|
کدخبر: 76202

دبیر سندیکای آلومینیوم در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

لزوم تدوین طرح جامع صنعت آلومینیوم

بی‌شک برای داشتن یک صنعت پویا و قابل اتکا در هر کشور داشتن برنامه مشخص و مدون در آن حوزه ضروری است. از این رو صنعت آلومینیوم در ایران با توجه به اکتشافات معدنی،‌ سرمایه‌گذاری و همچنین ظرفیت صادراتی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

گسترش‌نیوز: در این ارتباط ابوالفضل رضایی، دبیر سندیکای آلومینیوم ایجاد در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز طرح جامع صنعت آلومینیوم را به عنوان یک راهبرد اساسی در این صنعت عنوان می‌کند. دبیر سندیکای آلومینیوم با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش آلومینیوم افزود: ما نیازمند آن هستیم که زنجیره تولید آلومینیوم از ابتدا تا انتها را کامل کنیم و این امر مستلزم تدوین طرح جامع در صنعت آلومینیوم کشور است. چرا که درحال‌حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه برای تولید در صنعت آلومینیوم از جمله آلومینیوم فلوراید، کریولیت‌ها و آلومینا وارداتی هستند و تصمیم برای تصویب یک طرح جامع در صنعت آلومینیوم می‌تواند راهگشا باشد. چرا که با برنامه‌ریزی دقیق و درست می‌توانیم بخشی از سرمایه‌گزاری‌ها را به سمت تولید مواد اولیه ببریم.

رضایی در ارتباط با تدوین طرح جامع صنعت آلومینیوم عنوان کرد: بدین منظور تاکنون جلساتی با حضور صنعتگران این حوزه و ایمیدرو صورت گرفته است اما با توجه نبود عزم جدی هنوز مشکلاتی در این زمینه داریم و نیازمند آن هستیم تا وزارت صنایع و دولت به عنوان یک سیاست‌گذار شرکت‌ها و صنایع و معادن‌استان‌ها را مکلف به اجرای مصوبات طرح کند.

وی تدوین طرح جامع در صنعت آلومینیوم را به نفع سرمایه‌گذاران دانست و گفت: نیاز به این است که اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت پذیرد. چرا که این افراد برای طرح‌های با ارزش افزوده نیازمند طرح‌های توجیهی هستند و این اقدام می‌تواند به سرمایه‌گذاری که غالبا در بخش‌های کوچک هستند کمک زیادی کند چرا که این سرمایه‌ها غالبا در بخش‌های مختلف این صنعت که بازدهی کافی را ندارند هزینه می‌شود و غالبا پتانیسیل آن صنعت و سرمایه ملی را به هدر می‌دهند. نیاز است تا سرمایه‌گذاری‌های کوچک به بخش کلان صنعت آلومینیوم هدایت شوند.

دبیر سندیکای آلومینیوم در ادامه با اشاره به نامتوازن بودن سرمایه‌گذاری در بخش آلومینیوم خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با توجه هزینه‌هایی که در بخش اکستروژن و تولید پروفیل در کشور شده تولیدات ما بالغ بر ۵۰۰ هزار تن است اما میزان مصرف کشور بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن است و این امر سبب شده تا اغلب شرکت‌ها با ظرفیت ۲۰ یا ۳۰ درصدی ظرفیت خود فعالیت کنند یا به رقابت منفی با یکدیگر بپردازند.

وی با بیان‌ اینکه در برخی بخش‌های تولیدی ورق آلومینیومی کمبود داریم ادامه داد: ما در بخش تولید ورق‌های قوطی‌های نوشابه یا ورق‌های عریض، ورق‌های آلیاژی و ورق‌های کنستاک ضعف داریم که اکنون با واردات، این نیاز تامین می‌شود و این در صورتی است که اگر بخش سرمایه‌گذاری وزارت صنعت و معدن، سرمایه‌‌گذاران را به این بخش هدایت می‌کرد می‌توانستیم در این امر خودکفا شویم.

رضایی یکی دیگر از مشکلات در صنعت آلومینیوم کشور را تصمیمات سلیقه‌ای عنوان کرد و افزود: سندیکای آلومینیوم بارها درباره تکمیل ظرفیت اکستروژن تاکید و اعلام کرده که ظرفیت این بخش تکمیل شده است.

وی در پایان گفت: در اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌بایست از سرمایه‌گذاران طرح توجیهی گرفته و این افراد متعهد باشد تا ماشین‌آلات و محصولاتی که تولید نمی‌شوند و یا در آنها محدودیت داریم تولید کنند. اما می‌بینیم در بیشتر موارد به عنوان سرمایه‌گذاری، پول‌ها به سرمایه‌های خرد زمین، ماشین‌آلات و تجهیزات تبدیل شده و همان‌جا باقی می‌مانند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها