|
کدخبر: 277561 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با کارشناس فناوری‌ اطالاعات؛

اینترنت طبقاتی ضد حقوق بشر است / امکان رصد ماهواره استارلینک وجود دارد

حسین صفی کارشناس فناوری‌ اطلاعات اظهار کرد: اینترنت طبقاتی باعث تبعیض گسترده در کشور شده و از اساس ضد حقوق بشر و یکی از بزرگ‌ترین معایب آن ناعادلانه بودن است. این شرایط برای افرادی از جامعه مطلوب است اما نمی‌توانم آن را یک حُسن بنامم.

فناوری اینترنت طبقاتی ضد حقوق بشر است / امکان رصد ماهواره استارلینک وجود دارد

این روزها شنیدن هر خبری درباره اینترنت دیگر مردم را متعجب نمی‌کند. هر روز خبری از گوشه و کنار شنیده می‌شود. بعد از اینترنت ملی وارد مرحله بعدی بازی شده‌ایم و حال نوبت به اینترنت طبقاتی رسیده است. اجرای اینترنت طبقاتی با تصویب طرح محدودیت اینترنت یا همان صیانت رنگ جدی‌تری به خود گرفت.

فاصله طبقاتی که در جامعه با وضعیت اقتصادی به ما تحمیل شده بس نبود، حال باید اینترنت شهروندان نیز مزه تلخ فاصله را بچشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که با اجرای اینترنت طبقاتی، قصد دارند سطوح دسترسی‌ مختلفی به هر یک از کاربران اینترنت بدهند. گویی دیگر دستمان از بسیاری از سایت‌ها کوتاه خواهد شد. در این راستا گفت‌و‌گویی با حسین صفی کارشناس تجارت الکترونیک انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

حسین-صفی

 اینترنت طبقاتی ضد حقوق بشر است

حسین صفی درباره معایب اینترنت طبقاتی از ابعاد فنی، اجتماعی و اقتصادی به گسترش نیوز گفت: اینترنت طبقاتی باعث تبعیض گسترده در کشور شده و از اساس ضد حقوق بشر است. یکی از بزرگ‌ترین معایب آن به ناعادلانه بودن آن مربوط می‌شود. این شرایط برای افرادی از جامعه مطلوب است اما نمی‌توانم آن را یک حُسن بنامم. من با اساس این موضوع مخالف هستم و آن را به صلاح جامعه نمی‌دانم.

وی در پاسخ به این سؤال که فیلترینگ شبکه‌های مجازی چه تأثیری بر تولید و اقتصاد کشور دارد، بیان کرد: در اینجا چند موضوع مطرح است. ابتدا باید شبکه‌های اجتماعی را در نظر گرفت. بر روی این شبکه‌ها احاطه وجود دارد. در مورد پلتفرم‌های داخلی یک موضوع اهمیت دارد؛ اینکه این پلتفرم‌ها فعلاً پاسخگوی نیاز کاربران نیستند. اگر دوستان ادعایی در این خصوص دارند، بهتر در مرحله اول ظرفیت‌ها و بستر لازم را فراهم کنند.

این کارشناس ادامه داد: با توجه شرایط کنونی در صورت افزایش تعداد کاربران، باز هم پلتفرم‌های داخلی عاملی تهدیدکننده محسوب می‌شوند. این اطمینان وجود ندارد که پس از انتقال تمامی این مسائل بر روی پلتفرم‌های داخلی، حاکمیت تصمیم به بستن آن‌ها نکند. در واقع هیچ ضمانتی در این‌ باره وجود ندارد؛ بنابراین این ریسک موجود، صرفاً مربوط به داخلی یا خارجی بودن پلتفرم‌ها نمی‌شود.

صفی در ادامه خاطرنشان کرد: ریسک موجود مربوط به بستر این پلتفرم‌ها برای اعتراضات است. در حالی‌ که بیان اعتراض در پلتفرم‌های داخلی هم صورت خواهد گرفت. به‌ هر حال حیات بسیاری از کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات، وابسته به تکنولوژی هستند. این کسب‌وکارها باید با دنیا ارتباط برقرار کنند. در خیلی از موارد، کسب‌وکارهای ما مرز داخلی و خارجی ندارند. به نظر من برای این موضوع باید تدبیری اندیشیده شود.

اینترنت-ماهواره-ای

ترمینال‌های استارلینک قابلیت استفاده گسترده را ندارند

وی در خصوص اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک و شباهت آن با اینترنت ماهواره‌ای ارائه شده در اوکراین بیان کرد: در مورد اوکراین و سرویس‌دهی اینترنت ماهواره‌ای در این کشور، اطلاع خاصی ندارم اما ترمینال‌های موجود استارلینک، فعلا قابلیت استفاده گسترده را ندارند. من بعید می‌دانم که تعداد ترمینال‌های کنونی به چند صد عدد نیز برسند. هزینه بالایی در این مورد مطرح است و امکان رصد این ترمینال‌ها توسط حاکمیت وجود دارد. در صورت جرم انگاری، ریسک این موضوع مضاعف خواهد شد. اینترنت ماهواره‌ای درنهایت یک فضای خوبی را ایجاد می‌کند اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان دید خوش بینانه‌ای به این موضوع داشت.

این کارشناس فناوری در جواب به این پرسش که آیا شبکه‌های مجازی ملی گرفتار انحصارگرایی شدند و ضمن پیش‌بینی درباره آینده این شبکه‌ها اظهار کرد: من نیز با این مطلب که این شبکه‌ها گرفتار انحصارگرایی شدند، کاملاً موافق هستم. در هر حوزه تعداد محدودی بازیگر وجود دارد. در صورت ادامه این وضعیت، با نابودی نوآوری و خلاقیت مواجه خواهیم شد. تمایل افراد علاقه‌مند به این حوزه، به‌مرور کاهش‌ یافته و در دراز مدت از بین می‌رود؛ بنابراین در بلندمدت، کیفیت شبکه‌های مجازی مغایر انتظار مخاطبان می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    قانع نشدم...

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها