|
کدخبر: 95645

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن سنگ ایران:

واحدهای فرآوری سنگ منتظر تسهیلات ارزان‌ قیمت باشند

دبیر انجمن سنگ ایران درباره ظرفیت تولید گفت: کشور ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید سنگ دارد و درحال‌حاضر ۱۰ میلیون تن سنگ تولید می‌شود و ۲۰ میلیون تن آن مازاد بر مصرف است که دلیلی هم برای گرفتن عوارض وجود ندارد.

گسترش‌نیوز: توجه به صنعت سنگ و فرآوری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است به تازگی انجمن سنگ آهن و ایمیدرو اقداماتی را در جهت تسهیل واحدهای فرآوری سنگ به منظور صادرات بهتر این محصول برداشته‌اند. در این ارتباط گفتگویی با احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

sharifi0206.jpg

گام‌های‌ بلند برای رفع موانع فرآوری سنگ

دبیر انجمن سنگ ایران در ارتباط با اقدامات انجام شده برای فرآوری سنگ‌ گفت: در راستای رفع موانع تولید و سیاست‌های اصلی انجمن سنگ ایران و صنعت سنگ، با وزارت صمت و ایمیدرو در اواخر سال ۹۸ گفت‌وگوهایی انجام و تصمیم گرفته شد تا با همکاری ایمیدرو به عنوان حامی زیرساخت‌ها در صنایع معدنی، امکان شناسایی دقیق از واحدهای فرآوری سنگ انجام شود. در نتیجه با دریافت اطلاعات واقعی از واحدها، نقاط ضعف آنها از جمله کسری در ماشین‌الاتی که در اختیار دارند شناسایی شده و از طریق هماهنگی با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نسبت به پرداخت تسهیلات مناسب و ارزان قیمت در جهت تکمیل زنجیره خط تولید، زمینه صادرات سنگ با استانداردهای لازم انجام گیرد.

دانشگاه‌ها به کمک فرآوری سنگ می‌آیند

وی در ارتباط با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت فرآوری سنگ گفت: به منظور ارتقای سطح علمی واحدهای فرآوری، انجمن سنگ ایران اقدام به برگزاری جلسات مشترک و تفاهمنامه‌ با همکاری دانشگاه‌های تربیت مدرس، دانشکده فنی دانشگاه تهران ، دانشکده پلی‌تکنیک کرده است و در همین راستا پروژه هایی نیز تعریف شده است. این دانشگاه‌ها نیز با جدیت به دنبال انجام کارهای پژوهشی با همکاری این انجمن در جهت ارتقای کیفی و علمی این صنعت هستند.

ضربه مهلک بر صادرات با تعیین عوارض بر سنگ

دبیر انجمن سنگ ایران در ارتباط با تصمیمات دولت برای وضع عوارض ۲۰ درصدی بر صادرات سنگ‌های تزیینی گفت: این تصمیم بسیار اشتباه بود و سبب شد تا بخش عمده‌ای از بازار سنگ ما جایگاه صادراتی خود را از دست بدهد و مشتریان سنگ ایران به سمت بازارهای کشور ترکیه هدایت شوند.

شریفی گفت: علی‌رغم اینکه در جلسات کارشناسی و شورای سیاستگذاری در مکاتبات انجمن سنگ ایران با وزارت صمت متقاعد کردیم که این کار خلاف منافع ملی است و به صنعت لطمه خواهد زد و به دلیل برخی مسائلی که روشن نیست این تصمیم در سال گذشته گرفته شد. امسال وزارت صمت به این نتیجه رسیده است که باید این عوارض برداشته شود.

شریفی در ادامه به سابقه عوارض بر صادرات در گذشته اشاره و گفت: در سال ۹۲ نیز ما شاهد ایجاد عوارض ۷۰ درصدی بر صادرات سنگ بودیم که در همان زمان نیز باعث شد تا مشتریان و بازار صادراتی ما در طی یک ماه از دست برود و متقاعد کردن وزارتخانه برای تفهیم تصمیم غلط و بازگشت از عوارض یک سال به طول انجامید. متاسفانه بعد از چند سال در سال ۹۸ علی‌رغم جلسات متعدد کارشناسی با وزارتخانه و بیان این مطلب که ایجاد عوارض خلاف علم و رویه‌ایست که در صنعت سنگ وجود دارد دوباره شاهد وضع عوارض بودیم. نظر ما این است که ایجاد عوارض به هیچ وجه منافع ملی را تامین نخواهد کرد و سبب متضرر شدن بخش تجارت و صنعت ما خواهد شد.

ظرفیت ۳۰ میلیون تنی تولید سنگ

دبیر انجمن سنگ ایران درباره ظرفیت تولید گفت: کشور ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید سنگ دارد و درحال‌حاضر ۱۰ میلیون تن سنگ تولید می‌شود و ۲۰ میلیون تن آن مازاد بر مصرف است که دلیلی هم برای گرفتن عوارض وجود ندارد.

حقوق دولتی معادن افزایش نمی‌یابد

وی در ارتباط با میزان حقوق دولتی معادن در سال ۹۹ گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و کرونا و... امسال وزارتخانه تصمیم گرفته تا حقوق دولتی معادن را افزایش ندهد.

شریفی درباره میزان حقوق دولتی معادن گفت: براساس هر ماده معدنی میزان حقوق دولتی متفاوت است و این میزان در معادن سنگ تزیینی حدود ۵۰ میلیارد تومان است. و دولت سال گذشته از تمامی معادن کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کرد.

مبنای حقوق دولتی براساس میزان برداشت از معادن باشد

وی در ارتباط با مشکلات در دریافت حقوق دولتی معادن گفت: باید برای رشد، ارتقا و جذب سرمایه‌گذاری واحدهای کوچک معدنی، حقوق دولتی این معادن افزایش نیابد. یکی دیگر از مشکلات معادن دریافت حقوق دولتی معادن براساس پروانه بهره‌برداری است که با اصلاح آن از پروانه بهره‌برداری به میزان برداشت از معدن می‌توانیم شاهد فعال بودن معادن باشیم. دریافت حقوق دولتی براساس میزان برداشت نیز با نظر مثبت ایمیدرو همراه است اما با مشکلاتی که در دیوان‌سالاری با آن مواجه هستیم هنوز نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم.

ممنوعیت واردات سنگ فرآوری‌ شده به کشور

شریفی درباره واردات سنگ‌فرآوری شده به کشور گفت: این انجمن در همکاری که سال گذشته با وزارتخانه داشت واردات سنگ‌فرآوری شده به کشور را به طور کلی ممنوع اعلام کرد و درحال‌حاضر در صورتی که بخواهند سنگی وارد کشور کنند تنها از طریق قاچاق میسر است که صرفه اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن سنگ ایران ادامه داد: ما تنها اجازه واردات سنگ خام (بلوک) را به منظور تکمیل سبد کالای سنگ صادراتی در بازارهای جهانی و همچنین استفاده از آن در پروژه‌ها‌ی که نیازمند استفاده از سنگ ایرانی و خارجی هستند به واحدهای فرآوری داده‌ایم و رقم آن نیز چندان قابل توجه نیست و شاید به ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در سال برسد.

ارسال نظر