|
کدخبر: 271325

اهمیت و نقش پالت‌های پلاستیکی در انبارداری صنایع

پالت پلاستیکی در مقایسه با نمونه‌های چوبی و فلزی از چگالی کمتری برخوردار است. همین موضوع موجب کاهش چشمگیر وزن آن شده است و در انبار داری بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم‌ترین تجهیزات انبارداری پالت ها می‌باشند، که از آن جهت قرار گیری در زیر کالاهای موجود در انبار استفاده می‌شود. از این وسیله برای نگهداری کالاها به صورت قفسه بندی شده و ایجاد سهولت در حمل و جا به جایی استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی موجب به کار گیری مواد اولیه نوین در تمام صنایع شده است. از این رو پالت‌های پلاستیکی به دلیل برخورداری از مقاومت بالا، عدم پوسیدگی و وزن سبک‌تر جایگزین نمونه‌های چوبی و قدیمی‌تر گردیده‌اند. پالت پلاستیکی انبار در ابعاد استاندارد و ظرفیت‌های مختلف و مطابق با جک پالت و لیفتراک تولید می‌شود.

لیفتراک

کاربرد انواع پالت پلاستیکی انبار

همان طور که پیش‌تر گفته شد، از پالت پلاستیکی انبار برای ایجاد سهولت در جابجایی کالاها استفاده می‌شود. این محصول به دلیل برخورداری از تنوع بالا در تمام صنایع قابل استفاده است. برای مثال نمونه‌ی پالت باکس دیواره‌دار، به دلیل نوع طراحی از قابلیت چیدمان کالاها بر روی هم برخوردار است؛ که موجب صرفه جویی در فضا شده و به امور بارگیری و بارگذاری سرعت می‌بخشد. همچنین به دلیل داشتن دیواره، برای نگهداری کالاهایی که از فرم و شکل منظمی برخوردار نیستند بسیار مناسب می‌باشد. استفاده از این محصول در صنایع غذایی و سرد خانه‌ها، پتروشیمی و خطوط حمل و نقل بسیار مناسب است. پالت باکس در سه نمونه‌ی مختلف شامل چرخدار، درب دار و ساده به بازار عرضه می‌گردد.

پالت مسطح نوع دیگری از پالت پلاستیکی انبار به شمار می‌رود که در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی پالت مسطح به سه دسته‌ی پالت مخصوص بشکه، پالت یکبار مصرف و پالت پلاستیکی انبار تقسیم می‌شوند. از نمونه‌های یکبار مصرف برای حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی استفاده می‌گردد. موارد زیر نمونه‌هایی از مهم‌ترین کاربردهای پالت پلاستیکی انبار می‌باشند.

  • پالت پلاستیکی انبار موجب سهولت در جابجایی و حمل راحت‌تر کالاها، به خصوص موارد بسیار سنگین می‌شود.
  • با استفاده از پالت مسطح می‌توان کالاها را بر روی یکدیگر قرار داد و از فضای موجود در انبار به بهترین نحو استفاده نمود.
  • پالت پلاستیکی انبار به نوعی عایق رطوبتی و حرارتی محسوب می‌شود و در برابر پوسیدگی و رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. از این رو با ایجاد فاصله میان سطح زمین و کالا از نفوذ رطوبت به کالاها جلوگیری می‌کند.
  • پالت‌های پلاستیکی بشکه‌ای به طور تخصصی برای حمل بشکه‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. این محصولات برای استفاده در صنایع پتروشیمی، اسکله‌ها و مراکز حمل و نقل بار بسیار کاربردی می‌باشند.
  • پالت پلاستیکی انبار در مقایسه با نمونه‌های چوبی و فلزی از چگالی کمتری برخوردار است. همین موضوع موجب کاهش چشمگیر وزن آن شده است. از سوی دیگر مقاومت آن نسبت به سایر مدل‌ها به دلیل عدم استفاده از اتصال جوش و میخ به مراتب بیشتر می‌باشد.

پالت-پلاستیکی

 

کاربرد انواع پالت پلاستیکی انبار در صنایع غذایی

یکی از مزیت‌های مهم پالت پلاستیکی انبار، عدم پوسیدگی و مقاومت بسیار بالای آن در برابر رطوبت و دمای پایین می‌باشد. از این رو برای استفاده در صنایع غذایی و سردخانه‌ها بسیار کاربردی و مناسب است. همچنین برای ایجاد نظم بیشتر می‌توان از انواع پالت باکس‌ها نیز استفاده نمود. پالت باکس با برخورداری از جداره‌هایی در قسمت کف و اطراف خود موجب گردش هوا در میان محتویات می‌شود. به همین دلیل برای استفاده در سردخانه‌ها و منجمد شدن کالاهای درون آن بسیار مناسب می‌باشد. مزیت قفل شوندگی پالت‌ها به هنگام قرارگیری بر روی هم باعث می‌شود که تنها از سطح انبار استفاده نگردد و به طور کلی از حجم انبار استفاده شود.

یکی از مهم‌ترین نکات در صنایع غذایی پاکیزگی محیط انبار و سردخانه می‌باشد. از این رو قابلیت شست و شو پالت پلاستیکی انبار یک مزیت بسیار بزرگ نسبت به نمونه‌های چوبی و فلزی به حساب می‌آید. با توجه به این مسئله پس از استفاده از پالت می‌توان آن را شست و شو و ضد عفونی کرد و مجددا مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این به دلیل استفاده از متریال با کیفیت در ساخت آن دچار پوسیدگی و ایجاد آلودگی نمی‌شود. همچنین پالت پلاستیکی انبار دارای خاصیت ضد قارچ و کپک می‌باشد که عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. استفاده از پلی اتیلن در ساخت آن موجب گردیده که دچار هیچ گونه واکنش شیمیایی نگردد. حتی در برابر مواد شیمیایی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.

پلی-اتیلن

 

جمع بندی

در ساخت پالت پلاستیکی انبار از مواد اولیه پلی اتیلن یا HDPE استفاده می‌شود. از این رو مقاومت این محصول در برابر رطوبت، اختلاف دما، ضربه و... بسیار مناسب می‌باشد. پالت پلاستیکی انبار دارای انعطاف پذیری بالایی می‌باشد، به همین دلیل با تحت فشار قرار گرفتن دچار هیچگونه ترک و شکستگی نمی‌شود. از این رو در برابر وزن بسیار زیاد کالاها و تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم عمل می‌کند. این محصولات ضربه‌های ناشی از بارگذاری و پرتاب شدن را به خوبی جذب می‌کنند و نمی‌گذارند انرژی ناشی از برخورد به کالاها منتقل گردد. یکی دیگر از مزیت‌های مهم پالت پلاستیکی قابلیت بازیافت آن می‌باشد. از این رو نیازی به قطع درختان برای ساخت پالت چوبی و یا استفاده از منابع با ارزش برای ساخت نمونه‌های فلزی نمی‌باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها