|
کدخبر: 106370 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

۵+۱ کشور مهم معدنی دنیا

پنج کشور آسیایی به غیر از چین وجود دارند که به عنوان مراکز و منابع مهم در معادن جهانی معرفی شده‌اند که در ادامه می‌توانید با این پنج کشور آشنا شوید

معدن ۵+۱ کشور مهم معدنی دنیا

در حالی که چین به عنوان یک ابرقدرت معدن و صادرکننده مواد معدنی بر این حوزه تسلط دارد، چندین کشور دیگر در آسیا برای جهانی شدن در صنعت معدن آماده هستند. کشورهایی که سرشار از ذخایر معدنی هستند، برای بهره‌برداری بیشتر از منابع طبیعی خود، بر بسیج زیرساختها و پالایش سیاست دولت متمرکز شده اند، حال ما در گسترش نیوز در گزارشی اختصاصی نگاهی انداخته‌ایم به‌ایم موضوع برای خواندن ادامه این گزارش با ما همراه باشید.

پنج کشور معدنی آسیا یه این شرح هستند :

 ازبکستان

صنعت معدن در ازبکستان یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش‌های این کشور است. این کشور هشتمین تولید‌کننده بزرگ جهان در بخش طلا و هفتمین تولید‌کننده بزرگ اورانیوم است. استخراج اورانیوم در ازبکستان به شستشوی زیرزمینی (یا درجا) متکی است، که می‌تواند از نظر زیست محیطی نسبت به روشهای سنتی معدن روباز یا زیرزمینی پایدار باشد.

ازبکستان همچنین مس، نقره، زغال سنگ، فسفات، مولیبدن، پتاسیم، تنگستن، سرب و روی را تولید می‌کند. این کشور دارای ذخایر زیادی از فلزات غیر آهنی، نادر و پراکنده است.

برخی از بزرگترین تولید‌کنندگان معدن در کشور شرکت‌های دولتی مجتمع معدنی و متالورژی در ازبکستان در نظر دارند تا در ۱۰ سال آینده عملیات تولید طلا و مس را با سرعت بیشتری انجام دهد و به همین علت به عنوان بخشی از این طرح به دنبال ارتقاء زیرساخت‌های معدن هستند.

علاوه بر این، دولت ازبکستان قصد دارد سرمایه گذاری‌های مشترک را با شرکت‌های روسی و آسیایی جهت تلاش برای بهبود بخش‌های معدنی و صنایع معدنی کشور انجام دهد.

عربستان

بخش معدن در عربستان سعودی همچنان در حال گسترش است و فرصتی بینظیر برای شرکت‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

منابع معدنی و کلیدی این کشور شامل طلا، مس، سنگ آهن و فسفات است که شرکت دولتی معدن عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید‌کننده مواد معدنی در کشور و بزرگترین شرکت معدن و فلزات چند کالایی در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، دولت عربستان سعودی برنامه هایی را برای ساخت معدن به عنوان ستون سوم اقتصاد در کنار تولید نفت و صنایع پایین دست همانند پتروشیمی اعلام کرد. وزارت انرژی، صنعت و منابع معدنی به دنبال افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی از ۳ میلیارد دلار به ۶۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است که این امر موجب ایجاد بیش از ۲۵۰۰۰ شغل جدید در این صنعت خواهد شد.

تغییرات اخیر در قوانین معدنکاری عربستان سعودی شرایطی را ایجاد کرده است که امکان دسترسی بیشتر به سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کند. قوانین جدید شرکت‌ها را قادر می‌سازد که با معادن عربستان از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های محلی همکاری کنند.

هند

هند با وجود ذخایر معدنی غنی، سومین تولیدکننده زغال سنگ در سال ۲۰۱۸ شد و دومین تولیدکننده فولاد خام جهان در همان سال با تولید ۱۰۶.۵ میلیون تن است.

این کشور همچنین از نظر ذخایر سنگ آهن در رده چهارم جهان قرار دارد و حدود ۸ درصد از کل ذخایر موجود را در اختیار دارد. منابع معدنی دیگر شامل بوکسیت، زغال سنگ است.

موقعیت استراتژیک این کشور صادرات مناسب به چین، هنگ کنگ و سایر بازارهای سودآور آسیا را ممکن می‌کند. توسعه زیرساخت‌ها و تولید خودرو نیز به شکل چشمگیری بر بخش رو به رشد صنعت هند تأثیر گذاشته است.

به طور کلی، صنعت معدن هند ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، بزرگترین معدنچیان منطقه شامل شرکت ملی توسعه معادن ملی، استخراج مس، سنگ فسفات، سنگ، و سنگ آهک، بنتونیت گچ، منیزیت، الماس، قلع و تنگستن، نقره و سرب روی است.

مالزی

بخش معدن در مالزی از زمان آغاز گسترش معادن قلع در دهه ۱۸۷۰ نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹، سهم تولید ناخالص داخلی از معدن مالزی به طور متوسط ​​حدود ۵.۸ میلیارد دلار بود. این کشور درحال‌حاضر جزء ده تولیدکننده برتر قلع تصفیه شده و قلع معدنی است.

در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران خارجی به طور غیر مستقیم یا از طریق سرمایه‌گذاری مشترک استراتژیک با بنگاه‌های محلی به بخش معدن کمک کرده‌اند. چنین سرمایه گذاری‌ها به طور قابل توجهی بخش معدن را تقویت می‌کند و باعث برجسته شدن کشور مالزی به عنوان قطب معدن می‌شود. درحال‌حاضر ۹۸ معدن سنگ آهن، ۱۵ معدن طلا، ۱۴ معدن قلع و هفت معدن ذغال سنگ در کشور در حال بهره‌برداری است.

ضمن اینکه بیشتر مشاغل معدنی و فرآوری مواد معدنی که در مالزی گنجانیده شده‌اند متعلق به بخش خصوصی یا بخشی از سرمایه گذاری‌های مشترک با شرکت‌های دولتی هستند.

اندونزی

اندونزی یکی دیگر از بخش‌های برجسته و تأسیس صنعت معدن در این قاره پهناور است که مقادیر قابل توجهی زغال سنگ، مس، طلا، قلع، بوکسیت و نیکل را تولید می‌کند. این کشور با ۲۵۵.۷ میلیون تن زغال سنگ تولید شده در سال ۲۰۱۶، یکی از بزرگترین صادرکنندگان ذغال سنگ حرارتی در جهان به حساب می‌آید.

ز بزرگترین معدن اندونزی شامل معدن زغال سنگ Bayan Resources به عنوان چهلمین شرکت بزرگ معدن در جهان است.

ضمن اینکه این کشور اخیراً سرمایه گذاری‌های معدنی محدودی به ویژه در پروژه‌های فضای سبز انجام داده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها