|
کدخبر: 281153

توسعه ۴ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی در ۴ استان کشور

توسعه چهار شهرک و دو ناحیه صنعتی در چهار استان یزد، مازندران، لرستان و آذربایجان شرقی با تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مصوب شد.

صنعت توسعه ۴ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی در ۴ استان کشور

در آخرین نشست هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه چهار شهرک صنعتی و همچنین دو ناحیه صنعتی در استان‌های یزد، مازندران، لرستان و آذربایجان شرقی به تصویب مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

برپایه این گزارش، شهرک صنعتی بافق در استان یزد به وسعت ۲۱۷ هکتار، شهرک صنعتی ساری ۳ در استان مازندران به وسعت ۵۷ هکتار، ناحیه صنعتی گلوگاه در استان مازندران به وسعت ۳.۵ هکتار، شهرک صنعتی بروجرد ۲ در استان لرستان به وسعت ۱۰۰ هکتار، ناحیه صنعتی «پل هرو» در استان لرستان به وسعت ۲۱ هکتار و شهرک صنعتی بناب به وسعت ۱۹۱ هکتار در استان آذربایجان شرقی از جمله شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند که در راستای پاسخ به نیازها و تقاضاهای موجود با تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سال‌جاری به میزان مساحت‌های یاد شده توسعه داده می‌شوند.

با توسعه این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۵۹۰ هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود تا شرکت‌های استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذاران و به‌تبع آن ایجاد شغل پایدار در سطح کشور اقدام کنند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون نیز، ایجاد یا توسعه ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی در ۸ استان کشور به وسعت بیش از ۶۴۰ هکتار به تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسیده است که برای طی فرآیند تصویب نهایی به مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال شد.

همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز ایجاد یا توسعه ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در ۲۳ استان کشور به وسعت بیش از هفت‌هزار هکتار به تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید که برای طی کردن فرآیند تصویب نهایی به مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال شده است.

در راستای تحقق شاخص مصوب افزایش سطح اراضی صنعتی در اختیار، با مجموعه اقدامات انجام شده در شرکت‌های استانی و ستاد سازمان، در طول سال ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۲۸۸ درصد نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۹ این شاخص، بیش از هفت‌هزار هکتار به مجموع سطح اراضی صنعتی در اختیار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده شده که در ادامه برای واگذاری این اراضی به متقاضیان سرمایه گذاری و کارآفرینی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و برنامه های مصوب نسبت به آماده سازی و واگذاری این اراضی اقدام خواهد شد.

با تهیه و ارسال گزارش ضرورت ایجاد و مکان‌یابی شهرک یا ناحیه صنعتی به لحاظ فنی و اقتصادی توسط شرکت‌ شهرک‌های صنعتی هر استان‌ و پس از بررسی و بازدید میدانی کارشناسان معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گزارش اظهار نظر کارشناسی به هیأت مدیره ارائه و در صورت تأیید مورد تصویب قرار می‌گیرد.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند ۸ قانون راجع به تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران؛ مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران موظف است با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و با تصویب هیات دولت برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی اقدام لازم را انجام دهد. همچنین مجمع عمومی شرکت های تابعه (هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران) می تواند با توجه به نیاز و ضرورت نسبت به توسعه شهرکها و نواحی صنعتی مصوب اقدام کند.

به استناد مفاد قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی؛ مصوبه هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌های استانی تابعه، شرط لازم برای تصویب نواحی صنعتی جدید با وسعت زیر ۵۰ هکتار است و در عین حال تصویب نهایی آن مشروط به تایید و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر