|
کدخبر: 194704

ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال کی لغو می‌شود؟

ایران، بار دیگر از هفته پایانی سپتامبر (ابتدای مهرماه) به ماینرهای بیت کوین و دیگر رمزارزها اجازه می دهد تا در این کشور فعالیت کنند.

فناوری ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال کی لغو می‌شود؟

شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، این تصمیم را کمی قبل تر در ماه آگوست (مرداد) اعلام کرد.

همانطور که قبلاً توسط Cointelegraph گزارش شده بود، دولت ایران عملیات استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها را در ماه می (اردیبهشت) ممنوع اعلام کرد. در آن زمان، بنا بر گزارش ها این تصمیم برای آن گرفته شد که ماینر ها از تحمیل بار اضافی به شبکه در ماه های گرم تابستان جلوگیری کنند.

در واقع، ماینرهای بیت کوین به عنوان مسئول خاموشی های بی وقفه و کمبود برق در ایران شناخته شدند. این مشکل به گونه ای بوده است که گفته می شود ایران صادرات برق به کشور همسایه خود، افغانستان را نیز متوقف کرده است.

در ماه آوریل (فروردین)، سرمایه گذاران چینی، بزرگترین مرکز استخراج بیت کوین کشور را پس از چهار ماه توقف به دلیل شکایت در مورد مصرف بیش از حد برق، مجدداً راه اندازی کردند.

با این حال، گزارش شده است که عملیات غیرقانونی استخراج رمزارزها دلیل فشار قابل توجهی در شبکه توزیع برق است. به این ترتیب، تنها ماینر های دارای مجور قادر خواهند بود که از ماه سپتامبر (ابتدای مهرماه) فعالیت خود را از سر گیرند.

در ماه ژوئن (خرداد)، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) این کشور ۳۰ ​​مجوز استخراج رمزارزها را صادر کرد، زیرا مقامات ایران همچنان در تلاش هستند تا عملیات استخراج رمزارزها را تنظیم کنند.

همچنین در ماه ژوئن (خرداد)، نیروی انتظامی تهران بیش از ۷۰۰۰ ریگ استخراج غیرقانونی را در سراسر شهر توقیف کرد.

ایران شروع قانونی سازی استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۰ را با بیش از ۱۰۰۰ مجوز صادر شده در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۹۸) آغاز کرد. با این حال، به نظر می رسد که دولت تمایل دارد تا بخش استخراج رمزارزهای خود را بومی سازی کند، حتی مجلس شورای اسلامی، لایحه ای را برای ممنوعیت استفاده از رمزارزهای “استخراج شده خارجی” به عنوان روش پرداخت در این کشور در نظر گرفته است.

دولت ایران انتظار دارد که استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها به یک فعالیت اقتصادی مهم در کشور تبدیل شود و درآمد یک میلیارد دلاری برای آن در ماه می (اردیبهشت) پیش بینی شده است. با این حال، ممنوعیت تابستانی استخراج ممکن است این درآمد را حداقل برای سال ۲۰۲۱ دست نیافتنی کند.

سیاست پذیرش رمزارزها در ایران همچنین ممکن است با توجه به افزایش چشمگیر رشد این صنعت تغییر کند، زیرا اخیراً سازمان امور مالیاتی کشور خواستار ایجاد چارچوبی قانونی برای فعالیت های معاملات رمزارزی شده است.

 

منبع: آکادمی هلاکویی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها