|
کدخبر: 277180

وزن میلگرد چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

سوالی که اغلب ذهن خریداران و مشتریان انواع میلگرد را به خود مشغول می‌کند، تفاوت وزن آرماتورهای سبک و سنگین است.

سوالی که اغلب ذهن خریداران و مشتریان انواع میلگرد را به خود مشغول می‌کند، تفاوت وزن آرماتورهای سبک و سنگین است. آیا وزن این محصول رابطه مستقیم با قیمت آن دارد؟ آیا هرچه وزن این قطعات فولادی بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است؟ یا برعکس؟

قیمت‌گذاری شاخه‌های آرماتور در واحد کیلوگرم انجام می‌شود. این مقاطع فولادی بر حسب وزن خود، به دو دسته محصولات سبک و سنگین وزن تقسیم می‌شوند. در برخی از صنعت‌ها به نوع سبک این محصول نیاز دارند و در برخی دیگر لازم است که از محصولات سنگین استفاده کنند.

تاثیر وزن بر قیمت میلگرد

کارخانه‌های متنوعی در کشور ما به ساخت انواع این محصول براساس استانداردها و روش‌های تولید گوناگون، مشغول هستند و هر واحد صنعتی در زمینه‌ای معروف است. علاوه‌بر‌این هر کدام از این کارخانه‌ها، قطعه مذکور را در سایزهای مختلفی تولید می‌کنند؛ سایز بالاتر به معنای وزن سنگین‌تر و مبلغ بالاتر است. مثلا قیمت میلگرد 20 با توجه به سنگین‌تر بودن، نسبت به سایز 14 بیشتر قیمت‌گذاری می‌شود.

قیمت-میلگرد-۱

دلیل معروف بودن بعضی از کارخانه‌ها نزد مشتریان، به علت تولید آرماتورهای سبک است و برخی دیگر با عنوان بهترین تولیدکنندگان محصولات سنگین شناخته می‌شوند. در ادامه این نوشته، هر کدام از این دسته‌ها و متفاوت بودن قیمت آنها را بررسی می‌کنیم و همچنین چند کارخانه معروف در زمینه تولید این قطعات را مثال می‌زنیم. از آنجایی‌که فروشگاه‌ها و سایت‌های گوناگون قیمت روز میلگرد را برحسب کیلوگرم اعلام می‌کنند، می‌توان به نقش اصلی این عامل نسبت به دیگر فاکتورها بر قیمت محصول پی‌برد.

از آنجایی‌که این قطعه فولادی مخصوصا در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد، قیمت آن نقش زیادی در برآورد هزینه نهایی پروژه ایفا می‌کند؛ برای خریداران و پیمانکاران، اولین دغدغه‌ «بررسی میزان میلگرد مورد نیاز برای پروژه، استعلام قیمت انواع آرماتور کارخانه‌های مختلف و محاسبه هزینه کل مصالح لازم» است.

میلگرد سبک و سنگین چه تاثیری بر قیمت دارند؟

در این بخش می‌خواهیم به بررسی رابطه بین وزن و قیمت میلگرد بپردازیم. اولین ومهم‌ترین سوال این است که میلگرد سبک در بازار گران‌تر است یا آرماتور سنگین؟ پاسخ این سوال این است که هرچند با بالا رفتن وزن، معمولا قیمت هم بیشتر می‌شود اما به‌طور نسبی در واحد کیلوگرم، یک کیلو میلگرد سبک قیمت بالاتری دارد. در اصل آرماتور سبک از نوع سنگین گران‌تر قیمت‌گذاری می‌شود.

برای درک بهتر موضوع ابتدا به تعریف میلگرد سبک و سنگین توجه کنید. اکثر کارخانه‌ها قطعات خود را در شاخه‌های 12 متری می‌سازند؛ البته وزن آرماتورها روی تعیین مقاومت آنها در برابر کشش و خمش تاثیر می‌گذارد.

 نکته بعدی اینکه این قطعات در سایزهای گوناگون تولید می‌شوند و هر چه سایز مقطع فولادی بیشتر باشد (قطر بیشتر)، در نتیجه وزن آن هم بیشتر بوده و قیمت قطعه افزایش پیدا می‌کند. قیمت میلگرد سیرجان مثالی برای درک بهتر این موضوع است و با توجه به سایزهای گوناگون آن تفاوت دارد. سایزهای مختلف آرماتورهای جهان فولاد سیرجان، وزن‌های متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال، وزن سایز 8، حدود 5 کیلوگرم و سایز 32 این محصول، حدود 76 کیلوگرم وزن دارد. با توجه به این موضوع، قطعا قیمت محصول سایز 32 این کارخانه با توجه به سنگین‌تر بودن آن، بالاتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت میلگرد فولاد سیرجان اینجا کلیک کنید.

 نکته مهم بعدی این‌که همیشه قبل از خرید هر نوع مقطع فولادی، وزن آن را با جدول اشتال مقایسه کنید تا از استاندارد بودن و کیفیت آن مطمئن شوید و محصول خوب را از بد تشخیص دهید.

میلگرد سبک وزن

توجه داشته باشید که سبک بودن میلگرد به معنی استاندارد پایین آن نیست؛ هر کارخانه‌ای موظف است که محصولات خود را در بازه استاندارد تعیین شده در جدول اشتال بسازد. کارخانه هایی که این استانداردها را به‌کار می‌برند معمولا قطعات تولیدی آنها تنها کمی با وزن استاندارد جدول اشتال تفاوت دارد. میزان اختلاف موجود سبب می‌شود که آرماتورها در دو نوع سبک و سنگین دسته‌بندی شوند.

قیمت-میلگرد-2

محصولات سبک، وزن کمتری نسبت به انواع سنگین دارند و از نوع آجدار هستند. این نوع قطعات در میان پیمانکاران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. لازم‌به ذکر است که سبک بودن به معنای مقاومت کمتر یا بی‌کیفیت بودن نیست. البته تنها کارخانه‌های اندکی مانند فولاد راد همدان این نوع قطعات را تولید می‌کنند.

میلگرد سنگین وزن

میلگرد سنگین به قطعه‌ای گفته می‌شود که طبق جدول اشتال و جدول وزن آرماتور تولید شده باشد. کارخانه ذوب آهن نمونه‌ای از یک واحد صنعتی پرطرفدار در تولید میلگردهای سنگین است که وزن محصولات آن دقیقا با جدول اشتال مطابقت دارد. لازم‌به‌ذکر است که آرماتور سنگین، با نام میلگرد شناخته می‌شود اما محصولات سبک، حتما با عنوان میلگرد سبک معرفی می‌شوند.

اما به‌نظر شما کدام نوع میلگرد بهتر است؟ سبک یا سنگین؟ انتخاب نوع قطعه با توجه به سازه و پروژه شما صورت می‌گیرد و مهم این است که آرماتور استفاده شده توانایی تحمل نیروهای جانبی وارد بر بنا را داشته باشد. در برخی از پروژه‌ها، سازندگان ترجیح می‌دهند که از نوع سبک استفاده کنند و در برخی دیگر برعکس. البته از آرماتورهای سبک، بیشتر به عنوان تقویت کننده استفاده می‌شود و اگر وزن محصول از حدی کمتر باشد، آن را در بتن به‌کار نمی‌برند.

همان‌طور که از مطالب گفته شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد، وزن میلگرد بیشترین تاثیر را بر قیمت آن دارد. بر خلاف تصور، آرماتورهای سبگ گران‌تر از نوع سنگین قیمت‌گذاری و عرضه می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با محصولات سبک و سنگین و اختلاف قیمت آنها به شما پیشنهاد می‌کنیم که جدول قیمت کارخانه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها