|
کدخبر: 233594

پیشکسوت حوزه روابط عمومی در گردهمایی بزرگ فعالان روابط عمومی مطرح کرد

مسئولان و مدیران کشور سواد روابط عمومی ندارند

دارابی گفت: هر جریان سیاسی که در کشور روی کار می آید برای پیروزی در انتخابات سراغ سرآمدان عرصه تبلیغات و روابط عمومی می رود. اما در این زمینه نیز نگاه ها بر این است که روابط عمومی همان تبلیغاتی است که باید افکار عمومی را به خدمت برنامه های مورد نظر آنها درآورد.

فرهنگ مسئولان و مدیران کشور سواد روابط عمومی ندارند

همایش صمیمانه فعالان روابط عمومی با عنوان «آیین نیم قرن حضور انجمن روابط عمومی ایران با سی سال تلاش مستمر» صبح امروز صبح با حضور جمعی از پیشکسوتان و فعالان این حوزه در سالن اجتماعات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد.

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پیشکسوت حوزه روابط عمومی ایران در این مراسم اظهار داشت: انجمن روابط عمومی ایران در این سال ها موفق شده که چراغ این حوزه را روشن نگه داشته و تلاش کرده را تا این چراغ را پرفروغ تر کند. ما باید ثبت تاریخ شفاهی مشاهیر، بزرگان و مفاخر حوزه ارتباطات و روابط عمومی را به عنوان میراث فرهنگی مدنظر قرار دهیم. علی رغم تمام تلاش ها و اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است کماکان به اقدامات بیشتری در این زمینه نیازمند هستیم. بنابراین باید همت کنیم و تاریخ شفاهی مشاهیر و نامداران عرصه روابط عمومی و ارتباطات را ثبت کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ویل دورانت مورخ بزرگ گفته است مرگ تمدن ها زمانی فرا می رسد که بزرگان جامعه به سوالات امروزی پاسخ های دیروزی را بدهند. بسیاری از بزرگان نیز در خصوص شبکه های رسانه ای بحث کرده اند.  کاستلز در کتاب شبکه های نشر عمومی که درباره جنبش های عصر اینترنت صحبت می کند نکته ای را مورد تاکید قرار داده است. او در این کتاب آورده است که جامعه جهانی امروز یک جامعه شبکه ای شده است که این شبکه را باید حتما شناخت.

۳ معضل بزرگ روابط عمومی ها در کشور

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه عنوان کرد: ما باید مقتضیات عصر جدید، جابجایی نسلی و ویژگی های جامعه امروزی خودمان را بشناسیم. امروزه روابط عمومی در کشور ما با ۳ معضل بزرگ و اساسی روبرو است. اولین مسئله این است که مدیران و مسئولان ما سواد روابط عمومی ندارند. هر جریان سیاسی که در کشور روی کار می آید برای پیروزی در انتخابات سراغ سرآمدان عرصه تبلیغات و روابط عمومی می رود. اما در این زمینه نیز نگاه ها بر این است که روابط عمومی همان تبلیغاتی است که باید افکار عمومی را به خدمت برنامه های مورد نظر آنها درآورد.

دارابی افزود: انجمن روابط عمومی، فعالان و متخصصان این حوزه با این همه مقاومتی که مدیران ما در عرصه های مختلف از خود نشان داده اند موفق شدند که روابط عمومی را به این نقطه برسانند. در این سال ها اقدامات بزرگی در حوزه روابط عمومی انجام شده است که نباید از آنها غافل بود؛ اما کاماکان نبود سواد روابط عمومی در مدیران کشور مشکل بسیار بزرگی به شمار می رود.

ضرورت اغنای افکار عمومی توسط روابط عمومی ها

پیشکسوت حوزه روابط عمومی ایران در ادامه گفت: نکته دوم مربوط به شناخت جامعه است. ما امروزه از تاب آوری و بالا رفتن آستانه تحمل، مردم سالاری و... صحبت می کنیم. بدون شک نقطه مشترک تمام این موارد، افکار عمومی است. افکار عمومی پل ارتباطی میان مسئولان و مردم است که ایجاد این پل وظیفه بزرگ روابط عمومی ها است. امروزه نهادهای عمومی غیر دولتی، انجمن ها و تشکل ها و... بازیگران اصلی در عرصه های مختلف به شمار می روند. یکی از کارهای ویژه و اصلی این نهادها ایفای نقش به عنوان حدواسط دولت و مردم است. از معضلات بزرگ جامعه ما فربگی و بزرگی اندازه دولت و کوچکی و ناتوانی جامعه مدنی است. بنابراین ما باید این نهادهای عمومی را تقویت کنیم. اگر ما خواهان برون رفت از مشکلات و مسائل موجود هستیم باید از ظرفیت این نهادها استفاده کنیم.

دارابی خاطرنشان کرد: به عنوان نکته سوم هم باید به این باور رسید که سواد روابط عمومی فراگیر تر از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای در زیر مجموعه سواد روابط عمومی قرار گرفته است. ما مسائل و مشکلات فراوانی داریم و از سویی دیگر اغنای افکار عمومی، تسهیل ارتباط مردم با مسئولان، شفاف بودن و پاسخگو بودن وظیفه روابط عمومی ها است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ما باید سواد، دانش و تجربیات خود را همواره افزایش دهیم تا بتوانیم به نوبه خود در کاهش مشکلات موجود در کشور اقدام موثری انجام داده باشیم.

وی در پایان گفت: خود ما که دست اندرکاران روابط عمومی کشور هستیم باید در این زمینه الگوی مناسبی برای جوانان و فعالان این حوزه باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها