|
کدخبر: 258785 نیما مجدی

گسترش نیوز از میزگرد انجمن روابط عمومی گزارش می دهد:

برون سپاری وظایف روابط عمومی به دانش بنیان ها

رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران معتقد است: «روابط عمومی ها برای ارتقای فعالیت و فرآیند اطلاع رسانی اشان نیازمند تعامل با دانش بنیان ها هستند».

فرهنگ برون سپاری وظایف روابط عمومی به دانش بنیان ها

گفته می شود؛ روابط عمومی ها زبان گویای سازمان ها بوده و مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباطند انجام می‌دهد. درباره چالش های روابط عمومی و پیشرفت این حوزه با استفاده از دانش بنیان ها با اعضای هیئت مدیره این انجمن به ترتیب خسرو رفیعی رئیس هیئت مدیره، حکیمیان خزانه دار ، مسئول کمیته نمایندگان شهرستان و عضو هیئت مدیره، ناصر رزاق منش عضو هیئت مدیره و حسن نصیری قیداری مدرس و عضو انجمن روابط عمومی ایران به گفتگو نشسته ایم که  در ادامه می خوانید.

خسرو رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: «انجمن روابط عمومی ایران اولین نهاد مدنی کشور است که بعد از انقلاب اسلامی راه اندازی شده و هدف آن، توسعه و ارتقاء روابط عمومی های کشوراست. به عبارتی این انجمن، به روابط عمومی ها کمک می کند تا تعامل و ارتباط صحیحی بین سازمان متبوعشان و مردم برقرار کنند».

وی با بیان این که طی سال های متمادی؛ این انجمن با برگزاری جلسات، سمینارها ، همایش ها، نمایشگاه ها، انتشار مجله و سایت توانسته به وظیفه خود به بهترین شکل ممکن عمل کند ادامه داد:«از روزی که این انجمن تشکیل شد، جایگاه روابط عمومی ها تغییر کرده و ناگهان مسئولان کشور متوجه شدند که روابط عمومی‌ها چه کمک هایی می توانند به آنها بکنند. این در حالی است که تا قبل از اینکه انجمن تشکیل شود روابط عمومی ها به عنوان واحد خدماتی در سازمان ها حضور داشتند ولی از زمان آغاز فعالیت این انجمن، فعالیت روابط عمومی‌ها شفاف شد».

وی با بیان این که روابط عمومی دارای مسئولیت سنگینی هستند اضافه کرد:«این انجمن، سال های طولانی تنها نهاد مدنی کشور در ارتباط با روابط عمومی و ارتباطات بوده  مدت زمانی طول کشید تا سایر نهادها به این انجمن بپیوندند. اما امروزه شاهد این هستیم که این انجمن با عضویت بسیاری از روابط عمومی ها توسعه یافته و همسو با آنها در حرکت است».

رفیعی-رییس -انجمن

رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی  با اشاره به این که در کنار وظایفی که این انجمن بر عهده دارد روزنامه صمت را به عنوان، روزنامه رسمی خود برگزیدیم عنوان کرد:«با روزنامه صمت تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رساندیم که این رسانه به عنوان روزنامه رسمی انجمن در کنار ما خواهد بود گزارشات سالانه مرتبط با مجمع عمومی و انتشار تمامی اطلاعات و اطلاع رسانی ما از طریق روزنامه صمت خواهد بود».

رفیعی درباره ارتباط دانش بنیان ها و روابط عمومی ها گفت:«وظیفه روابط عمومی از پیش روشن است. روابط عمومی‌ها برای تعامل با مردم به وجود آمده و برای ارتباط دو طرف است و به قول پیشکسوتان این عرصه، روابط عمومی مدعی العموم جامعه و مدافع سازمان است. در نتیجه این نشان می‌دهد روابط عمومی ها برای ارتباط با مردم نیاز به ابزار دارند و این روزها استارتاپ ها و مسائل علمی و دانش بنیان‌ها بهترین وسیله برای گستره فعالیت روابط عمومی هاست که باید از آن بهره مند شوند، در غیر این صورت اگر غافل بمانند نمی‌تواند راه به جایی ببرند».

رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی در پاسخ به این سوال که روابط عمومی ها به چه شکلی باید از دانش بنیان ها بهره‌مند شوند خاطر نشان کرد: «دانش بنیان ها  در حال تولید انواع و اقسام نرم‌افزارها هستند تا ارتباط بهتری با سازمان ها و مخاطبان خود برقرار کنند. به عبارتی اگر در هر سازمانی جستجو کنیم که کدام واحد می‌تواند به بهترین شکل از فرصت‌های دانش‌بنیانی استفاده کند، من معتقدم روابط عمومی ها فاکتور مناسبی برای استفاده از دانش های روز دانش بنیان ها هستند».

رفیعی عنوان کرد: «برای هر پیشرفتی نیازمند حضور روابط عمومی ها در راستای اطلاع رسانی شفاف برای جامعه هستیم و برای اینکه دستاورد دانش بنیان ها در جامعه مبرهن شود باید روابط عمومی ها بیش از پیش قوی باشند».

رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی با اشاره به این که شرکت‌های دانش بنیان در جامعه دافعه دارند، چرا که سنتی ها با پیشرفت و پذیرش نوآوری مخالفند اضافه کرد:«سنتی ها با دانش بنیان ها توان رقابت نداشته و برای آنها مانع تراشی می‌کنند. اما همه اینها موقتی است، چرا که جامعه در حال پیشرفت بوده و تعامل دانش بنیان ها و روابط عمومی ها می تواند شرایط بهتری را برای ارتباط با مردم و انتقال دانش و فناوری رقم زنند. بنابراین روابط عمومی نبایدغافل بمانند و باید از این وسیله و ابزار برای پیشرفت خود استفاده کنند و با توجه به اینکه امسال؛ سال دانش‌بنیان ها است، بهتر است روابط عمومی ها علاوه بر این که برای خودشان از این فناوری و نوآوری بهره‌مند می‌شوند سازمان شان را برای استفاده بهتر از دانش بنیان ها تشویق کنند به عبارتی روابط عمومی ها باید عامل ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان متبوعشان باشند».

به گفته وی؛ روابط عمومی ها برای ارتقای فعالیت و فرآیند اطلاع رسانی اشان نیازمند تعامل با دانش بنیان ها هستند در این صورت با پذیرش بهتر نوآوری فاصله ما از دنیا کمتر خواهد شد.

آغاز سقوط شأن روابط عمومی ها از دولت دوازدهم

در ادامه ابوالقاسم حکیمیان خزانه دار ، مسئول کمیته نمایندگان شهرستان و عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران معتقد است: «در حال حاضر اعتماد اجتماعی نظام تا حدودی مخدوش شده و اطمینان مردم نسبت به سخنان مسئولان از بین رفته که در این میان نقش روابط عمومی ها پررنگ می شود ».

وی ادامه داد: «روابط عمومی ها پیش از انقلاب، شرایط مناسبی نداشتند و متاسفانه پس از انقلاب، تا سال ها روابط عمومی‌ها تعطیل بودند که به مرور زمان، روابط عمومی با طی کردن مراتبی ارج و قرب امروز خود را به دست آوردند و با تشکیل انجمن ، موفق به اخذ مصوبه های دولتی شدیم و روابط عمومی سازمان ها تحت نظارت بالاترین مقام سازمانی (رئیس سازمان) قرار گرفت».

حکیمیان با ابراز تاسف از این که در دولت دوازدهم و هم اکنون در دولت سیزدهم به روابط عمومی ها اجحاف شده است اذعان کرد: «در حال حاضر به نظر می رسد روابط عمومی از نظارت مستقیم ریاست سازمان ها کنار گذاشته شده اند که این به معنای هدر رفتن تلاش سه دهه گذشته اعضای هیئت مدیره انجمن روابط عمومی است».

وی اضافه کرد: «امیدواریم به زودی شاهد نگاه پویاتری نسبت به جایگاه روابط عمومی در میان همه مسئولان و مدیران دولتی، بخش خصوصی ،نهادهای عمومی حتی خیریه ها و NJO ها در کشور باشیم».

این عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی با اشاره به این که متاسفانه  عملکرد NJO  ها در روابط عمومی بسیار ضعیف است خاطرنشان کرد: «پس از انقلاب اسلامی روابط عمومی ها در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت چندانی نداشته اند این در حالی است که در حوزه انتقال ارتباطات، افکار سنجی، نظرسنجی و تمامی مسائلی که به حوزه روابط عمومی مرتبط فعال بوده اند».

مسئول کمیته نمایندگان شهرستان معتقد است:«در بسیاری از کشورها، کارخانه ها تمامی مخارج برخی از دانشگاه ها را می پردازند و بنا بر مسئولیت اجتماعی، روابط عمومی مرتبط گزارش دهی و فعالیت هایی در این زمینه دارند در حجالیکه در ایران این گونه نیست و اگر مدرسه ای ساخته شود در حد انجام مسئولیت اجتماعی بوده و یا روابط عمومی در این حوزه فعال نیست اگر باشد هیچ گزارشی از نحوه فعالیت مدرسه به سمع و نظر هیئت امنا یا سازندگان ارائه نمی شود».

حکیمیان-روابط-عمومی

وی با بیان اینکه، حداقل ۳۰ سال  با روابط عمومی جهانی فاصله داریم گفت: «به شکلی که آنها  در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند. اما روابط عمومی کشورهای جهان سوم و ایران هنوز به شکل سنتی و بر مبنای روابط سنتی فعالیت می کنند در حالی که این روش کار درعصر الکترونیک پاسخگوی نیاز مردم و سازمان ها نیست».

حکیمیان با اشاره به این که روش سنتی روابط عمومی، در عصر حاضر پاسخگوی نیاز مشتریان نیست ادامه داد: «روابط عمومی ها برای رسیدن به جایگاه اصلی، باید بسیارتلاش کنند تا سال های آتی،‌اهداف خود را محقق سازند».

عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی با بیان این که روابط عمومی ها باید فعالیت و کارهای خود را به دانش بنیان ها برون سپاری کنند یادآور شد: «روابط عمومی الکترونیک می تواند با دانش بنیان ها تعاملات مناسب برقرار کرده و پیرو آن گامی بزرگی در جهت ارتقای خود بردارند».

وی ادامه داد: تمامی فعالیت روابط عمومی ها باید در قالب شرکت های دانش بنیان که دایره فعالیت آنها در حوزه ارتباطات است انجام شود نه کمپانی و شرکت های سنتی.

حکیمیان اضافه کرد: «برون سپاری به دانش بنیان ها اگرچه با ریسک همراه است، اما باید به جوانان نخبه در این زمینه اعتماد کرد و این موضوع نیازمند شجاعت مدیران است. به عبارتی کارهای اساسی و الکترونیک روابط عمومی را باید به شرکت های دانش بنیان که در زمینه ارتباطات فعایت دارند سپرد نه اینکه به کمپانی بزرگی که از قدیم بوده و این کار شجاعت میخواهد».

مسئول کمیته نمایندگان شهرستان با اشاره به این که انجمن شهرستان به خوبی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: «انجمن‌ استان های  اصفهان، کاشان، اردبیل، مشهد، خراسان شمالی، استان فارس، یزد و ده استان دیگر همچنان فعال هستند و در مناسبت های مرتبط با روابط عمومی ها، همایش های مختلفی را برگزار می‌کنند».

وی ازدولت سیزدهم درخواست کرد: «روابط عمومی به جایگاهی که در دولت های پیش از دولت دوازدهم بود بازگردد و بهتر است این جایگاه برای آن حفظ شود».

حکیمیان در پایان گفت: «سند جامع روابط عمومی نوشته و تحویل شورای انقلاب فرهنگی شده است که امیدواریم به تصویب برسد تا چالش های پیش روی روابط عمومی ها هم حل و فصل شود».

 سازمان ها به ارتباطات اهمیت نمی دهند

در ادامه این نشست حسن نصیری قیداری مدرس و عضو انجمن روابط عمومی گفت: «ارتباطات یک قانون دارد و آن هم این که هیچ ارتباطی را نمی شود قطع کرد. در عالم ، همه چیز تضاد خودش را دارد ولی ارتباط تضاد خودش را ندارد».

وی ادامه داد: «مفهوم ارتباط این است که پیام منتقل شود. بنابراین چه حرف بزنیم یا نه؟ پیام منتقل می شود. بنابراین زیربنا، عصاره و ساختار اصلی شرکت ها، سازمان ها و اقتصاد، ارتباطات است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود».

قیداری ادامه داد: «وقتی یک مسئول کشوری، خبرنگار را به سیلی تهدید می کند این نماد مدیران ما،دانش بنیان ها  و نماد اقتصاد ما است. البته باید در نظر داشت دانش‌بنیان ها در ایران نوپا هستند امیدواریم که خیلی بهتر از شرکت‌ها و سازمان‌هایی باشند که امروز اقتصاد کشور را اداره می کنند».

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش علت نبود اعتماد را  خلاء ارتباطات دانست و ادامه داد: «بی اعتمادی در سطح مدیران،کارکنان و در سطح شرکت و جامعه فراگیر شده است چون ارتباطی بین مدیریت و کارکنان یا بین شرکت و مصرف کننده وجود ندارد».

قرارداد-باقرنژاد

وی با بیان این که امروز، جهان، جهانِ تحول است یادآور شد: «باید تغییرات در ذهن مشتریان و مدیران ایجاد شود. بسیاری از کسانی که دست اندر کار اقتصادی هستند به دلیل توجه ویژه به هسته فنی سازمان، از تغییر و تحولات مدیریتی و تحولات سازمانی غافل اند بنابراین باید چنین مسئولیت هایی را بر عهده روابط عمومی بگذارند».

نصیری قیداری با بیان این که باید روابط عمومی‌ها تعیین کننده خط مشی مدیران باشند، ادامه داد: «متاسفانه روابط عمومی‌ها ضعیف بوده و به اندازه کافی خبره و نخبه برای مدیریت رفتار بالادستی نیستند».

وی اضافه کرد:  نظام آموزشی، تعلیم و تربیتی که بیش از ۷۰ سال از عمر آن می گذرد نتوانسته بین صنعت و روابط عمومی ارتباطی ایجاد کند.

قیداری با اشاره به این که روابط عمومی باید به صنعت راه یابد و در هم ادغام شوند ادامه داد: «نیازمند روابط عمومی هایی هستیم که بتوانند استراتژی طراحی کنند و به مدیران، نقشه راه و برنامه دهند و از سوی دیگر نیازمند مدیرانی هستیم که پذیرا باشند».

این عضو انجمن روابط عمومی در ادامه با اشاره به این که اگرچه دانش بنیان ها در ایران بسیار جوان هستند و ارتباط چندانی با رابط عمومی ها برقرار نکردند اما در بسیاری از کشورها روابط عمومی ها با همکاری دانش بنیان ها، اقتصاد را توسعه بخشیده اند خاطرنشان کرد: «ارتباطات یعنی اقتصاد و اقتصاد یعنی ارتباطات. پس اگر مفاهیم و متخصصین روابط عمومی با دانش بنیان ها توامان شوند، منجر به رشد سریع شده و بقا خواهد داشت».

روابط عمومی پیشرو در اعتمادسازی

در ادامه این میز گرد ناصر رزاق منش از دیگر اعضای هیئت مدیره انجمن روابط عمومی گفت: «بدون تردید در عصر حاضر و در دورانی که ملت ها و جوامع بشری در گوشه و کنار جهان درگیر برخی ناملایمتی های گوناگون به ویژه جولان بیش از دو ساله ویروس کووید – ۱۹ ، منازعات جنگی، سیاسی و ... مواجه هستند ، آنچه که به ورطه فراموشی سپرده و شاید رنگ باخته است، ارتباطات انسانی ، تعاملات و مراودات تمدن ها باید دانست».

وی ادامه داد: «مردم ایران، در این عرصه تحت شرایط جهانی و بین المللی دچار آسیب های فراوان اجتماعی ، سیاسی و ارتباطی شده اند ، بیماری نفس گیر کرونا از یک سو و معضلات اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر از توان و قدرت ارتباطات میان فردی و گروهی به شدت کاسته شده به طوری که ظاهراً این فرسایش تبدیل به یک عادت گشته که به نظر می رسد بازاندیشی و بازنگری در رفتارها و جایگاه های اجتماعی آحاد جامعه یک ضرورت فوری و حتمی باشد. که قطعاً بخشی از این ماموریت ویژه بر عهده حاکمیت بوده و بخش دیگر آن در توان رابطان اجتماعی ، نهادهای مردمی، مشارکت عمومی و با یک عزم ملی خواهد بود» . 

رزاق منش با بیان این که  امروزه نقش روابط عمومی ها همسان و همراه با رسانه ها به عنوان اصلی ترین رابطین و مهمترین مرجع اندیشه و کردار مردم بر هیچ کس پوشیده نیست ادامه داد: «تقویت و ترویج فرهنگ امیدواری، علیرغم وجود مشکلات گسترده اقتصادی و شرایط حاکم در کشورمان قدر مُسلم کاری است بس دشوار ، لیکن به نظرم ضرورت دارد در این برهه از زمان، عاملین ارتباطات به جهت جایگاه مردمی و ارتباطی وارد عمل شده و نقشه راه امید آفرینی جامعی را ترسیم کنند و در این راه آنچه که لازم است از حاکمیت و نظام مطالبه کرده و آنطور که نیاز است با مردم به عنوان سهامداران کلیدی جامعه سخن بگویند ، چرا که همواره از حفظ و ارج گذاری بر نقش سرمایه های انسانی تحت اصول و مشخصه های توسعه پایدار در کشور سخن به میان می آید» .

این عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی در ادامه یادآور شد: «این نقش به طور یقین در تصمیم سازی و تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک دست اندرکاران و مسئولین امر نیز می تواند مؤثر و کارساز باشد به شرط آنکه بر این جایگاه ارزشی درخور قائل بود».

وی نقش فعالان روابط عمومی را بازوی مدیران دانست و اضافه کرد:«نقش فعالان و مدیران روابط عمومی به عنوان توان مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای ، علمی ، الکترونیکی در عصر حاضر ارتباطات و به ویژه اجتماعی و فرهنگی را دور از ذهن نباید دانست ، از نگاه و منظر سازمانی نیز اهمیت جایگاه فعالان و دست اندرکاران روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها ، ادارات و شرکت‌ها ، دوام و ماندگاری آنها در عرصه‌ و فعالیت های تخصصی منوط به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها بوده وابسته است» .

رزاق منش با بیان این که روابط عمومی خلاق ، مدرن ، دارای برنامه ، تعالی گر و پاسخگو یک ظرفیت مهم برای سازمان و مدیریت افکار است یادآور شد: «روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان از یک سو و حافظ منافع عمومی با احصاءی خواسته ها و با هدف اقناع منطقی و جلب رضایت آنان به عنوان حقوق شهروندی از سوی دیگر مسئولیت خطیری در فرآیند اعتماد سازی را بر عهده دارد» .

 وی فعالیت انجمن روابط عمومی در روز ۲۷ اردیبهشت را بسیار حائز اهمیت دانسته و معتقد است: «انجمن روابط عمومی ایران به عنوان با سابقه ترین و با تجربه ترین نهاد متخصص و  حرفه ای در روابط عمومی با هزاران عضو و هوادار در سراسر کشور به سهم خود  در سال جاری نیز در هفته یاد شده برنامه های مختلفی را برای توسعه و ارتقاءی جایگاه این حرفه مهم در کنار سایر نهادهای ذی‌ربط ، همکاران و فعالان با افتخار اجرا کند».

طبق این گزارش،‌  چندی پیش رئیس انجمن روابط عمومی و اعضای هیئت مدیره با حضور در موسسه صمت تفاهم نامه ای را به امضا رساندند که به دنبال آن رسانه صمت به عنوان رسانه رسمی انجمن روابط عمومی تعیین شد.

همچنین، تفاهم نامه ای با موسسه صمت به امضا رسید که در راستای تهیه اخبار و ویژه نامه زین پس بر عهده این رسانه خواهد بود.

گفتنی است، اعضای هیئت مدیره  این انجمن به ترتیب  خسرو رفیعی رئیس هیئت مدیره، ابوالقاسم حکیمیان به عنوان خزانه دار، ناصر رزاق منش عضو هیأت مدیره، شهرام علی پور بازرس اصلی، و حسن نصیری قیداری در این موسسه حضور یافتند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها