|
کدخبر: 137564 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تدبیر کنگو برای رسمیت دادن به معادن غیرمجاز

شرکت Trafigura به تازگی توافقنامه‌ای را با دولت کنگو به منظور به منظور کمک به بهبود وضعیت سایت‌های معدنی غیررسمی در ازای تامین کبالت منعقد کرده است.این شرکت همچنین برای کنترل تجارت و جلوگیری از نقض حقوق بشر در بخش استخراج کبالت کنگو، ایستگاه‌ها‌ی خرید سنگ معدن ایجاد خواهد کرد.

معدن تدبیر کنگو برای رسمیت دادن به معادن غیرمجاز

شرکت بازرگانی Trafigura با معدن‌کاران کوچک مقیاس کبالت کنگو معامله می‌کند.این شرکت به تازگی توافقنامه‌ای را با دولت کنگو به منظور به منظور کمک به بهبود وضعیت سایت‌های معدنی غیررسمی در ازای تامین کبالت منعقد کرده است.

بخشی از این معامله به بازپرداخت هزینه‌هایی بوده که شرکت ترافیگورا در تفاهم‌نامه EGC به امضا رسانده بوده است. در این توافقنامه شرکت Trafigura متعهد می‌شود نسبت به ایجاد ارزش افزوده در شش منطقه دارای معادن کوچک مقیاس تحت کنترل خود اقدام کند.

کبالت استخراج شده ردیابی می‌شود

این شرکت همچنین برای کنترل تجارت و جلوگیری از نقض حقوق بشر در بخش استخراج کبالت کنگو، ایستگاه‌ها‌ی خرید سنگ معدن ایجاد خواهد کرد و به منظور ردیابی سنگ‌ها ازسایت معدنی تا رسیدن به‌دست مشتری با بهره گیری از کیوآر کد اقدام خواهد کرد.

براساس توافق EGC این اطمینان داده خواهد شد که تامین و تهیه ومواد معدنی از مناطق پرخطر و مورد مناقشه مطابق با استاندارد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) صورت می‌گیرد.

ژان دومینیک مدیرعامل EGC در یک مصاحبه رسانه‌ای گفت: با پاکسازی این بخش موضوع دور زدن قانون و کلاهبرداری که چندین سال در حال وقوع است از میان خواهد رفت و معادن کوچک مقیاس دیگر قربانی این اقدامات نخواهد شد ضمن اینکه جامعه به طور کلی از منافع آن بهره‌مند می‌شود.

Jeremy Weir مدیرعامل و رئیس شرکت Trafigura گفت: قانونی بودن اقدامات و تلاش‌های ما در این بخش در صورتی ثمربخش خواهد بود که فعالیت ما در بخش مشاوره‌ای پایه‌ای و تضمین‌‌‌هایی که از سوی ما داده می‌شود بر اساس استاندارد OECD تقویت شده باشد.

به مسئله کودکان کار پایان داده می‌شود

این معامله در حالی صورت می‌گیرد که سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی (EV) از جمله تسلا و فولکس واگن قول داده‌اند که به منظور بهبود شرایط کار در جمهوری دموکراتیک کنگو، بزرگ‌ترین تولید‌کننده کبالت در جهان کمک کنند.

کبالت محصول جانبی است که از معادن مس یا نیکل استحصال می‌شود و فلزی اساسی در ساخت و تولید باتری‌های الکتریکی EVs و دستگاه‌های پیشرفته به شمار می‌رود.

خروجی کبالت معادن کوچک مقیاس سبب شد تا نرخ این فلز در سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ صعودی باشد و این در حالی بود که جمهوری دموکراتیک کنگو نیز میزان تولیدات خود را افزایش داده بود.

بر طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل در جمهوری دموکراتیک کنگو نوجوانان ۷ ساله در معادن دیده شده که به همراه خود سنگ‌های حاوی کبالت حمل می‌کردند. همچنین بر طبق ادعاهای صورت گرفته، گروه معدن کاران غیرمجاز، کبالت خود را در زنجیره تأمین بزرگترین برندهای جهانی وارد و به فروش رسانده‌اند.

شرکت‌های بزرگی معدنی تلاش‌های خود را به کار بسته‌اند تا از خرید مواد خام کبالت معادن کوچک مقیاس در تأمین زنجیره خودداری کنند چرا که معتقدند با این اقدام شاید بتوانند از استفاده ابزاری از کودکان برای کار در این معادن جلوگیری کنند. درحال‌حاضر بهره‌کشی از کودکان کار در افریقای مرکزی به امری شایع تبدیل شده است.

خودداری شرکت چینی از خرید کبالت معادن غیررسمی

در ماه می بزرگ‌ترین تولید‌کننده کبالت در چین Huayou Cobalt که محصولات خود را به شرکت‌های ال‌جی چم و فولکس‌واگن عرضه می‌کند عنوان کرد که خرید از معادن کوچک مقیاس کنگو را متوقف خواهد کرد.

شرکت Trafigura از سال ۲۱۰۸ تاکنون به منظور نظارت و بهبود معادن کوچک مقیاس کبالت در افریقای مرکزی فعالیت داشته است و در آن سال نیز پروژه آزمایشی معدن‌کاران غیررسمی در معدن Chemaf Sarl’s Mutoshi را افتتاح کرد.

نمودار-معدن-کنگو

به دلیل همه‌گیری جهانی ناشی از کرونا شرکت Trafigura که توانسته بود ارزش این پروژه را تا سال دو هزار و نوزده به ۴۵۰ میلیون دلار برساند سرانجام در ماه مارس امسال مجبور شد تا این پروژه را متوقف کند.

بنا بر آمار رسمی منتشر شده بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم منطقه کاتانگا در جنوب شرقی کنگو زندگی خود را با حفاری در معادن مس و کبالت می‌گذرانند.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها