارک‌ها یاد می‌شد زیرا این امر باعث تشویق اکتشاف تجاری و استفاده از منابع سیارک‌های به‌دست آمده توسط شرکت‌های امریکایی می‌شود.

ناگفته نماند که چنین قانونی شامل بند بسیار مهمی بود و تصریح می‌کرد که به شهروندان ایالات متحده حق حاکمیت یا انحصار هیچ یک از اجرام آسمانی اعطا نخواهد شد.

دسترسی ناکافی امریکا به مواد معدنی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی امریکا در آوریل ۲۰۲۰ دستوری را امضا کرد که شهروندان را برای استخراج از ماه، ستارگان و سایر سیارات با اهداف تجاری تشویق کرد.

در این سند آمده است: "امریکایی‌ها باید حق داشته باشند در اکتشافات تجاری، بازیابی و استفاده از منابع در فضای خارج از کشور شرکت کنند." این توافقنامه تصریح می‌کند که هرگونه فعالیت در فضا باید مطابق با قوانین بین‌المللی باشد.

یکی از دلایلی که ترامپ به دنبال استخراج معدن در ماه است دسترسی ناکافی امریکا به مواد معدنی در مقایسه با کشورهایی مثل چین است.

در پی این اقدام امریکا آژانس فضایی روسیه به سرعت اقدام ترامپ را محکوم کرد و آن را به استعمار تشبیه کرد.

چندی پیش ناسا اخیراً پیشنهادهایی را از کاوشگران در هرجای زمین درخواست کرده است که اگر مایلند هزینه سفرهای خود به ماه را تأمین کنند و در این سفر نمونه‌های خاک یا سنگ را تأمین کنند. این تلاش به منظور ایجاد یک راهکار قانونی برای استخراج در سطح ماه است که به ناسا اجازه می‌دهد مواد مفید از ماه و سیارات دیگر را جمع آوری کند.

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها