|
کدخبر: 106543 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

پاداش ۳.۳۵ میلیون دلاری برای یک معدنچی!

یکی از معدن‌چیان تانزانیایی روز چهارشنبه بعد از اینکه دو گوهرسنگ بزرگ تانزانیت را کشف کرد چکی به مبلغ ۷.۷۴ بیلیون شیلینگ تانزانیا معادل (۳.۳۵ میلیون دلار) از دولت تانزانیا دریافت کرد.

معدن پاداش ۳.۳۵ میلیون دلاری برای یک معدنچی!

تانزانیت سنگ جواهری به رنگ آبی و بنفش و عضوی از گروه مواد معدنی زوزیت است. این سنگ در سال ۱۹۶۷ در قله‌های تانزانیای شمالی کشف شد و نام علمی آن blue-violet zoisite است و تنها منبع تانزانیت تاکنون به شمار می‌رود. تنها  معدن این گوهر سنگ در تانزانیا و در مساحتی به طول ۷ کیلومتر و عرض ۲ کیلومتر در نزدیکی Mererani واقع شده است.

تانزانیت-معدن-02

گوهر سنگ تانزانیت در دسامبر سال ۲۰۰۲ توسط انجمن تجارت جواهرات امریکا به دلیل یافتن آن در تانزانیا با نام تانزانیت شناخته شد و این تغییر نام نخستین بار از سال ۱۹۱۲ بوده که نام یک سنگ به نام محلی که در آن کشف شده است نام‌گذاری می‌شود.

بزرگترین کانی تانزانیت تا به امروز

Saniniu Laizer معدنچی مورد اطمینان در وزارت مواد معدنی تانزانیا می‌گوید: بزرگترین کانی تانزانیت از معدن تانزانیا کشف شده است.

یکی از معدن‌چیان تانزانیایی روز چهارشنبه بعد از اینکه دو گوهرسنگ بزرگ تانزانیت را کشف کرد چکی به مبلغ ۷.۷۴ بیلیون شیلینگ تانزانیا معادل (۳.۳۵ میلیون دلار) از دولت تانزانیا دریافت کرد.

این دو گوهرسنگ قیمتی تیره بنفش آبی که اندازه هر کدام از آنها به اندازه ساعد انسان است در معدن شمالی کانی تانزانتیت کشف شده است. به منظور کنترل این معدن و جلوگیری از خروج سنگ‌های قیمتی توسط قاچاقچیان مرزی، این معدن در دیواری محصور شده است.

 سخنگوی این معدن می‌گوید: وزن یکی از سنگ‌های بزرگ این معدن ۹.۲۷ کیلوگرم و دومین آن ۵.۱۰۳ کیلوگرم است.

گوهر سنگ تانزانیت فقط در بخش کوچک شمالی در منطقه‌ای از شرق قاره افریقا یافت می‌شود.

Simon Msanjila دبیر دائم وزارت معادن تانزانیا در مراسمی که در منطقه سیمانجیرو بخش شمالی مانیارا تانزانیا برگزار شد گفت: این دو گوهرسنگ معدن Mererani بزرگترین سنگ‌های کشف شده از آغاز فعالیت این معدن بوده است.

مراسم اهدای جایزه به این معدنچی تانزانیایی با اهدای چکی از طرف بانک این کشور از تلویزیون محلی پخش شده و در این مراسم رئیس‌جمهور این کشور John Magufuli در تماسی تلفنی با این معدنچی این کشف را به او تبریک گفت. وی در این مراسم خطاب به doto Biteko وزیر معادن این کشور افزود: کشفت این دو گوهر سنگ نشان می‌دهد که تانزانیا کشوری ثروتمند است.

تانزانیت-معدن-03

استخراج تانزانیت به روش سنتی

سال گذشته تانزانیا مراکزی در اطراف معادن کوچک مقیاس راه‌اندازی کرد تا معدن‌داران بتوانند محصولات خود شامل گوهرسنگ‌ها و طلا را به دولت بفروشند. کارگران معادن کوچک مقیاس به صورت رسمی به استخدام هیچ شرکت معدن‌کاری در نیامده‌اند و عملیات معدن‌کاری را معمولا به صورت سنتی انجام می‌دهند.

کنترل بر معدن تانزانیت

John Magufuli رئیس‌جمهوری این کشور در آوریل ۲۰۱۸ دیوارکشی اطراف منطقه شمالی تانزانیا را افتتاح کرد. هدف از این اقدام کنترل غیرقانونی فعالیت‌های معدن‌کاری و تجارت‌های مربوط به آن بود. به طوری که قبلا گفته شده بود ۴۰ درصد از گوهرسنگ‌های تانزانیت کشف شده مفقود شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها