|
کدخبر: 102922 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

آیا ۲۰۲۰ سال افول صنعت زغال سنگ است؟

با وجود تلاش‌های جهانی برای خدشه دار کردن سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با منابع انرژی تجدید پذیر، چین اما هنوز هم به شدت در حال سرمایه‌گذاری در صنعت زغال سنگ است.

معدن آیا ۲۰۲۰ سال افول صنعت زغال سنگ است؟

معادن زغال سنگ اخیراً دستخوش تغییراتی غیرمعمول شده‌اند. از آن جمله می‌توان به افزایش استفاده زغال سنگ در چین گرفته تا سرمایه‌گذاری در فناوری‌های زغال سنگ خالص اشاره کرد، ما در ادامه هر آنچه را که باید در مورد زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ بدانید  بیان کرده‌ایم:

ادامه سرمایه‌گذاری چین در کارخانه‌های جدید ذغال سنگ

با وجود تلاش‌های جهانی برای خدشه دار کردن سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با منابع انرژی تجدید پذیر، چین هنوز هم به شدت در حال سرمایه‌گذاری در صنعت زغال سنگ است. چین به عنوان کشوری که بیشترین ظرفیت نصب نیروگاه‌های زغال سنگ را داشته و طبق آمار Statista بیش از ۹۷۳۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی دارد، همچنان بزرگترین تولید‌کننده زغال سنگ در جهان است.

براساس آمار معادن زغال سنگ جهانی که توسط Global Energy Monitor منتشر شده است از ژانویه سال ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹، چین ۴۳ مگاوات از ظرفیت انرژی زغال سنگ خالص را به ناوگان ذغال سنگ ۱۰۰۰ مگاواتی موجود خود اضافه کرده است در حالی که سایر نقاط جهان ظرفیت زغال سنگ خود را تا ۸ مگاوات کاهش داده‌اند.

اکنون که صحبت از سرمایه‌گذاری در معادن می‌شود و با وجود تاکید بانک‌های جهانی مانند گلدمن ساکس حمایت از معادن زغال سنگ را به حالت تعلیق درآورده‌اند، بانک‌های آسیایی مانند بانک صادرات و واردات چین و بانک همکاری‌های بین‌المللی ژاپن هنوز هم بودجه هنگفتی را تأمین می‌کنند. آژانس‌های اعتباری و سازمان‌های سهام خصوصی همچنین بودجه لازم برای صنعت ذغال سنگ چین را اختصاص می‌دهند.

ساخت معدن زغال‌سنگ جدید در استرالیا

زغال سنگ بزرگترین منبع انرژی استرالیا است و حدود ۶۰٪ از برق این کشور درحال‌حاضر در ایستگاه‌های زغال سنگ تولید می‌شود. در مجموع ۲۵.۲GWe از ظرفیت تولید برق این کشور در سال ۲۰۱۷ از زغال سنگ تامین شده است.

در ژوئن سال ۲۰۱۹، علیرغم اعتراضات مبنی بر جلوگیری از افتتاح ایستگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری در این بخش، دولت استرالیا بدون توجه به این اعتراضات ساخت یک معدن ذغال سنگ بحث برانگیز را که توسط اپراتور هندی Adani را شروع کرده است.

معدن کارمایکل در حوضه گالیله کوئینزلند سالها پیش به تصویب رسیده بود اما اداره محیط‌زیست اجازه فعالیت به این معدن را نمی‌داد همچنین مخالفانی نگران تأثیر این معدن در نابودی صخره‌های بزرگ و اکوسیستم‌های محلی این منطقه بودند.

فعالان محیط‌زیست همچنین می‌ترسند که افتتاح معدن کارمایکل منجر به افتتاح شش معدن دیگر شود که همگی منتظر تأیید در این منطقه هستند؛ معادنی که در ۲۴۸ مایلی از سواحل شرقی استرالیا واقع شده‌اند.

توجه بر توسعه فناوری‌ درصنعت زغال سنگ 

از آنجا که طبق گفته انجمن جهانی هسته‌ای، زغال سنگ سوخته حدود ۱۵ میلیارد تن دی اکسید کربن تولید می‌کند، استفاده از زغال سنگ به شکل دی اکسید کربن در جو اضافه نشود یکی از بزرگترین چالش‌های فناوری در این صنعت است. به همین دلیل، تعدادی از شرکت‌ها از پتانسیل ایجاد فناوری‌های زغال سنگ تمیز استفاده کرده‌اند که به فناوریهایی مانند شستشوی زغال سنگ، سوزاندن اکسید نیتروژن یا گاززدایی تکیه می‌کنند.

همانند شرکتی بنام Clean Coal Technologies، Pristine-M است که فرآیند گاززدایی از زغال سنگ را انجام می‌دهد. این فناوری بسته به نیاز به کاهش رطوبت زغال سنگ بستگی دارد، معمولاً از ۳۰٪ به ۵٪، که باعث افزایش ۳۳ درصدیBTU زغال سنگ (تولید انرژی حاصل از احتراق) می‌شود.

حوادث در معادن زغال سنگ هنوز رخ می‌دهد

حداقل ۳۷ نفر در پنج حادثه جداگانه معدنکاری در چین بین اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۹، در استان‌های گوئیژو، سیچوان، شانشی و شاندونگ جان خود را از دست دادند که این حوادث عمدتا به سیل و انفجار مربوط می‌شود. طبق اعلام اداره ایمنی معادن زغال سنگ ملی چین، در سال ۲۰۱۸ تعداد کشته شدگان این حوادث ۳۳۳ نفر بوده است.

پس از آنکه مقامات محلی به این نتیجه رسیدند که این حوادث بیشتر نتیجه مقررات ایمنی ناکافی است، دولت چین در ماه نوامبر ۲۰۱۹ اقدام به انجام اقدامات رسمی درباره ایمنی معادن کرد.

چنین حوادثی فقط مختص به چین نمی‌شود. در سال ۲۰۱۸، ۱۳ نفر در اثر انفجار در معدن زغال سنگ در جمهوری چک به علت اشتعال گاز متان که به ویرانی کامل یک معدن زغال سنگ در نزدیکی کاروینا انجامید، جان خود را از دست دادند.

اما سال ۲۰۱۹ سال خوبی برای ایمنی معدن در ایالات متحده بود. با این حال، از ۲۴ معدنچی که فوت کردند، ۱۱ نفر در معادن زغال سنگ بودند. افریقای جنوبی نیز یک رکورد در زمینیه ایمنی معادن به ثبت رساند. با این وجود، از ۵۱ نفر جان باخته، ۷ نفر در معادن زغال سنگ کار می‌کردند.

کشورهای اتحادیه اروپا پیشرو در تعطیلی معادن زغال سنگ

اخیراً سوئد از برنامه هایی برای حذف زغال سنگ دو سال زودتر از مهلت قبلی خود در سال ۲۰۲۲ پرده برداشته است، این کشور به سومین کشور اروپایی تبدیل شده است که پس از بلژیک و فنلاند از تولید زغال سنگ دست کشیده است بلژیک و فنلاند دو کشوری هستند که از آخرین نیروگاه‌های زغال سنگ خود به ترتیب در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ خداحافظی کردند.

همچنین بیشتر کشورهای اروپایی برنامه‌ای برای عدم استفاده از زغال سنگ در سال‌های بعد دارند، همانند فرانسه که قصد دارد آخرین تأسیسات زغال سنگ خود را تا سال ۲۰۲۲تعطیل کند و یا، اسلواکی و پرتغال در سال ۲۰۲۳، انگلیس در ۲۰۲۴، ایرلند و ایتالیا در سال ۲۰۲۵ که همگی قصد تعطیلی معادن زغال سنگ را دارند.

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها