|
کدخبر: 300364

کاهش قیمت میلگرد و فرصت مناسب برای خرید میلگرد

میلگرد پایه و اساس ساخت و ساز است. شاید در نگاه نخست به نظر برسد که برای خرید این محصول تنها اطلاع از قیمت میلگرد و کارخانجات تولیدی کافی است. ولی باید بدانید که برای داشتن خریدی به صرفه در قدم اول باید تمامی اطلاعات را در مورد این مقطع فولادی مهم بررسی نمایید. میلگردها به دو دسته کلی آجدار و بدون آج یا ساده تقسیم‌بندی می‌شوند که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد تفاوت‌های چشمگیری دارند.

میلگرد

میلگرد ساده: دسته‌ای از مقاطع فولادی هستند که بر روی سطح خود هیچگونه برآمدگی ندارند. در واقع سطح این محصول صاف و صیقلی بوده و در ساختمان سازی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

میلگرد آجدار: مفتولی فولادی می‌باشد که حاصل از کشش یا نورد شمش فولادی است که در کارخانجات نورد پس از پیشگرم در دستگاه فشار کشیده شده و به صورت میله‌ای طویل تبدیل شده که در نهایت آج توسط قالب‌های آج زنی بر روی آن قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه اینکه اکثر کارخانه‌های تولید میلگرد در کشور طبق استاندارد ملی ایران میلگرد تولید می‌کنند. با این حال کیفیت نهایی و قیمت میلگرد تولیدی به کیفیت شمش مصرفی وابستگی دارد و از این رو برخی از کارخانجات محصول باکیفیت‌تری تولید و به بازار عرضه می‌نمایند. همچنین ممکن است گاهی اصطلاح میلگرد سبک و یا سنگین مطرح شود. منظور از میلگرد سبک میلگردی است که از وزن استاندارد سبک‌تر بوده و کیفیت پایین‌تری نسبت به حد استاندارد دارد و میلگرد سنگین به میلگردی گفته می‌شود که دارای وزن استاندارد بوده و با در نظر گرفتن کارخانه تولیدکننده کیفیت بالاتری دارد.

از دیگر موارد مهم استاندارد بودن وزن میلگرد می‌باشد. متاسفانه برخی از خریداران بر این باورند که به دلیل تخصصی بودن این محصول پی بردن به استاندارد بودن آن کار دشواری است. توصیه این است که پیش از خرید این محصول یک طول مشخص از محصول مورد نظر را از فروشنده درخواست کنید و با استفاده از یک ترازوی دیجیتال وزن آن را محاسبه نمایید. برای خرید میلگرد می‌توان یکی از سه گزینه زیر را انتخاب کرد.

1- کارخانه

2- بنگاه

3- شرکت‌های بازرگانی

میلگرد1

چنانچه قصد خرید میلگرد در تناژ بالا را دارید و به دنبال قیمت مناسب‌تری هستید، خرید میلگرد از کارخانه می‌تواند بهترین گزینه باشد. با این حال کارخانه‌ها بار خود را به صورت روزانه عرضه نمی‌کنند و همچنین عواملی مانند مسافت زیاد، مشکلات حمل و نقل و سایر موارد می‌تواند مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورد. بنابراین در حال حاضر خریداران تمایل چندانی به خرید میلگرد از کارخانه نشان نمی‌دهند. با وجود تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار، دشواری‌هایی نیز وجود خواهد داشت که سبب عدم تمایل خریداران می‌گردد.

چنانچه قصد خرید این محصول در تناژ کم را داشته باشید، بنگاه‌های فروش آهن‌آلات گزینه مناسبی هستند. خرید از بنگاه محدودیت نداشته و به دلیل دسترسی آسان مناسب تمامی خریداران در نقاط مختلف کشور هستند. با این حال برخی اوقات امکان خرید میلگرد از بنگاه با حجم زیاد وجود ندارد. شرکت‌های بازرگانی نوعی واسطه فروش آهن هستند و محصولات تمامی کارخانجات را در تناژهای مختلف عرضه می‌کنند.

بیشتر بدانید:  فولاد ضدزنگ یا ورق گالوانیزه؟ بهترین جایگزین برای آهن کدامند؟

کارخانه‌های تولیدی میلگرد

به طور کلی نوردکاران میلگرد و کارخانه‌های تولید این محصول به دو صورت فعالیت می‌کنند:

اول اینکه خودشان صاحب شمش هستند، لذا قیمت‌گذاری میلگرد به صورت مستقیم توسط خودشان صورت می‌گیرد. قیمت کالا در این نوع فروش شفاف و مشخص است. صاحب کالا معمولا یک حاشیه سود ویژه برای کانال‌های فروش خود در نظر می‌گیرد تا آنها هم بتوانند فعالیت نمایند.

شخص دیگری صاحب شمش بوده و در واقع به صورت حق‌العمل کاری برای صاحب شمش میلگرد تولید می‌نمایند. لذا قیمت‌گذاری توسط خودشان صورت نمی‌گیرد. در بازار به صورت متعارف این طور روال است که این اشخاص کالای نورد شده خود را حداقل در سبدهای 10 تایی ( 220 تنی ) به واسطه‌ها فروخته و واسط‌ها تک فروشی می‌کنند. از مهمترین ویژگی‌ این نوع فروش عدم شفافیت قیمت در سطح بازار است.

میلگرد2

نحوه خرید میلگرد

تحقیق در خصوص محصول: پیش از خرید هر محصولی اعم از محصولات فولادی ابتدا لازم است در خصوص محصول و مشخصات مرتبط با نوع کار خود تحقیق لازم را به عمل آید، چرا که هر میلگرد متناسب با نوع کاربرد در ساختمان می‌باشد. بنابراین پیش از خرید نیاز خود را به طور کامل بسنجید، زیرا خرید اشتباه عواقب زیادی را به دنبال خواهد داشت. میلگرد آلیاژی، میلگرد آجدار، میلگرد آلومینیوم از انواع مختلف میلگردهای موجود در بازار هستند.

مشاوره با کارشناسان فروش میلگرد: پس از انتخاب سایز و سایر مشخصات محصول مورد نیاز لازم است با کارشناسان مربوطه مشورت کنید. این کار شما را به سمت خرید هدفمند و راحت‌تر سوق دهد.

آگاهی از ظرفیت بار مورد نیاز: برای سهولت هر چه بیشتر در امر خرید لازم است، میزان تناژ مورد نیاز را پیش از خرید شناسایی کرده و سپس اقدام به خرید کنید. لازم به ذکر است که چنانچه میزان مورد نیاز ظرفیت محدودی داشته باشد، نمی‌توان آن را مستقیما از کارخانه خریداری کرد  چراکه ظرفیت فروش آنها بالغ بر 25 تن بوده و بهتر است برای خرید میلگرد به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.

استعلام قیمت پیش از خرید: پیش از خرید، از کارخانجات و انبارهای مختلف استعلام گرفته شود و در نهایت با توجه به کیفیت، بهترین کالا را انتخاب کنید. شما می توانید قیمت لحظه ای آهن آلات ، میلگرد و دیگر محصولات فولادی را از سایت پیوان مشاهده کنید.

دریافت پیش فاکتور خرید : پیش از پرداخت مبلغ مورد نظر و انجام قطعی معامله لازم است از کارشناس فروش مربوطه پیش فاکتور دریافت شود. در این فاکتور ریز مبالغ مورد نظر ذکر گردیده و این امر سبب افزایش شفافیت خرید می‌گردد.

ارسال تاییدیه سفارش به کارشناس فروش پیش از خرید: پیش از پرداخت مبلغ به شرکت مورد نظر لازم است تاییدیه به کارشناسان فروش ارسال شود. سپس کارشناس فروش اقدام به خرید سفارش می‌نماید.

اعلام آدرس دقیق به کارشناس مربوطه: لازم است آدرس دقیق خود را جهت تحویل بار به کارشناس فروش ارسال نمایید.

اطمینان از وزن بار پس از تحویل کالا: نکته قابل توجه اینکه که پس از دریافت بار، مجددا آن وزن شود و از استاندارد بودن وزن میلگرد دریافتی اطمینان حاصل کنید.

بررسی میلگرد خریداری شده پیش از ارسال تاییدیه: پس از دریافت محصول، بار را به طور کامل بررسی نمایید. نکاتی که لازم است در خصوص محصول به آن توجه نمایید شامل رنگ محصول می‌باشد. باید دقت نمایید که میلگرد دچار زنگ‌زدگی نشده باشد. همچنین میلگرد هر کارخانه دارای آرم مخصوص به خود می‌باشد که لازم است در هنگام تحویل کالا به آرم حک شده میلگرد توجه نمایید.

در پایان

میلگرد یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی بوده که خرید آن مستلزم کسب دانش در خصوص این محصول می‌باشد. پس از دریافت بار بهتر است محصول دریافتی را با فاکتور مقایسه نموده و از اصالت آن اطمینان یابید. با این حال چنانچه از مراکز فروش معتبر محصول را خریداری نموده‌اید می‌توانید از اصالت آن مطمئن باشید. میلگرد کالایی حساس بوده و نوع فولادی آن همواره در معرض زنگ‌زدگی قرار دارد، به همین دلیل فراهم نمودن محیط مناسب برای نگهداری آن اهمیت بالایی دارد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها