|
کدخبر: 283593 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با کارشناس فناوری اطلاعات؛

شمارش معکوس برای فیلترینگ ۲ پلتفرم / تصمیم دولت جدی است

حسین صفی؛ کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر، فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ جدی به نظر می‌رسد. حاکمیت هجمه‌ها و هزینه‌های این تصمیم را یک‌بار پذیرفته و بعید است که پس از اعمال فیلترینگ، شاهد رفع فیلتر شدن این دو پلتفرم باشیم.

فناوری شمارش معکوس برای فیلترینگ ۲ پلتفرم / تصمیم دولت جدی است

موضوع فیلترینگ ۲ پلتفرم محبوب اینستاگرام و واتس اپ در ماه‌های اخیر تبدیل به یک چالش جدی شده است. واتس اپ و اینستاگرام پس از آغاز اعتراضات اخیر در کشور فیلتر شده و این ۲ پلتفرم به سرنوشت دیگر شبکه‌های مجازی دچار شدند. در هفته‌های گذشته محدودیت پلتفرم‌های متا وارد فاز جدیدی شده و بحث رفع فیلترینگ، به پاسخگویی شرکت متا و تصمیم شورای امنیت کشور گره‌خورده است.

تا به امروز شرکت متا پاسخ رسمی به نامه مرکز ملی فضای مجازی نداده است. شرط ادامه فعالیت این ۲ پلتفرم، معرفی نماینده رسمی مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی متا بیان شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به شرایط تحریمی ایران، امکان پذیرش نماینده از سوی پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ وجود ندارد.

در واقع بحث نماینده داشتن یعنی ارتباط با ایران که در وضعیت فعلی بعید است که این اتفاق رخ بدهد. درحالی‌که شرکت هوآوی به‌عنوان یک برند چینی، در ایران دفتر رسمی ندارد، راه‌اندازی دفتر توسط یک شرکت آمریکایی در ایران، مسئله‌ای دور از ذهن به نظر می‌رسد. گسترش نیوز در این راستا گفت‌وگویی با حسین صفی کارشناس فناوری اطلاعات انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

حسین-صفی

فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ جدی است

حسین صفی درباره میزان جدی بودن فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ گفت: با توجه به اتفاقات و اظهارنظرهای اخیر، فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ جدی به نظر می‌رسد. حاکمیت هجمه‌ها و هزینه‌های این تصمیم را یک‌بار پذیرفته و بعید است که پس از اعمال فیلترینگ، شاهد رفع فیلتر شدن این ۲ پلتفرم باشیم. به اعتقاد من تصمیم اخیر مسئولان پیرامون فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ جدی است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا طرح بحث پاسخ به دعوت ایران از سوی شرکت متا برای افکار عمومی است یا به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، بیان کرد: دوستان بر این باور هستند که شرکت متا باید قوانین حاکمیتی کشور را بپذیرد و به این منظور، اقدام به راه‌اندازی دفتر در ایران کند. درواقع وزارت ارتباطات یا شورای امنیت کشور، ادامه فعالیت پلتفرم‌های مذکور را مشروط به پذیرفتن قوانین کشور و معرفی نماینده رسمی اعلام کرده است.

صفی ادامه داد: به نظر من شرکت متا به‌هیچ‌وجه زیر بار این درخواست نمی‌رود و این بحث نامه‌نگاری‌ها و فرستادن نماینده، بیشتر برای اقناع افکار عمومی است. شاید هدف دوستان در جهت اقناع افکار عمومی این‌طور باشد که برای رفع فیلترینگ تلاش‌هایی صورت گرفته اما طرف مقابل به خواسته ما تن نداده است. فارغ از این مسائل، شرایط کشور ما در حال حاضر به شکلی نیست که امکان چنین اتفاقی مقدور باشد.

فیلتر-اینستاگرام-و-واتساپ1

استفاده از این ۲ پلتفرم صفر نخواهد شد

او ضمن پیش‌بینی وضعیت آتی فضای مجازی کشور در صورت عدم حضور نمایندگان متا در کشور توضیح داد: در ارتباط با عدم حضور نمایندگان شرکت آمریکایی در ایران، ۲ بحث در این خصوص مطرح خواهد بود. یک مورد به فیلترشکن‌ها مربوط می‌شود و مردم با بسته شدن یک VPN به سراغ VPN دیگری می‌روند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس درادامه خاطرنشان کرد: مورد دوم بحث اقبال نشان دادن مردم به پیام‌رسان‌های داخلی است که احتمال دارد کاربران از سر ناچاری به سراغ این پلتفرم‌های بومی بروند. البته استفاده از پلتفرم‌های داخلی می‌تواند میان افراد کارنابلدتر محسوس‌تر باشد. به عقیده من استفاده از ۲ پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ، آن‌طور که مدنظر حاکمیت است، صفر نخواهد شد و بی‌تردید ادامه پیدا می‌کند.

کسب-و-کار-اینترنتی

وی در ارتباط با راهکار موجود برای جبران از دست دادن درآمدهای کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار کرد: در ابتدا باید حوزه فعالیت این کسب‌وکارها مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد. اپراتورهای موبایل یا باید تحت حمایت دولت باشند یا باید تعرفه‌های خود را افزایش دهند. البته این اپراتورها در چنین وضعیتی، می‌توانند حق‌الزحمه در نظر گرفته شده خود را کم کنند.

حسین صفی در پایان اضافه کرد: در رابطه با کسب‌وکارهای اینترنتی نیز دولت باید فضا و بستر مناسبی را برای ادامه فعالیت آن‌ها فراهم کند.  به خاطر شرایط موجود کشور و اعتراضات اخیر، این کسب‌وکارها زیان‌های زیادی را متحمل شدند. در این شرایط امکان بازگشت این کسب‌وکارها به وضعیت سابق، مستلزم گذشت زمان زیادی است.

  • عبدالرضا ارسالی در

    به امام زمان علیه السلام سوگند، این دولت و دولتمردان، و دولت قبلی دولت روحانی، پ دری از ملت ایران درآوردن ، که اکثر ملت ا فسردگی شدید گرفتن و بیماری های روحی و رو انی روز به روز بیشتر میشه ،هیچکس از مسئو لین خائن و به اصطلاح انقلابی، سلامتی رو انی ملت براش مهم نیست. حداقل واتساپ را ر فع فیلتر کنین. شماها که عرضه مملکت داری ندارین چرا بر ملت ظلم و ستم رو میدارین.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها