|
کدخبر: 196577

اختصاصی گسترش نیوز:

راهنمای صفر تا صدی خرید کارت گرافیک + آخرین قیمت ها

در زمان ساخت یک پی سی، انتخاب یک کارت گرافیک خوب از مهمترین خریدهایی است که انجام خواهید داد. در بیشتر موارد کارت گرافیک حتی از CPU هم مهمتر است.

فناوری راهنمای صفر تا صدی خرید کارت گرافیک + آخرین قیمت ها

چه به دنبال ساخت بهترین پی سی گیمینگ هستید یا می خواهید یک کامپیوتر شخصی برای کار های روزمره داشته باشید، خرید کارت گرافیک بسیار مهم است. به همین دلیل فرایند خرید GPU می تواند ترسناک باشد. در زمان خرید موارد زیادی، از نوع مانیتوری که استفاده می کنید تا اندازه کیستان را باید در نظر گرفت.

ما در گسترش نیوز نکاتی را برای شما جمع آوری کردیم که باید هنگام خرید GPU بعدی خود به آنها توجه کنید.

همه پول خود را برای کارت گرافیک هزینه نکنید

مقداری پول برای CPU ذخیره کنید. اگر تمام بودجه خود را صرف کارت گرافیک کنید، آن وقت برای یک CPU خوب و قابل قبول پول کافی نخواهید داشت. درست است که کارت گرافیک از مهمترین موارد برای ساخت یک پی سی به خصوص برای کامپیوتر گیمنگ است اما باز هم نباید از اهمیت CPU غافل شد. با داشتن یک CPU نسبتا بد، ممکن است سیستم شما در کار های عادی نسبتا خوب کار کند اما در بازی واقعی و کار های کمی سنگین تر عملکرد خوبی نخواهد داشت.

مطابقت با کیفیت مانیتور

برای بسیاری از کارت های گرافیک، یک مانیتور با رزولوشن ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰-۶۰ فریم در ثانیه کافی است. برای استفاده از رزولوشن ۴K یا کیفیت های نزدیک به آن، به یک کارت رده بالا نیاز دارید. بنابراین مطمئن شوید که GPU خود را با مانیتور گیمینگ مناسب برای نیازهای خود جفت می کنید.

کارت-گرافیک۲

نرخ تازه سازی

میزان تازه سازی خود را که با هرتز اندازه گیری می شود را حتما در نظر بگیرید. اگر مانیتور شما دارای نرخ تازه سازی سه رقمی است، برای رسیدن به پتانسیل کامل خود به یک کارت و پردازنده قدرتمند نیاز دارد. بر عکس اگر نمایشگر شما دارای فرکانس ۶۰ هرتز و ۱۰۸۰ پیکسل است، نیازی نیست که شما هزینه های اضافی برای یک کارت پر قدرت بدهید. در این صورت مانیتور شما قدرت نشان دادن تمام کارایی GPU خریداری شده را ندارد.

کیس

مطمئن شوید که کیس رایانه شما دارای فضای کافی برای کارت موردنظرتان است. همچنین اینکه منبع تغذیه شما وات کافی داشته باشد هم از نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

گرافیک-کیس

دو کارت ارزش خریداری ندارند

چند سالی می شود که فناوری پشتیبانی برای تنظیمات چند کارته SLI یا CrossFire رو به کاهش است. بهترین کارت مجردی را که می توانید بخرید را تهیه کنید چونکه افزودن کارت دوم معمولاً بیش از ارزش آن مشکل ساز است.

روی اورلاک (overclocking) حساب باز نکنید

اورلاک که بر روی کارت گرافیک نصب می شود، کمک زیادی به افزایش عملکرد نمی کند. اگر به عملکرد بهتر نیاز دارید، یک کارت قدرتمندتر بخرید. کارت های گرافیک به طور معمول حجم زیادی برای اورکلاک ندارند. این مقدار معمولاً فقط بین ۵-۱۰ درصد است.

ای ام دی (AMD) یا انویدیا (Nvidia)؟

صدها کارت گرافیک از ده ها تولید کننده وجود دارد، اما تنها دو شرکت منبع تغذیه GPU ها را تولید می کنند.

گرافیک-برند

AMD با کارت های جدید "Big Navi" RX ۶۰۰۰، در مقایسه با سال های گذشته با Nvidia و کارت های نسل فعلی Ampere مانند GeForce RTX ۳۰۸۰ در عملکرد کلی رقابت بیشتری دارد.

با این وجود رقابت و تفاوت واقعی در ردیابی اشعه است. "تیم سبز" به عنوان یکی از ویژگی های مهم جدید با کارت های نسل قبلی RTX ۲۰ سری Nvidia معرفی شد و اکنون در نسل دوم RTX با پردازنده های گرافیکی سری ۳۰ قرار دارد. AMD  "تیم قرمز" در سال ۲۰۲۰ با کارت های RX ۶۰۰۰ خود، به طرز چشمگیری بازار را از انویدیا گرفت ولی هنوز از Nvidia در این زمینه عقب است.

در کل بازی هایی که از ردیابی اشعه استفاده می کنند زیاد نیستند. البته شکی نیست که بازی های بیشتری را به پشتیبانی RT اضافه می کنند زیرا ردیابی اشعه توسط کنسول های Sony PlayStation ۵ و Microsoft Series X نیز پشتیبانی می شود. اما امروزه فقط تقریباً ۲۰ بازی AAA دارای پشتیبانی از ردیابی اشعه هستند و شاید ده بازی دیگر امسال عرضه شوند.

همچنین، DLSS، ارتقاء وضوح تصویر Nvidia با هوش مصنوعی را فراموش نکنید. این می تواند عملکرد بهتری را با ضربات کمتر در نرخ فریم نسبت به حالت معمول افزایش رزولوشن مانیتور ارائه دهد. اما باز هم، پشتیبانی از این ویژگی محدود به زیرمجموعه ای از بازی ها است.  این بار AMD پاسخ خود به DLSS را را با فناوری ای که Fidelity FX Super Resolution (AMD FSR) نام دارد، داد. اما این تکنولوژی هنوز برای نسخه ۱.۰ آماده نیست در حالیکه پیاده سازی DLSS ۲.۰  انویدیا بیش از یک سال است که به بازار عرضه شده است.

مشخصات مهم برای GPU

مقدار حافظه کارت گرافیک

برای بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p ، کارت حداقل ۶ گیگابایتی و ترجیحاً ۸ گیگابایتی یا حتی بیشتر تهیه کنید. اگر با همه تنظیمات فعال شده بازی کنید یا بسته های بافت با وضوح بالا را نصب کنید، به حافظه بیشتری نیاز خواهید داشت.

گرافیک

اگر در رزولوشن های بسیار بالا مانند ۴K بازی می کنید، به کارتی با حافظه بیش از ۸ گیگابایت نیاز دارید.

شکل و ابعاد

شما باید مطمئن شوید که در کیس خود جایی برای کارت خود دارید. بنابراین به طول، ارتفاع و ضخامت محصول توجه کنید. کارت های گرافیک می توانند در اندازه های نیم قد (باریک)، تک اسلات، دو اسلات و حتی سه اسلات یا بیشتر باشند. بیشتر کارت های متمرکز بر گیم تمام قد هستند و دو یا چند شکاف و اسلات توسعه دارند و کارت های نسل فعلی ضخیم تر و بزرگتر از بسیاری از مدل های نسل قبلی هستند. مطمئن شوید که به این موضوع اهمیت مورد نیاز را می دهید جون اگر کارت خریداری شده شما در کیستان جا نشود، غیر قابل استفاده می شود.

کارت-گرافیک۱

توان طراحی حرارتی

توان طراحی حرارتی یا TDP اندازه گیری اتلاف گرما است. آن برای شما تخمین می زند که چند وات برای اجرای کارت خود در تنظیمات موجودی نیاز دارید. با یک TDP ۲۵۰ واتی  به احتمال زیاد به PSU نیاز پیدا خواهید کرد. به طور کل ، PSU ۶۰۰ واتی برای بسیاری از کارت های نسل قبلی مناسب بود. اما اگر از RTX ۳۰۸۰/RX ۶۸۰۰ XT یا بالاتر استفاده می کنید، بهتر است PSU با وات بالاتر را انتخاب کنید، به خصوص اگر اورکلاک در کارت ها باشد.

پورت ها و درگاه ها

برخی از مانیتورها دارای HDMI هستند، برخی دیگر از DisplayPort استفاده می کنند و برخی از واحدهای قدیمی فقط DVI دارند. چند مانیتور نیز از سیگنال های DisplayPort مسیریابی USB Type-C پشتیبانی می کنند که در حال حاضر به نسبت نادر هستند. مطمئن شوید که کارت مورد نظر برای خریدتان دارای اتصالات مناسب برای مانیتور شما را دارد تا نیازی به خرید آداپتور یا به طور بالقوه نمایشگر جدید نداشته باشید.

گرافیک-پورت

سرعت کلاک (Clock speed)

در بین کارتهای با GPU یکسان، برخی از آنها با سرعت کمی بالاتر اورکلاک می شوند، که می تواند تفاوت کمی در نرخ فریم ایجاد کند. خنک سازی بهتر اغلب در کلاک هایی که کارت گرافیک یکسانی دارند، سرعت کلاک را نیز بیشتر می کند.

TFLOPS یا GFLOPS

TFLOPS، میلیاردها نقطه شناور در ثانیه، نشان دهنده حداکثر عملکرد نظری GPU است. (ممکن است به صورت GFLOPS یا میلیاردها FLOPS بیان شود.) در مقایسه دو محصول مشابه، TFLOPS به طور کلی به شما می گوید که سرعت تراشه در مقایسه با تراشه دیگر چقدر است. هر چهعدد گفته شده بیشتر باشد، بهتر است.

پشتیبانی از VR

اگر می خواهید از پردازنده گرافیکی خود با PC VR HMD استفاده کنید، حداقل به یک کارت میان رده احتیاج دارید که عملکرد آن از کارت هایی مانند Nvidia RTX ۲۰۶۰ Super/AMD RX ۵۷۰۰ یا بالاتر باشد. کارت های مقرون به صرفه تری که می توانید با این هدست ها استفاده کنید AMD Radeon RX ۵۷۰ و Nvidia GTX ۱۰۶۰ هستند.

گرافیک-وی-ار

بهترین کارت های گرافیک

۱. Nvidia GeForce RTX ۳۰۸۰

قیمت: ۵۷،۴۰۰،۰۰۰ تومان

گرافیک-۱

کلاک پایه: ۱،۴۴۰ مگاهرتز

سرعت تقویت شده: ۱۷۱۰ مگاهرتز

حافظه: ۱۰ گیگابایت GDDR۶X

کلاک حافظه: ۱۹ GT/s

پهنای باند حافظه: ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه

۲. AMD Radeon RX ۶۸۰۰ XT

قیمت: ۴۲،۹۰۰،۰۰۰ تومان

گرافیک-۲

کلاک پایه: ۱،۸۲۵ مگاهرتز

سرعت تقویت شده: ۲،۲۵۰ مگاهرتز

حافظه: ۱۶ گیگابایت GDDR۶

کلاک حافظه: ۱۶ GT/s

پهنای باند حافظه: ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه

۳. انویدیا GeForce RTX ۳۰۷۰

قیمت: ۴۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان

گرافیک-۳

کلاک پایه: ۱۵۰۰ مگاهرتز

سرعت تقویت شده: ۱۷۲۵ مگاهرتز

حافظه: ۸ گیگابایت GDDR۶

کلاک حافظه: ۱۴ GT/s

پهنای باند حافظه: ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

۴. AMD Radeon RX ۶۹۰۰ XT

قیمت: ۴۴،۹۰۰،۰۰۰ تومان

گرافیک-۴

کلاک پایه: ۱،۸۲۵ مگاهرتز

سرعت تقویت شده: ۲،۲۵۰ مگاهرتز

حافظه: ۱۶ گیگابایت GDDR۶

کلاک حافظه: ۱۶ GT/s

پهنای باند حافظه: ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه

۵. AMD Radeon RX ۶۸۰۰

قیمت: ۴۰،۹۹۹،۰۰۰ تومان

گرافیک-۵

کلاک پایه: ۱۷۰۰ مگاهرتز

سرعت تقویت شده: ۲،۱۰۵ مگاهرتز

حافظه: ۱۶ گیگابایت GDDR۶

کلاک حافظه: ۱۶ GT/s

پهنای باند حافظه: ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها