|
کدخبر: 278962 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با کارشناس فرهنگی:

بلایی که قطعی اینترنت بر سر بازی های ویدئویی آورد / ماجرای آدم کشی یک هدست

محسن حموله کارشناس فرهنگی بیان کرد: حوزه‌هایی که بیشترین هم‌پوشانی و سازگاری را با فضای مجازی و اینترنت داشته‌اند، در این شرایط بیشترین آسیب را دیدند. بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای هم از این موضوع مستثنی نیستند. به‌نوعی مانند محل کسب‌وکاری می‌ماند که درب آن بسته‌شده باشد.

فناوری بلایی که قطعی اینترنت بر سر بازی های ویدئویی آورد / ماجرای آدم کشی یک هدست

نزدیک به دو ماه از قطعی اینترنت و اختلالات مربوط به آن می‌گذرد. این موضوع تأثیر زیادی بر زندگی مردم گذاشته و روند طولانی آن، صنایع مختلف را با یک چالش جدی مواجه کرده است. یکی از این صنعت‌های متأثر از وضع موجود، صنعت بازی‌های ویدئویی است.

بازی‌های ویدئویی یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های سرگرمی در کشور محسوب می‌شود که غالب مخاطبان آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. افراد علاقه‌مند به این بازی‌ها، زمان زیادی را در طول روز به انجام بازی‌های موردعلاقه خود اختصاص می‌دهند. تعداد کثیری از گیمرها در هفته یا در روز، اقدام به خرید بازی‌های مختلف می‌کنند. از این‌ جهت بازی‌های ویدئویی نسبت به دیگر سرگرمی‌های مطرح در کشور، گردش مالی قابل‌توجهی نیز به خود اختصاص داده است.

طبق برخی آمار موجود در این زمینه، حدود ۳۲ میلیون نفر در ایران مخاطب این حوزه پرهوادار هستند. قطعی اینترنت و فیلترینگ‌های اعمال‌شده در دو ماه اخیر، موجب ضرر مالی زیادی شده است. زیان قطعی اینترنت در طول این مدت، ۱۱ هزار میلیارد برآورد شده است. علاوه بر این موضوع، تولیدکنندگان محتوا یا همان استریمرها نیز از این ماجرا بی‌نصیب نمانده و تعداد آن‌ها کاهش چشمگیری داشته است. در این راستا گفت‌وگویی با محسن حموله کارشناس فرهنگی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

محسن-حموله

آسیب‌های قطعی اینترنت به بازی‌های رایانه‌ای

محسن حموله در پاسخ به این پرسش که قطعی اینترنت چقدر به اقتصاد و بحث فنی بازی‌سازهای کشور آسیب‌زده، گفت: طبیعی است که حوزه‌هایی که بیشترین هم‌پوشانی و سازگاری را با فضای مجازی و اینترنت داشته‌اند، در این شرایط بیشترین آسیب را دیدند. بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای هم از این موضوع مستثنی نیستند. به‌نوعی مانند محل کسب‌وکاری می‌ماند که درب آن بسته‌شده باشد.

او ادامه داد: البته از این موضوع غافل نشویم که خیلی از تیم‌های بازی‌ساز به‌صورت ریموت و دورکاری مشغول ساخت بازی هستند. آن‌ها حتی با فاصله‌های دورمکانی، سفارش‌ها و پیشرفت‌های تولید بازی را با هم به اشتراک می‌گذارند. موارد بسیار دیگر می‌تواند مثل حوزه‌های سفارش، ساخت و تولید، توسعه و بازاریابی و درنهایت فروش بازی و استفاده درست مخاطبین به خاطر این موضوع تحت تأثیر قرار گیرد. قطع و یا فیلتر شدن اینترنت تأثیر جدی در این حوزه دربر خواهد داشت. بسیاری از بازی‌سازان داخلی برای استفاده از درآمدهای ارزی و دلاری، به ساخت بازی‌های مختلف و انتشار در پلتفرم‌هایی مانند گوگل پلی و استیم مشغول بوده‌اند تا بتوانند از طریق درآمد حاصل‌شده از آن، پروژه‌های بزرگ‌تری را توسعه دهند.

کارشناس فرهنگی یادآور شد: با قطع اینترنت، ساخت این پروژه‌ها با اختلال روبرو شد و بسیاری از بازی‌سازان که به‌صورت دورکاری در تیم‌های بازی‌سازی داخل کشور و یا خارج از کشور مشغول ساخت بازی‌های مختلف هستند، به دلیل اختلال‌های موجود امکان استفاده از سرویس‌ها و سرورهای مختلف داخلی و خارجی را از دست می‌دهند. همین مسئله منجر به توقف یا کاهش سرعت توسعه بازی‌های مختلف می‌شود.

صنعت-بازی‌سازی

تیر خلاص بر پیکر کم رمق بازی‌سازی

او در خصوص تأثیر قطعی شبکه‌های مجازی بر روند کار بازی‌سازهای ایرانی بیان کرد: اجرای بازی‌های آنلاین و یا دانلود بازی‌های آفلاین نیازمند سرعت مناسب اینترنت است. خیلی از بازی‌ها در کنار فضای بازی آنلاین یک شبکه ارتباط اجتماعی محسوب شده که وابسته به فضای مجازی هستند. حتی تبلیغات بازی و یا خریدوفروش اکانت و مبادلات اقتصادی درون برنامه‌ای بازی‌ها، بخشی از ملزومات این صنعت هستند که وابستگی به شرایط مطلوب فضای مجازی دارد.

حموله در ارتباط با آینده بازی‌های رایانه‌ای در صورت ادامه روند فعلی اظهار کرد: اگر بازی‌سازها نتوانند در فروشگاه‌های مختلف ازجمله گوگل پلی و دیگر فضاهای فروش بازی خود را عرضه کنند و همچنین صنعت بازی‌سازی از این دنیای پرمخاطب دور بماند، این مطلب به‌مثابه تیر خلاصی است که بر پیکر کم رمق بازی‌سازی خواهد خورد.

هدست-پالمر-لاکی

ماجرای آدم کشی یک هدست

وی ضمن اشاره به فناوری جدید هدست واقعیت مجازی که گیمر در بازی به‌صورت حقیقی نیز کشته می‌شود، گفت: ساخت یک غول بی شاخ و دم از بازی‌های رایانه‌ای همواره به شکل‌های مختلف بر سر زبان‌ها افتاده است. اینکه بازی و هدست های واقعیت مجازی ابزاری مانند تفنگ و اسلحه واقعی شوند، دور از ذهن است اما هرگونه تأثیرپذیری افراطی از هر ابزاری و استفاده ناصحیح از آن آفاتی دارد که بازی‌های رایانه‌ای نیز از آن مستثنی نیستند.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: این ایده که کشته شدن در بازی‌های ویدیویی یا واقعیت مجازی بتواند باعث مرگ شما در دنیای واقعی شود، چند وقتی است که بنیان‌گذار آکیلس مدعی شده که نمونه اولیه یک هدست پالمر لاکی به داستانهای علمی تخیلی راه پیدا کرده است. لاکی در پستی در وبلاگ شخصی خود ادعا کرده هدست VR جدیدی ساخته که دارای چاشنی‌های انفجاری الکترونیکی است. این قطعات در مقابل سر بازیکن قرار می‌گیرند و می‌توانند با شوک الکتریکی مغز کاربر را از بین ببرند. این شوک‌ها در زمان دیده شدن صفحه پایان بازی  game over (فعال شده می‌تواند فرد را از بین ببرد. البته که در فضای مجازی مطرح شده که این ابزارها تخیلی هستند و برگرفته از داستان‌هایی است که هرروز سعی دارند برای جذاب‌تر شدن مرزهای واقعیت و رؤیا را دربنوردند.

ارسال نظر