|
کدخبر: 101667 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

وضعیت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی

با توجه به اینکه فعالیت‌های معدن‌کاری بعد از کرونا از سرگرفته می‌شود اما همچنان تقاضای بازار همچنان ضعیف باقی‌مانده است انتظار می‌رود تا تولیدکنندگان با عرضه بیشتر، بازار را از رکود خارج کرده و شاهد افزایش تقاضا از سوی خریداران باشند.

معدن وضعیت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی

بعد از دو ماه از نوسانات شدید قیمت‌ها به دلیل شیوع کووید-۱۹ که نرخ کامودیتی‌ها را به صورت تصاعدی افزایش داد اکنون و در ماه می‌ و با توازن میان عرضه و تقاضا بازار این محصول به ثبات رسید. در این گزارش سعی داریم به بررسی قیمت کامودیتی‌ها در جهان بپردازیم با ما همراه شوید:

تاثیرات روابط تجاری آمریکا و چین بر کامودیتی‌ها

در ابتدای سال ۲۰۲۰ و با بروز نشانه‌‌هایی از بهبود روابط تجاری ایالت متحده و چین نرخ فلزات اساسی افزایش یافته بود. اما با شیوع کووید-۱۹ و تاثیرات آن بر بخش‌های مانند ساخت‌وساز و تولید سبب شد تا قیمت‌ها با کاهش شدیدی مواجه شوند. این تغییر قیمت‌ها از اواخر ماه ژانویه و از چین آغاز شد و پس از آن و در ماه مارس نیز با گسترش‌ این ویروس بر دیگر بخش‌های دنیا شاهد کاهش تصاعدی قیمت‌ها بودیم.

بعد از دو ماه از ادامه دار شدن شیوع کرونا نرخ کامودیتی‌ها در جهان با کاهش مواجه شد به طوری که در ۲۲ ماه می‌ قیمت فلزاتی همچون مس، سرب، روی و آلومینیوم از قیمتی که در ابتدای سال وجود داشت به میزان ۱۵ درصد کاهشی شد.

با توجه به اینکه فعالیت‌های معدن‌کاری بعد از کرونا از سرگرفته می‌شود اما همچنان تقاضای بازار همچنان ضعیف باقی‌مانده است اما انتظار می‌رود تا تولیدکنندگان با عرضه بیشتر، بازار را از رکود خارج کرده و شاهد افزایش تقاضا از سوی خریداران باشند.

در مقابل این مشکلات می‌توان به محدودیت‌های عرضه از سوی والی (شرکت معدن و فلزات برزیلی) به علت باران‌های شدید در اوایل سال میلادی و کاهش تولیدات آن اشاره کرد که هنوز هم نتوانسته به میزان نرمالی از تولیدات خود در سال برسد. همچنین رسیدن به افزایش ظرفیت‌ تولید فولادسازی چین در ماه آوریل سبب کاهش سهام در ۴۵ بندر اصلی این کشور شده است و این در حالی است که تولید ۸۵ میلیون تنی فولاد خام چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

تولید فولاد خام چین ۱.۳ درصد بیشتر از YTD

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام چین نیز ۱.۳ درصد بیشتر از YTD است و این در حالی است که تولید جهانی YTD به میزان ۴.۱ درصد کاهش یافته است. در همین حال انتظار می‌رود کاهش تولیدات سنگ آهن با کاهش ۲.۳ درصدی در سال ۲۰۲۰ مواجه شود که این افت تولید به صورت قابل توجه در هند و به صورت کمتر در چین و استرالیا روی دهد.

همچنین قیمت فلزات گران‌بها در نیمه ماه مارس به دلیل نگرانی از عرضه پیش از کاهش قیمت‌ها و همچنین به دنبال اعلام تولید از سوی افریقای جنوبی و سایرکشورهای تولیدکننده، سبب کاهش چشمگیر قیمت‌ها شد. اما از آن زمان تاکنون و در این میان به‌تدریج نرخ طلا، نقره و پلاتین افزایش یافته به طوری که نرخ طلا به بالاترین نرخ خود در هفت‌سال اخیر رسیده است. همچنین قیمت پالادیوم نیز به دلیل کاهش تقاضا قبل از بازیابی قیمت‌ها از اواسط تا اواخر ماه می‌در حالی که انتظارات برای تولید کمتر پالادیوم و پلاتین در سال ۲۰۲۰ می‌رفت نیز با کاهش مواجه بود.

منبع: mining-technology

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها