|
کدخبر: 182158 رویا رئیسی

در گفت و گوی گسترش نیوز با معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول:

زیرساخت های جراحی اینترنتی در ایران وجود دارد؟

پروژه ربات جراح برای مناطق دور افتاده تأثیرگذار خواهد بود. جراح از هر شهری به این مناطق خدمت‌رسانی می‌کند. خطاهای جراح در این روش چندین برابر کاهش خواهد داشت.

فناوری زیرساخت های جراحی اینترنتی در ایران وجود دارد؟

در روزهای ابتدایی تیرماه بود که ایران به موفقیتی تازه در خصوص ربات جراح دست یافت. ربات سینا از فاصله ۷ کیلومتری بین بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و سینا بر روی یک حیوان اولین جراحی خود را انجام داد. ربات مذکور جراحی را از راه دور برای اولین بار در کشور بر بستر شبکه امن و پرسرعت همراه اول انجام داد. ربات سینا رقابتش را با ربات داوینچی آمریکایی‌ها آغاز کرده است و نمونه این ربات در بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، شریعتی و سینا نیز هست. این جراحی با یوزکس ۵G همراه اول انجام شد و امیدواریم که در آینده جراحی موفقی بر روی انسان داوطلب داشته باشند. در شرایطی که پوشش اینترنت عمومی در کشور همچنان از سرعت مناسب برخوردار نیست، ابهاماتی در ارتباط با نحوه ارائه اینترنت پایدار ۵G برای عمل‌های پرریسک جراحی به وجود می‌آورد. اگر علاقه‌مند به جزئیات کار این ربات از نظر زیرساختی هستید، مصاحبه با معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول را از دست ندهید.

همراه اول بستر مورد نیاز ربات جراح را تأمین کرد

مرتضی طاهری بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با گسترش نیوز گفت: همراه اول مطالعه بر یوزکس‌ها و تسلط بر فناوری ۵G را از سال ۱۳۹۵ شروع کرده است. در نمایشگاه تلکام ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بخشی از یوزکس‌ها من جمله جراحی از راه دور را ارائه کردیم. توسط گروه‌های دیگر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان سینا و بیمارستان امام خمینی (ره) این بحث ادامه پیدا کرد. همراه اول برای این گروه بستر ارتباطی دو نقطه را بر روی شبکه فراهم کرد. این بستر اختصاصی با پهنای باند ۵ گیگ به پروژه ربات جراح ارائه شد که حدود یک گیگ از این پهنای باند استفاده شد. پیام خوبی به ما ارائه شد که توان آماده‌سازی این زیرساخت‌ها را داریم. در آینده این جراحی در فواصل دورتر نیز انجام خواهد شد. فاصله این جراحی ۷ کیلومتر بین دو بیمارستان بود.

طاهری-بخش

توسعه زیرساخت‌ها برای جراحی رباتیک در فواصل دور

طاهری بخش اظهار کرد: در حال انتقال زیرساخت‌ها به صورت کامل بر روی شبکه ۵G هستیم. با این کار جراحی در فواصل دورتر نیز انجام خواهد شد. برای افزایش فاصله چند ویژگی باید ایجاد شود. ویژگی‌هایی مثل پایداری ۱۰۰ درصدی، ضریب اطمینان، امنیت و سرعت شبکه در این پروژه مهم هست. این کار نیازمند بستر فیبر نوری است. آزمایش تیم ربات جراح بر روی حیوان انجام شد. بستری با پهنای باند بالا برای این کار حیاتی هست.

ریسک‌هایی جراحی رباتیک را تهدید می‌کند

وی افزود: دسترس‌پذیری و پایداری ۱۰۰ درصدی شبکه موضوع مهمی هست که اگر با مشکل مواجه شود، ریسک کار محسوب می‌شود. ما به دنبال این هستیم که تأخیر را در کار کاهش دهیم. در آزمایش انجام شده، تأخیر حدود ۲ میلی‌ثانیه بود. در فواصل دورتر به دنبال زمان کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه هستیم. کیفیت خط هم نکته مهمی هست که مسیر ابتدا تا انتها باید کیفیت بالایی داشته باشد. باید زیرساخت قابل‌اطمینان در کشور ایجاد شود. در G۵ شبکه به صورت اختصاصی در اختیار پروژه‌ها قرار خواهد گرفت.

ربات جراح خطای همراه اول را کاهش می‌دهد

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول تأکید کرد: همراه اول اپراتوری هست که به دنبال پشتیبانی و حمایت از بهداشت و جراحی از راه دور است. این پروژه برای مناطق دور افتاده تأثیرگذار خواهد بود. جراح از هر شهری به این مناطق خدمت‌رسانی می‌کند. خطاهای جراح در این روش چندین برابر کاهش خواهد داشت.

از نظر زیرساختی شرایط مشابه با رقبای خارجی داریم

طاهری بخش در پایان گفت: تجهیزات موبایل در تمام دنیا یکسان هست. ارتباط بین ربات و فیبر نوری نکته مهمی است که باید در شهر و بین شهر ظرفیت‌های فیبر نوری را ایجاد کنیم. خیلی از سازمان‌ها مانند شهرداری باید کمک کنند تا توسعه فیبری در شهرها ایجاد شود. از نظر زیرساختی و نوع تجهیزات شرایط مشابه با رقبای خارجی داریم. در حوزه سلامت همراه اول به مردم و مشترکان خدمت‌رسانی خواهد کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها