|
کدخبر: 109580 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

توجه به ایمنی در معادن چقدر اهمیت دارد؟

ما شاهد پیشرفت تولید وسایل نقلیه معدن و ماشین‌الات سنگینی هستیم به خصوص که با توسعه دیجیتالی‌شدن معدن‌کاران به دنبال افزایش بهره‌وری هستند. اد سانتاماریا ، مدیرعامل شرکت معدنی نورمت معتقد است که تولیدکنندگان به دنبال این هستند که با تجربه و اطمینانی که دارند درجهت افزایش ایمنی حرکت کنند.

معدن توجه به ایمنی در معادن چقدر اهمیت دارد؟

صنایع معدنی مواد مورد نیازی را تولید می‌کنند که بدون آنها نمی‌توان زندگی کرد. کسانی که در معادن زیرزمینی فعالیت دارند در معرض خطرات جدی و مجروح شدن هستند و اقداماتی را انجام می‌دهند که جان آنها را به خطر می‌اندازد. مردم از این موارد اطلاعی ندارند که از جمله این خطرات می‌توان به برخود با وسایل نقلیه، مرگ و میر ناشی از سقوط از ارتفاع، استنشاق گازهای خطرناک، انفجار و یا حتی آتش‌سوزی اشاره کرد و همه این‌ها خطراتی هستند که به طور پیوسته وجود داشته و همواره اقداماتی به منظور حفاظت کارگران صورت می‌گیرد. در این مقاله سعی‌داریم تا به موضوع اهمیت ایمنی در معادن و چالش‌های آن بپردازیم با ما همراه شوید:

ساخت وسایل و تجهیزات ایمنی معدن‌کاری راه طولانی برای پیشرفت طی کرده است. تولیدکنندگان جهانی در تلاش هستند تا لوازم حفاظت شخصی (PPE) با کارایی بیشتر از جمله دستگا‌های تنفسی و کشف گاز و همچنین دستکش و ماسک طراحی کنند.

دیجیتالی شدن، افزایش بهره‌وری و ایمنی

ما شاهد پیشرفت تولید وسایل نقلیه معدن و ماشین‌الات سنگینی هستیم به خصوص که با توسعه دیجیتالی‌شدن معدن‌کاران به دنبال افزایش بهره‌وری هستند. ادسامانتاریا، مدیرعامل شرکت معدنی نورمت معتقد است که تولیدکنندگان به دنبال این هستند که با تجربه و اطمینانی که دارند درجهت افزایش ایمنی حرکت کنند.

شما شاید در این باره که قابلیت اطمینان رابطه‌ای با ایمنی دارد فکر نکنید اما هر چقدر که اطمنیان از یک قطعه بالاتر رود می‌توان برای تعمیر و نگهداری آن برنامه‌ریزی کرد و خطر خرابی قطعات در هنگام کار اپراتورها با دستگاه را کاهش داد. در غیر این صورت می‌بایست دستگاه تعمیر و یا تعویض شود.

این مسئله نمایانگر صنایع معدنی در پلتفرم‌های دیجیتالی‌شدن است. بهره‌گیری از هوش مصنوعی و اتوماسیون نه تنها می‌تواند عملکرد تجهیزات را کنترل و تجزیه و تحلیل کند بلکه می‌تواند برای تعمیر و نگهداری نیز برنامه مشخص و مدونی ارائه دهد و این بدان معناست که می‌توانیم مطمئن باشیم که استفاده از دستگاه‌ها با کارآمدی بالا می‌تواند خطرات آسیب‌دیدگی در هنگام کار را کاهش داده و امکان تعمیرات از راه دور را فراهم سازد. با ادغام فن آوری جدید در تجهیزات معدنی، تولیدکنندگان می‌توانند با نظارت بر کل شبکه معدن در هر سطح اطمینان حاصل کنند.

فناوری‌های جدید در دستگاه هشداردهنده تشخیص گاز و سیستم کنترل تهویه مطبوع می‌تواند در مناطقی که انبوهی از جمعیت معدن‌کاران در حال فعالیت هستند هوای قابل تنفس ایجاد و خطر آتش‌سوزی را کاهش داد. همچنین پایش وسایل نقلیه در معادن نیز می‌تواند به کاهش خطر تصادف و تعمیر و نگهداری بدون برنامه‌ریزی منجر شود.

بهره‌گیری از روش‌های جدید در ساخت و تولید

طراحی در ساخت و تولید نیز به خودی خود در حال تکامل است و این اتفاق را می‌توان در شناسنامه محصولات به خوبی مشاهده کرد. عملیات معدن‌کاری در زیرزمین نیازمند استفاده از کابین‌هایی حاملی هستند که به خوبی ساخته شده باشند. همچنین بهره‌گیری از روش‌های امن برای حمل‌ونقل افراد و تقویت ساختار تونل‌ها به منظور حفاظت نیز از مهم‌ترین اقدامات در معدن‌کاری به شمار می‌رود. به عنوان مثال شرکت نورمت یک پیچ تقویت‌کننده سنگ (D-Bolt) ساخته است. این تجهیزات نشان می‌دهند که چگونه تولید‌کنندگان روش‌های تقویت سنگ به منظور برطرف کردن چالش‌هایی مانند کار با شرایط لایه‌های مستعد انفجار یا زمین شکسته و یا زمان محدود برای مرمت مقابله کرده‌اند.

برای تولیدکنندگان، بهبود وضعیت ایمنی در صنایع معدنی از سطح رده بالا آغاز می‌شود. مناطق مختلف چالش‌های گوناگونی دارند و این مشکلات ممکن است به دلیل قرارگیری معدن در مناطق دورافتاده، شرایط نامساعد آب و هوایی، یافتن کارگران ماهر محلی سبب شود تا الزامات قوانین ایمنی در مناطق حاشیه‌ای متفاوت باشد.

سانتاماریا می‌گوید: من در کنار بسیاری از شرکت‌های معدنی مختلف بوده ام و در بسیاری از انجمن‌ها و کمیته‌های مختلف فعالیت‌‌ داشته‌ و تحت تاثیر افراد فعال در این مجموعه‌ها بوده‌ام. طی این مدت مشاهده کرده‌ام که این افراد چقدر صادقانه و مشتاقانه به دنبال ایمن‌سازی صنعت و شرکت‌هایشان هستند.

رهبری در سطوح بالا می‌تواند به توسعه فرهنگ ایمنی قدرتمند در صنعت کمک کند. در صورتی که به دنبال فرهنگ ایمنی قوی هستیم می‌بایست تلفات را به صفر برسانیم. مواردی همچون کنترل مدیریت در شرایط بحرانی، مهارت‌های نجات‌زندگی و کنترل آتش‌سوزی مواردی است که اساسا از اهمیت برخوردارند.

مدیرعامل شرکت معدنی نورمت گفت: با وجود ایمنی، تلفات زیاد همچنان وجود دارد که بسیاری از این تلفات نیز به استفاده از وسایل نقلیه بازمی‌گردد.

کاهش گازهای گلخانه‌ای با بهره‌گیری از باتری‌های یون- لیتیوم

وی در پاسخ به این پرسش که نیازمند ایمنی بیشتر وسایل نقلیه در معادن زیرزمینی هستیم گفت: شرکت نورمت به دنبال راهکارهایی به منظور استفاده از باتری‌های الکتریکی در معدن است تا عوارض ناشی از تولید گازهای گلخانه‌ای در معادن زیرزمینی را برطرف سازد.

باتری‌های الکترونیکی خودروهای هوشمند مجهز به باتری‌های یون-لیتیوم از ماژول‌های جداگانه ساخته شده‌اند و این بدان معناست در صورتی‌که یکی از ماژول‌های این باتری به درستی عمل نکند باز هم قادر خواهد بود به فعالیت خود ادامه دهد و همین قابلیت شانس از کارافتادن آن را کاهش می‌دهد.

شرکت نورمت فناوری جدیدی به منظور تزریق بتون با نام SmartSpray ابداع کرده است که با بهره‌گیری از این فناوری امکان تزریق بتن به صورت خودکار فراهم می‌شود و می‌توان بر مشکلاتی نظیر کمبود کارگر آموزش دیده غلبه کرد و اطمینان یافت که انجام کار به صورت موثرتر و با حداقل ضایعات انجام شود. علاوه بر این فناوری با بهره‌گیری SmartScan نیز می‌توان با محاسبه و پایش میزان یکنواخت تزریق بتن را ارزیابی کرد تا از میزان ضخامت بتن تزریق شده اطمینان یافت.

سانتامانتاریا می‌گوید: ما به منظور اطمینان یافتن از ایمنی مردم وظیفه و مسئولیت داریم. بنابراین تمامی تمرکز خودمان را به منظور حفاظت از محیط‌زیست، تجهیزات قابل اعتماد و کیفیت بالاتر در معادن زیر زمین به کار گرفته‌ایم.

منبع: mining-technology

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها