|
کدخبر: 268113

اهمیت بهینه سازی سرعت سایت در سئو

فناوری اهمیت بهینه سازی سرعت سایت در سئو

بهینه سازی سرعت سایت از مراحل حذف نشدنی سئوست. ولی با وجود این که اهمیت این معیار چندین سال است که روشن شده و گوگل هم دائماً بر آن تأکید می کند، هنوز هم هستند سایت هایی که به این فاکتور حیاتی توجه نمی کنند. اما چرا می گوییم بهینه سازی سرعت سایت در سئو بسیار مهم است؟ در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سؤال را با هم ببینیم.

رابطه سرعت سایت و سئو

هدف تمام الگوریتم ها و چارچوب های موتورهای جست و جو، جلب رضایت حداکثری کاربران است. اما مهم ترین فاکتور در جلب رضایت کاربران چیست؟ تجربه کاربری یا UX. حالا ارتباط UX با سرعت سایت چیست؟ به همان اندازه که سایت های سریع تجربه جذابی را برای کاربران رقم می زنند، سایت های کُند تجربه کاربری بسیار ضعیفی دارند.

از زاویه ای دیگر، کُند بودن سایت از دو جهت سئو را دچار اختلال می کند:

1- تأثیر منفی مستقیم

موتورهای جست و جو یک سری پارامتر دارند که به کمک آنها سرعت سایت را از زوایای مختلف بررسی می کنند. سپس سایت هایی را که در این پارامترها نمره قبولی نگیرند، به رتبه های پایین تر و به صفحات دوم و دوم به بعد می برند.

2- تأثیر منفی غیر مستقیم

وقتی کاربران وارد یک سایت کُند می شوند، آن را تحمل نکرده و در عرض چند ثانیه از سایت خارج می شوند (یعنی افزایش نرخ پرش). به علاوه تمایلی به پیمایش در سایت و کلیک روی بخش های مختلف آن ندارند (یعنی کاهش نرخ تعامل). این عوامل در کنار نتایج منفی دیگر، این هشدار را به موتورهای جست و جو می دهند که این سایت شرایط خوبی ندارد و بهتر است در رتبه های پایین تر باشد.

 توجه داشته باشید بهینه سازی سرعت سایت یکی از  خدمات تخصصی سئو محسوب می شود.

بهینه سازی سرعت سایت در موبایل، مهم تر از همیشه

بهینه سرعت سایت در موبایل

در حال حاضر بیشتر از 50% کاربران وب از موبایل استفاده می کنند. از طرفی سرعت ایدئال بارگذاری صفحات در موبایل بین 1 تا 3 ثانیه است. این بدان معنی است که هر چه سایتتان از این عدد دورتر باشد، احتمال این که بیش از نیمی از کاربران خود را از دست بدهید بیشتر و بیشتر می شود.

لازم است اشاره کنیم که سئوی صفحات موبایل، جدای از سئوی صفحات دسکتاپ سایت هستند. یعنی چه؟ یعنی شاید صفحه ای در کامپیوتر و لپ تاپ سریع باشد و رتبه 5 را داشته باشد؛ اما همین صفحه در موبایل کُند و در رتبه 15 باشد! پس صِرف این که سایتتان در دسکتاپ سریع است و رتبه خوبی دارد، تضمین نمی کند که در موبایل هم رتبه بالایی داشته باشد.

نتایج طلایی بهینه سازی سرعت سایت در یک نگاه:

  • کاهش نرخ پرش
  • افزایش تعداد کلیک و بازدید صفحات
  • افزایش زمان ماندن کاربران در سایت
  • بهبود نرخ تبدیل
  • و مهم تر از همه، افزایش رتبه سایت در موتورهای جست و جو که همه امتیازات بالا را در دل خود خواهد داشت.

گوگل درباره اهمیت سرعت سایت ها چه می گوید؟

گوگل در جولای 2018 رسماً اعلام کرد که «سرعت» یک عامل بسیار مهم رتبه بندی است که به طور ویژه روی رتبه بندی سایت ها برای «جست و جوهای موبایلی» تأثیر دارد. همچنین در سال 2019 نیز تأیید کرد که سایت های کُند را پرچم گذاری می کند تا به این طریق آنها را به ارتقای سرعت ترغیب کند.

ریراکو برای بهینه سازی سرعت سایت چه می کند؟

ارتقای سرعت سایت

ریراکو مجموعه ای است از متخصصین باتجربه که انواع خدمات سئو را پوشش می دهند. بهینه سازی سرعت سایت نیز از مهم ترین خدمات این مجموعه است. بنابراین اگر سایتی دارید که سرعت مناسبی ندارد و می خواهید این بخش را برون سپاری کنید، می توانید از خدمات ارتقای سرعت سایت ریراکو که شامل موارد زیر است استفاده کنید.

1/ ارزیابی سرعت فعلی وب سایت

برای بهینه سازی سرعت سایت تکنیک های بسیار متنوعی داریم. این که دقیقاً کدام تکنیک ها را باید با هم ترکیب کنیم، به وضعیت سایت بستگی دارد. بنابراین اولین قدم متخصصین ریراکو سئو نیز آنالیز سرعت فعلی سایت شماست. البته فاکتورهای دیگری نیز مثل اندازه و نوع سایت (وردپرسی یا غیر وردپرسی) نیز در این مرحله لحاظ خواهند شد.

2/ بهینه سازی فایل های اصلی سایت

هر چه کدهای اصلی یا فایل رسانه ها سنگین تر باشند، سایت کُندتر اجرا می شود. اما اگر سایتی با کدهای غیر بهینه دارید، خوشبختانه نیازی به پاک کردن یا تغییر کل کدها نیست؛ بلکه فقط کافی است بخش هایی از کدها بهینه شوند. برای رفع مشکل سنگینی رسانه ها هم ترفندهایی برای بهینه سازی آنها وجود دارند.

تیم ریراکو ابتدا تمام کدها و رسانه ها را بررسی کرده و بعد در صورت لزوم آنها را اصلاح می کنند. ضمناً به روش هایی مثل استفاده از افزونه ها، این چرخه بهینه سازی را در سایتتان دائمی می کنند.

3/ بررسی هاست و سرور

همانطور که می دانید در انتخاب هاست و سرور سایت گزینه های بسیار متنوعی داریم؛ از شرکت های مختلف گرفته تا پلَن های متفاوتی که توسط یک شرکت ارائه می شوند. در این میان بعضی شرکت ها خدمات باکیفیتی ندارند و بعضی پلَن ها هم مناسب سایت شما نیستند. در این مرحله یک انتخاب اشتباه می تواند دلیل اصلی سرعت پایین سایت باشد.

اما نگران نباشید! حتی اگر تا به امروز از هاست و سرور خوبی استفاده نمی کردید، متخصصین ریراکو بهترین شرکت هاست و بهترین پلَن را به شما معرفی می کنند تا در صورت تمایل به سرویس جدیدی که برای سرعت سایتتان مناسب تر است مهاجرت کنید.

4/ بهینه سازی دیتابیس

اطلاعات دیتابیس دست به دست کدهای اصلی می دهند تا سایت را اجرا کنند. حالا این پایگاه داده گاهی با اطلاعات غیر ضروری یا تکراری پر می شود. درواقع فضایی که باید برای انتقال اطلاعات یا داده های جدید صرف شود، توسط اطلاعاتی بیهوده اشغال می شود. اینجا نیز ریراکو سئو وارد عمل شده و پایگاه داده شما را بررسی می کند و در صورت لزوم به پاکسازی آن می پردازد.

5/ استفاده از فناوری های روز برای بهینه سازی سرعت سایت

مواردی که بالاتر ذکر کردیم پایه و اساس ارتقای سرعت سایت محسوب می شوند و ضروری هستند. اما راهکارهایی هم داریم که می توانند مثل یک شتاب دهنده برای سرعت سایت عمل کنند؛ مثل فناوری های Lazy Loading، GZip، کش کردن وب سایت و ... . اگر سایتتان پتانسیل بهره مندی از این ترفندها را داشته باشد، متخصصین ریراکو بهترین آنها را انتخاب و پیاده سازی خواهند کرد.

افزایش سرعت بارگذاری صفحات با ریراکو

برای همکاری با ریراکو کافی است وارد صفحه «بهینه سازی سرعت سایت» شده و اطلاعات خود را در فرم مربوطه وارد کنید. تیم ریراکو در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت تا هر چه زودتر وب سایت شما را به یک بستر سریع و استاندارد تبدیل کنند. 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها