|
کدخبر: 187180

قبل از خرید کامپیوتر این گزارش را بخوانید + آخرین قیمت ها در بازار

در این دنیای فناوری داشتن یک کیس مناسب خیلی حائز اهمیت است و در انتخاب کیس باید باید ملاک‌های زیادی را در نظر گرفت.

فناوری قبل از خرید کامپیوتر این گزارش را بخوانید + آخرین قیمت ها در بازار

اگر می‌خواهید خودتان یک کیس بسازید این مقاله به درد شما نمی خورد ولی اگر یک کیس اسمبل شده و کامل می‌خواهید با ما همراه همراه باشید چون این انتخاب ساده‌ای نیست و باید اطلاعات لازم را قبل خرید داشته باشید.

از آنجا که هر کیس مزایا و معایب خاص خود را دارد، با در نظر گرفتن اینکه می‌خواهید چه کاری انجام دهید، کجا می‌خواهید آن را بگذارید و چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید انتخاب های متفاوتی دارید و بهتر است با توجه به جواب آنها کیس خود را انتخاب کنید. بهترین کیسی را که توانایی خرید آن را دارید که دارای اغلب ویژگی‌های مورد نیاز شما است بخرید. مثلا یک سیستم بسته‌بندی شده مانند All in One، راحتی بیشتری دارد اما اگر بخواهید پردازنده یا کارت گرافیک را تغییر دهید، انعطاف‌پذیری کمتری دارد. ما اینجا در گسترش نیوز برای شما همه مواردی که در زمان خرید به آنها نیاز دارید را آورده ایم.

اندازه و ابعاد کیس‌ها

قبل از هر چیز دیگری، تصمیم بگیرید که به کیس با چه اندازه‌ای نیاز دارید. سه اندازه وجود دارد که محبوبیت بیشتری دارند: Full tower، mid-tower و mini-ITX.

کیس‌های Full-tower و Mid-tower هر دو از مادربردهای استاندارد ATX پشتیبانی می‌کنند. این مادر بردها یکی از رایج‌ترین مادربردهای موجود است. همچنین هر دو می‌توانند مادربردهای کوچکتر micro-ATX را در خود جای دهند. اندازه هر کدام متفاوت است و سایز دقیق را باید از روی مشخصات محصول بخوانید تا مطمئن شوید که در محل مورد نظرتان جا می‌شود.

ابعاد-کیس

رایانه‌های شخصی معمولا mid-tower هستند چون فضای کافی برای جا دادن سیستم‌های خنک کننده، CPU، چند کارت گرافیک و حافظه زیاد دارند در حالی که جای خیلی زیادی نمی‌گیرند.

رایانه‌های Full-tower خیلی بزرگ هستند به طوریکه اختلاف اندازه آنها با mid-tower ملموس و مشخص است. فقط اگر شما جزو افراد نادری هستید که مادربرد گسترده Extended-ATX را می‌خواهید و از آن استفاده می‌کنید، این سایز به درد شما می‌خورد.

کیس‌های Mini-ITX مخالف کیس‌های Full-tower است که برای مادربردهای mini-ITX ساخته شده است. تعدادی از آنها به طرز شگفت‌انگیزی کوچک هستند و می‌توانند حتی در کشو‌های میزتان جای بگیرند، اما وقتی محوطه تنگ می‌تواند مشکلات سازگاری با برخی سخت افزارها را ایجاد کند. انتظار نداشته باشید که mini-ITX خنک‌کننده مایع یا خنک‌کننده بزرگ CPU داشته باشد. برخی از موارد mini-ITX از کارت گرافیک‌های کامل هم پشتیبانی نمی‌کنند. قبل از خرید حتما این موارد را تأیید کنید و در آخر فضای زیادی برای سخت افزار اضافی در این کیس کوچک وجود ندارد، بنابراین اگر محدودیت فضا ندارید این نوع کیس توصیه نمی‌شود.

کیس‌های رو میزی

این نوع کیس‌ها به صورت افقی قرار می‌گیرند و ارتفاع کمی دارند ولی رو میز جای بیشتری را اشغال می‌کنند.

کیس-رومیزی

Mini PC، گزینه کوچکتر

مینی کامپیوترها به طور کلی نسخه‌های جمع و جور و اساسی رایانه‌های رومیزی بزرگتر هستند. برخی از آنها به عنوان بسته‌های "استخوان‌های برهنه" ساخته می‌شوند که می‌توانید خودتان بسازید که به مهارت‌های پیشرفته رایانه‌ای نیاز دارد اما تیکه‌های خارج از قفسه دارد که هر کسی می‌تواند آنها را به راحتی خریداری و راه‌اندازی کند.

اگرچه مینی کامپیوترها کم هستند اما آنها به دلایل خوبی مدت‌ها است که وجود دارند. آنها می‌توانند همه کارهایی را انجام دهند که بیشتر مردم از یک رایانه بزرگتر (و پر سر و صدا تر) می‌خواهند در حالیکه فضای نسبتاً کمی را اشغال می‌کنند و هزینه کمتری برای خرید دارند.

مینی-کیس

قبل از خرید Mini PC مهم است که بررسی کنید که به اندازه کافی پورت USB وجود داشته باشد. همچنین سایر مواردی مانند HDMI یا VGA که برای اتصال مانیتور و لوازم جانبی موجود به آن نیاز دارید.

از آنجا که مینی کامپیوترها از یک کیس بسیار جمع و جور استفاده می‌کنند، فضای زیادی برای گسترش یا ارتقا سخت افزار داخلی ندارند. شما باید قبل از خرید مشخصات را به دقت بررسی کنید، مطمئن شوید که حافظه (RAM) و حافظه ذخیره‌سازی (درایو) کافی برای رفع نیازهای آینده و همچنین نیازهای فعلی خود دارید.

زیبایی شناسی PC

کیس-بازی۴

این مورد شاید اهمیت خاصی نداشته باشد ولی شما حس بهتری نسبت به خریدتان دارید اگر ظاهر زیبایی داشته باشد که آن را دوست دارید! کیس کامپیوتر در انواع رنگ ها، مواد و طرح‌ها موجود است.

انواع مدل ها

ابتدایی(Entry level)

رایانه ارزان تری که برای پوشش دادن تمام فعالیت‌های اساسی مانند مرور اینترنت، نوشتن ایمیل و گهگاه استفاده از نرم افزارهای بهره‌وری اداری ساخته شده است.

متوسط(Mid-range)

همه کاره برای وبگردی، ایمیل، برنامه‌های اداری و سایر نرم افزارهای عمومی و بازی‌های گاه به گاه. این نوع به طور معمول برای خانواده‌ها، دانش آموزان و تجار مورد استفاده است. رایانه‌های Mid-range می‌توانند بیشتر نرم افزارها و بازی‌ها را اجرا کنند، اما ممکن است با برنامه‌های سطح بالا مانند ویرایش ویدئو و بازی‌های سطح بالا که به پردازش گرافیکی بسیار سریع نیاز دارند، کمی مشکل داشته باشند.

بیشتر افراد فقط به یک سیستم Mid-range احتیاج دارند.

حرفه‌ای(High-end)

برای علاقه مندان به فناوری و بازی‌ها و حرفه ای‌های چندرسانه‌ای که برای برنامه‌های فشرده مانند ویرایش ویدئو یا صدا، رندر سه بعدی و بازی‌های پیشرفته به عملکرد برتر نیاز دارند.

بسته به نوع پردازنده، کارت گرافیک و حافظه که انتخاب می‌کنید کیس شما در یکی از‌ای سه رنج قرار می‌گیرد.

هرچند فقط نیازهای فعلی خود را در نظر نگیرید. به دنبال خرید سیستمی باشید که تا حدود سه سال آینده همچنان به شما کمک کند. بررسی کنید که بعداً چه قطعاتی قابل ارتقا هستند؛ مثلا آیا می‌توان اجزای اصلی مانند پردازنده، کارت گرافیک و هارد دیسک را به راحتی بعدا با قطعات بهتری جایگزین کرد؟

ویندوز، OS X یا Linux؟

اینکه کدام یک از سیستم عامل‌ها انتخاب شوند مسلماً مهم‌ترین تصمیمی است که می‌گیرید که دارای عواقب طولانی مدت خواهد بود. این امر بر انتخاب نرم افزار شما تأثیر می‌گذارد و ممکن است تصمیمات سخت افزاری شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد (مخصوصا در مورد OS X که فقط در خانواده Mac اپل اجرا می‌شود).

ویندوز-OS X-Linux

ویندوز

ویندوز مدل‌های زیادی دارد مثلا ویندوز ۷ هنوز در رایانه‌های شخصی قدیمی محبوب است در حالیکه رایانه‌های جدید با ویندوز ۱۰ همراه هستند که برای کار در دستگاه‌های زیادی، از جمله تبلت‌ها و دستگاه‌های تاچ و لمسی ساخته شده است.

OS X

به طور خاص برای کار با سخت افزار اپل طراحی شده. ارائه یکپارچه‌سازی دقیق که مزایایی را در سهولت استفاده و سازگاری در بین برنامه‌ها ارائه می‌دهد. بسیاری از برنامه‌ها برای ویندوز دارای نسخه OS X هستند و بسیاری از برنامه‌های فقط OS X سازگاری قالب فایل را با برنامه‌های Windows ارائه می‌دهند.

با استفاده از برنامه نصب داخلی X X به نام Boot Camp می‌توانید ویندوز را روی Mac نصب کنید. با این کار می‌توانید ویندوز را بطور طبیعی بر روی سخت افزار Mac و بدون هیچگونه شبیه‌سازی نرم افزاری اجرا کنید تا عملکرد کاملی به شما بدهد.

همچنین می‌توانید سیستم عامل ویندوز و برنامه‌ها را با استفاده از نرم افزار مجازی‌سازی مانند Parallels Desktop for Mac، VMware's Fusion یا Oracle's Virtual Box اجرا کنید. این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهد سیستم عامل‌های دیگری مانند Linux را نصب کنید. چه از Boot Camp استفاده کنید و چه از برنامه مجازی سازی، باید سیستم عامل ویندوز را جداگانه خریداری کنید.

Linux

اکثر برنامه‌های Linux به طور کلی رایگان است و می‌تواند روی طیف گسترده‌ای از رایانه‌های شخصی به عنوان جایگزین برای ویندوز اجرا شود. انواع متنوعی از Linux وجود دارد که محبوب‌ترین آنها اوبونتو است.

در برخی موارد برای استفاده از برنامه‌های خاص ممکن است مجبور باشید با یک سیستم خاص طرف شوید. اگر می‌توانید، به هر گزینه دیگری نگاه کنید و قبل از تصمیم گیری مدتی را با هرکدام بگذرانید.

مراقب "معاملات" عجیب باشید!

اگر معامله برای کامپیوتر خیلی خوب به نظر می‌رسد، احتمالاً مشکل دارد. قیمت کم می‌تواند به معنی کمبود یا قدیمی بودن اجزا باشد. اگر کاربر باتجربه‌ای نیستید، برند‌ها مشهور را انتخاب کنید که سیستم‌های بسته‌بندی شده را ارائه می‌دهند تا بدانید همه چیز با هم کار خواهد کرد. ارزش این را دارد که کمی بیشتر هزینه کنید تا اطمینان حاصل کنید که یک رایانه کاملاً که با نیازهای شما مطابقت دارد را خریدید.

حافظه

مقدار نیاز خود را دست کم نگیرید! اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در هارد دیسک خود برای تمام برنامه‌ها و عکس‌ها و ویدیو‌های فعلی و همچنین مجموعه فیلم‌ها و آهنگ هایی که بعدا اضافه خواهید کرد داشته باشد. حداقل به دنبال یک ترابایت HD باشید، حتی اگر می‌توانید دو برابر آن را خریداری کنید. هارددیسک‌ها می‌توانند تا ۳–۴ ترابایت باشند. بیشتر کیس‌های معمولی عمودی امکان افزودن یک هارددیسک یا SSD اضافی را به شکل یک درایو دارند.

CPU

CPU مغز رایانه شماست. تعداد هسته ها، قدرت پردازش و قیمت شاخص های خوبی برای درک کلی از سطح توان CPU است. سرعت آن هم بسیار مهم است.

سی-پی-یو

RAM

کمبود RAM باعث می‌شود کامپیوتر شما هنگام انجام کارهای متعدد یا پرمشغله کند شود. رم برای بیشتر رایانه‌های شخصی آن ۸ گیگابایت است. شما با توجه به بودجه خود حداقل دنبال ۴ گیگابایت باشید.

کارت گرافیک

ممکن است رایانه‌های رومیزی پردازنده گرافیکی را به جای کارت گرافیک مجزا در مادربرد گذاشته باشند. گرچه گرافیک روی مادربرد برای بیشتر کارهای روزمره کافی است برای بازی‌های سطح بالا و سایر برنامه‌های پرمصرف گرافیکی استفاده از کارت گرافیک اختصاصی بهتر است. برخی از برنامه‌های سطح بالا برای اجرای ممکن است به کارت گرافیک اختصاصی نیاز داشته باشند.

اتصالات

بررسی کنید که رایانه تمام پورت‌ها و اتصالات USB ۳.۰ و HDMI را متناسب با نیاز شما و به اندازه کافی از هر یک داشته باشد.

سیستم خنک‌کننده

معمولا برای خنک کردن از فن استفاده می‌شود. سایز‌های این فن‌ها با هم فرق دارند، باید توجه داشت که تعداد فن‌ها کم نباشد یا سایزشان خیلی کووچک نباشد.

سیستم-خنک‌کننده-کیس

برای گیمینگ، کیسی که دارای سیستم خنک کنندگی آبی است بهتر عمل می‌کند.

سر و صدا

فن‌های داخل کیس ممکن است صدا تولید کنند و در هر کدام مقدار این صدا متفاوت است. مشخصا اگر تعداد فن بیشتر باشد سر و صدای بیشتری هم خواهد داشت. به همین دلیل اینکه کیس شما تعداد کمی فن بزرگ داشته باشد بهتر از این است که فن‌ها کوچک باشن. و تعدادشان خیلی زیاد باشد.

قطعه دیگری که صدا تولید می‌کند قسمت‌های دیسک است. اگر این قسمت‌ها را با پیچ به هم وصل کرده باشند این صدا بیشتر است ولی اگر از پلاستیک استفاده شده باشد نویز‌ها کمتر می‌شوند و کار با اون کیس راحت تر می‌شود.

کیس‌های گیمینگ اسمبل شده

برای گیمینگ بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که خودشان کیسشان را سر هم کنند ولی بعضی‌ها دوست دارند کیس کامل و آماده‌ای در اختیار داشته باشند.

کیس-بازی۳

کیس‌های گیمینگ باید قابلیت ارتقا داشته باشند تا محدودیتی برای گیمر نباشد. مثلا اگر هارد پر شده باشد بتوان هادری به آن اضافه کرد یا آن هارد را جایگزین کرد. به جای هارد می‌توان از SSD هم استفاده کرد. یکی دیگر از چیز هایی که برای گیمینگ خیلی مهم است وجود کارن گرافیکی جدا و اختصاصی است و اینکه بتوان آن را عوض کرد.

برای این کیس‌ها سیستم خنک‌کننده اگر آبی باشد بهتر است. همچنین سی کشی باید به صورت حرفه‌ای و مقاوم و محکم باشد.

از برند‌های معتبر کیس گیمینگ می‌توان به ایسوس، کولرمستر، کورسیر، ترمالتیک اشاره کرد.

بهترین کیس‌های اسمبل شده در بازار

TZ۹۱۰۰C Plus

قیمت: ۲۴٬۶۰۰٬۰۰۰

۱

مصرف: مصارف اداری، کار با آفیس، وبگردی، تماشای فیلم و کارهای معمولی

رم: ۱۶ گیگابایت

پردازنده: اینتل Intel Core i۳-۹۱۰۰F

حافظه داخلی: ۲۴۰ گیگابایت حافظه SSD + یک ترابایت هارد دیسک مغناطیسی

 شبکه بی‌سیم: دارد

کارت گرافیک: GTX۱۶۵۰ ۴GB

بیشتر برای افرادی که کار حرفه‌ای با کامپیوتر ندارند و بیشتر از آن برای وب گردی و تماشا ی فیلم استفاده می‌کنند. این کیس برای بازی و کارهای گرافیکی سنگین مناسب نیست.

Shadowcraft Plus۲

قیمت: ۶۹٬۵۰۰٬۰۰۰

۲

مصرف: استفاده‌های عمومی مثل کار با آفیس، دیدن فیلم، وبگردی و بیشتر اداری

رم: ۱۶ گیگابایت

پردازنده: AMD Ryzen ۵ ۵۶۰۰X

حافظه داخلی: ۵۰۰ گیگابایت SSD

شبکه بی‌سیم: دارد

کارت گرافیک: Clorotful igame ۲۰۶۰ ۶GB (مجزا نیست)

انتظار یک کامپیوتر مدرن را نداشته باشید ولی برند معتبر گرین این سیستم را اسمبل کرده پس خیالتان از بابت عمر این کیس راحت باشد.

TZ۶۱۰۰B plus

قیمت: ۱۲٬۷۰۰٬۰۰۰

۳

مصرف: استفاده از آفیس، وبگردی و تماشای فیلم

رم: ۸ گیگابایت

پردازنده: اینتل Intel Core-i۳ ۶۱۰۰

حافظه داخلی: یک ترابایت HDD

شبکه بی‌سیم: دارد

کارت گرافیک: Intel HD Graphics ۵۳۰ (مجزا نیست)

این کیس قادر به اجرای بازی‌های سبک و گرافیک پایین هم می‌باشد. از این کیس نمیتوان انتظار کارایی بالایی برای کارهایی همچون ادیت فیلم داشت ولی میتوان از فتوشاپ نسخه‌های سبک استفاده کرد.

بهترین کیس‌های اسمبل شده برای گیمینگ

Masterbox MB۵۰۰

قیمت: ۸۲٬۸۵۰٬۰۰۰

کیس اسمبل شده گیمینگ کولر مستر Masterbox MB۵۰۰ ARGB-۲۰۸۰TI

بازی۱

مصرف: مخصوص بازی و کارهای ادیت و گرافیکی

رم: ۳۲ گیگابایت

پردازنده: AMD Ryzen۷ ۵۸۰۰X

حافظه داخلی: یک ترابایت ssd

شبکه بی‌سیم: دارد

کارت گرافیک: MSI RX ۶۸۰۰ XT GAMING X-Trio ۱۶G

قابلیت ارتقا: دارد

C۲۰۰-۱۰۹۲۰X

قیمت: ۸۳٬۲۰۰٬۰۰۰

کیس اسمبل شده گیگابایت مدل C۲۰۰-۱۰۹۲۰X مخصوص بازی

بازی۲

مصرف: مخصوص بازی و کارهای ادیت و گرافیکی

رم: ۶۴ گیگابایت

پردازنده: Intel® Core™ i۹-۱۰۹۲۰X

حافظه داخلی: اس اس دی ۲۵۶ گیگابایت و یک عدد هارد دو ترابایت ساتا

شبکه بی‌سیم: دارد

کارت گرافیک: GV-N۲۰۷۰ WF۲-۸GD

قابلیت ارتقا: دارد

۳۸۰۰X

قیمت: ۵۲٬۱۰۰٬۰۰

کیس گیمینگ آماده کولر مستر ۳۸۰۰X

بازی۳

مصرف: مخصوص بازی و کارهای ادیت و گرافیکی

رم: ۳۲ گیگابایت

پردازنده: Ryzen ۷ ۳۸۰۰X

حافظه داخلی: اس اس دی ۲۵۶ گیگابایت و یک عدد هارد دو ترابایت ساتا

شبکه بی‌سیم: دارد

کارت گرافیک: GeForce RTX ۲۰۶۰ WINDFORCE OC

قابلیت ارتقا: دارد

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها