|
کدخبر: 111279 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

نگرانی‌ از موج دوم کووید-۱۹ و تاثیرات آن بر بازار کامودیتی‌ها

در حالی که تقاضا برای خریداری کامودیتی‌ها از سوی چین بزرگترین مصرف‌کننده مواد اولیه به شدت تقویت می‌شود. بازار مس امریکا تضعیف شده است. همچنین بخش آلومینیوم نیز به صورت خودکار با رکود خرید مواجه شده است.

معدن نگرانی‌ از موج دوم کووید-۱۹ و تاثیرات آن بر بازار کامودیتی‌ها

با وجود این که جهان در حال گذار از موج اول کرونا ویروس و دست و پنجه نرم کردن با اثرات ناشی از آن در صنعت و معدن است برخی نسبت به آغاز موج دوم کرونا اعلام خطر کرده‌ و از تاثیرات منفی آن بر بازار کامودیتی‌ها خبر می‌دهند.

نگرانی از موج دوم کووید-۱۹

نگرانی از بهبود اوضاع پس از شیوع کرونا وارد مرحله جدیدی شده است چرا که موج دوم این بیماری دوباره می‌تواند بازارهای جهانی کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که تقاضا برای خریداری کامودیتی‌ها از سوی چین بزرگترین مصرف‌کننده مواد اولیه به شدت تقویت می‌شود. بازار مس امریکا تضعیف شده است. همچنین بخش آلومینیوم نیز به صورت خودکار با رکود خرید مواجه شده است. همچنین این احتمال وجود دارد تا کشورهای اروپایی و ژاپن بتوانند به شرایط قبل از کرونا بازگردند.

ژان سباستین ژاک، مدیرعامل ریو در مصاحبه تلفنی گفت: اگر به وضعیت چین نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که این کشور با حمایت از سنگ آهن و بوکسیت روند رو به بهبود را تجربه می‌کند و شاهدیم که نمودار رشد آن نیز به شکل V درآمده است.

وی در ادامه می‌گوید: من دقیقا نمی‌توانم کشورهایی که در حال بهبود شرایط هستند را براساس حروف الفبا لیست کنم اما خواهم گفت که شواهد و قرائن نشان می‌دهد کشورهای اروپایی و امریکا در حال بازیابی شرایط ساخت‌وساز و خودروسازی خود به دوران قبل از کرونا هستند اما این نشانه‌ها با روندی کند انجام می‌پذیرد.

موج دوم بیماری کرونا همچنان به عنوان یک تهدید اساسی برای اقتصادهای پیشرفته محسوب می‌شود. این شرکت در ماه جاری از تعطیلی یک کارخانه ذوب آلومینیوم در نیوزیلند خبر داد.

ژاک می‌گوید: در مورد مشکلات و وضعیت موجود در بازار هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد و ما همواره به دنبال این پرسش هستیم که موج دوم کووید-۱۹ چه موقع روی خواهد داد؟ وی ادامه می‌دهد: در حالی که دولت استرالیا چهار ماه بود که مسافرت به برخی از نقاط این کشور را به دلیل شیوع کرونا ممنوع اعلام کرده بود اما اکنون سفر به این مناطق به راحتی و بدون محدودیت انجام می‌گیرد و ما توانستیم در نخستین سفر خود بازدیدی از منطقه معدن شبه جزیره کیپ یورک کوئینزلند داشته باشیم.

تاثیر کرونا بر ذخایر مس

شرکت ریو هشدار داده است که شیوع بیماری کرونا عرضه جهانی مس را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده که ذخایر این فلز ارزشمند به طور سالیانه ۳ تا ۴ درصد کاهش یابد و این امکان وجود دارد که در صورت تدام این بیماری به صورت بالقوه شاهد کاهش بیشتر آن نیز باشیم. این شرکت اعلام کرد تولیدات مس خود در سه ماهه دوم سال ۳ درصد کاهش یافته است.

شیوع بیماری کووید-۱۹ به دلیل محدودیت فعالیت و کاهش سرعت استخراج در سایت‌های معدنی بر قیمت‌ها اثر گذاشته و قیمت‌ها را افزایش داده است. البته باید در نظر داشت با کاهش اثرات کرونا ویروس در میان کارگران شاهد شتاب‌گیری روند تولیدات خواهیم بود. کشور شیلی که بزرگترین تولید‌کننده مواد معدنی در جهان به شمار می‌رود درحال‌حاضر و با شیب ملایمی به سمت کاهش اثرات ناشی از کرونا ویروس حرکت می‌کند. شرکت معدنی ریو نیز اعلام کرده که میزان تولید سه ماهه در Escondida، بزرگترین معدن جهان، حتی با کاهش تعداد کارمندان نسبت به سال گذشته با ۲ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها