|
کدخبر: 138868 مسعود رمضانی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد:

طرحی که جایگاه سرب و روی کشور را ارتقا می‌دهد

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: معدن سرب و روی مهدی‌آباد یزد ۹۰ درصد از ذخایر سرب و روی کشور را در اختیار دارد. پس از تجهیز، آماده‌سازی،‌ احداث و بهره‌برداری این معدن و در هنگام ورود محصول خود به بازار با نبود دیتا در کشور مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که هیچ هدفی برای آینده صنعت سرب و روی کشور وجود ندارد به همین منظور از سوی مجتمع مهدی‌آباد، تدوین طرح جامع سرب و روی به ایمیدرو ارسال شد که با استقبال آنان مواجه شد.

معدن طرحی که  جایگاه سرب و روی کشور را ارتقا می‌دهد

مهم‌ترین نیاز هر بخش از صنایع معدنی داشتن برنامه‌ و نقشه‌راه است. در این میان صنعت سرب و روی از داشتن طرح جامعی که بتواند اهداف کلان این بخش را سامان بخشد رنج‌ می‌برد به همین منظور تلاش شد تا طرح جامع سرب و روی در کشور با تأمین نظرات تمامی بخش‌های این حوزه تدوین شود. که در این میان مجتمع مهدی‌آباد به عنوان مجری طرح جامع از سوی ایمیدرو انتخاب شد در همین راستا گفتگویی با امین صفری، مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

امین-صفری

استقبال ایمیدرو از طرح جامع سرب و روی

امین صفری درباره ایده اولیه طرح جامع سرب و روی گفت: معدن سرب و روی مهدی‌آباد یزد ۹۰ درصد از ذخایر سرب و روی کشور را در اختیار دارد. پس از تجهیز، آماده‌سازی،‌ احداث و بهره‌برداری این معدن و در هنگام ورود محصول خود به بازار با نبود دیتا در کشور مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که هیچ هدفی برای آینده صنعت سرب و روی کشور وجود ندارد به همین منظور از سوی مجتمع مهدی‌آباد، تدوین طرح جامع سرب و روی به ایمیدرو ارسال شد که با استقبال آنان مواجه شد.

وی ادامه داد: در همین راستا و از سوی ایمیدرو مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد به عنوان مجری طرح جامع برگزیده شد و ما نیز کار جمع‌آوری اطلاعات و دیتاهای لازم را به کمک مشاور و به صورت تئوری و راستی‌آزمایی انجام دادیم. ضمن اینکه انجام این کار نیز با سختی‌هایی همراه بود و جمع‌آوری دیتاها دو سال به طول انجامید.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد خاطرنشان کرد: پس از جمع‌آوری اطلاعات، کار تحلیل داده‌ها و هدف‌گذاری صورت گرفت و امروز در مرحله‌ اجرای آن قرار داریم و این طرح به زودی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به صنایع و معادن استان‌ها ابلاغ می‌شود و ما نیز امیدواریم طرح جامع با کمک بخش‌های حاکمیتی، خصوصی و انجمن‌ها به عنوان یک سند بالادستی در صنعت سرب و روی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

صفری درباره زمان شروع این طرح گفت: طرح جامع سرب و روی از اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ آغاز شد، در همایش غیرآهنی دنیای اقتصاد در مهرماه ۹۸ نیز  از فاز اول مطالعاتی این طرح که نشان‌دهنده وضعیت موجود بود گزارشی ارائه شد. فاز دوم و تکمیلی این طرح در سال ۹۸ به اتمام رسید و امسال نیز طرح جامع سرب و روی تکمیل و آماده شده است. علاوه بر این،‌ به منظور اینکه طرح تنها روی کاغذ نباشد سامانه‌ای هم برای آن ایجاد شده که کل طرح را از وضعیت موجود تا اهداف، ظرفیت‌ها و محاسبات را در برمی‌گیرد که به‌زودی شاهد رونمایی از این سایت هم خواهیم بود.

وی درباره حضور بخش خصوصی در تدوین این طرح گفت: استراتژی و سیاست ما در اجرای این طرح، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی بود و در همین ارتباط نیز ما جلسات متعددی، نزدیک به ۲۰ جلسه با انجمن سرب و روی ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران،‌ شرکت‌های بزرگ سرب و روی در استان‌های مختلف و در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی برگزار کردیم . ضمن اینکه این برگزاری جلسات هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی بوده است و ما پس از جمع‌آوری اطلاعات و نقطه‌نظرات بخش خصوصی آن را به حاکمیت ارائه کردیم و اجرای این طرح تنها با حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.

تأمین نظرات بخش خصوصی در تدوین طرح

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد درباره نقطه نظرات بخش خصوصی در تدوین این طرح گفت: این صنعت مشکلات فراوانی دارد و در طول جلساتی که ما با بخش خصوصی داشتیم مسائلی از جمله عدم توازن بخش معدن با واحدهای فرآوری و صنایع پایین‌دستی و تأمین خوراک مورد نیاز واحد‌های فرآوری، دخالت بخش‌ دولتی در قسمت‌های مختلف و قیمت‌گذاری‌ها مطرح شد.

وی ادامه داد: به همین منظور ما تمامی این موارد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید در بخش‌های مختلف این صنعت توازن ایجاد کرد و سرمایه‌ها به بخش‌هایی که دچار کسری هستند هدایت کرد. به عنوان مثال ما در حال حاضر و در بخش شمش دچار افزایش هستیم که باید فریز شود و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به سمت اکتشافات و صنایع پایین‌دستی هدایت شود.

صفری گفت: در حال حاضر تمامی این صنعت از تأمین خوراک گرفته تا صادرات و تعرفه وارداتی، اکتشاف، آلودگی‌های زیست‌محیطی و ... دچار مشکل است و دلیل آن نداشتن هدف و برنامه مشخص در صنعت سرب و روی کشور است که با اجرای طرح جامع می‌توان چشم‌انداز خوبی برای آینده این صنعت امیدوار بود.

چشم‌انداز ۲۰ ساله در اجرای طرح سرب روی

وی در پایان افزود: چشم‌انداز اجرای طرح جامع سرب و روزی ۲۰ ساله است ضمن اینکه در این طرح قرار است تا تولیدات ما از ۲۰۰ هزار تن فعلی به ۶۰۰ هزار تن در انتهای این چشم‌انداز برسد. ضمن اینکه این میزان از افزایش تولید با توجه به سرانه مصرف جهانی و ظرفیت ذخایر سرب و روی کشور که امکان فعال‌سازی آن وجود دارد و با توجه به همپوشانی‌های داخلی و خارجی صورت گرفته و امیدواریم که روند اجرای این طرح، جایگاه صنعت سرب و روی کشور را ارتقا دهد. 

ارسال نظر