|
کدخبر: 271139 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد:

معادن حلقه گمشده ایجاد اشتغال در کشور

فیروزی: ما تنوع و گستردگی معدن داریم این مساله می‌تواند برای ایجاد درآمدهای پایدار در کشور ظرفیتی خوب باشد. خصوصا اینکه حوزه معادن جز حوزه‌های پر اشتغال است به عبارتی با فعال شدن یک معدن، اشتغال بسیار خوبی ایجاد می شود پس باید به بخش معدن توجه بسیار شود.

اقتصاد معادن حلقه گمشده ایجاد اشتغال در کشور

معادن بیشتر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته قرار دارد بنابراین نگاه به هر کدام از معادن به عنوان یک چاه نفت می تواند باعث توسعه و آبادانی مناطق توسعه نیافته، ایجاد اشتغال در مناطق محروم و توزیع درآمد برای آحاد جامعه باشد به همین منظور سرمایه گذاری در بخش معدن پایدار بوده و اشتغال پایداری را نیز ایجاد می‌کند. اما بنابرگفته کارشناسان بخش معدن در ایران مغفول مانده و آنچنان که باید به آن توجه نشده است. در همین راستا با یکی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به گفتگو نشستیم:

 

فیروزی

تنوع بینظیر محصولات معدنی و  معادن در سطح کشور

حجت اله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: کشور ما برای رهایی از نفت باید به سمت بازارها و درآمدهای پایدار دیگری برود. معدن یکی از مهمترین درآمدها است که می‌تواند جز درآمدهای پایدار کشور باشد، معدن و صنایع معدنی از این جهت است که ما هم تنوع محصولات معدنی و هم تعدد معادن در سطح کشور را داریم. پراکندگی آن خوب است و کل کشور را پوشش می دهند، البته در بسیاری از مکان‌ها اکتشافات انجام نشده است و اگر انجام شود انواع دیگری از ماده‌های معدنی کشف می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما تنوع و گستردگی معدن داریم این مساله می‌تواند برای ایجاد درآمدهای پایدار در کشور ظرفیتی خوب باشد. خصوصا اینکه حوزه معادن جز حوزه‌های پر اشتغال است به عبارتی با فعال شدن یک معدن، اشتغال بسیار خوبی ایجاد می شود پس باید به بخش معدن توجه بسیار شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال‌ها درباره این موضوع تاکید داشته‌اند که معدن می‌تواند یک درآمد ثابت، پایدار و ماندگار برای جایگزین نفت باشد. ولی در دولت‌های مختلف به بخش معدن توجه آنچنانی نشده است که آنهم علتی دارد، معدن حوزه ای است که سرمایه‌ گذاری در آن زمان بر است تا به نتیجه مطلوب برسد.

فیروزی اظهار کرد: مسئله دوم هم در مورد ماشین‌ آلات معدنی است، لذا ضروری است که به جد قدم‌های بزرگ برداشته شود. زیرا ما در این حوزه کمبود داریم. سازنده‌های داخل توان ساختن همه این تجهیزات را ندارند و حمایت لازم هم از آن ها نشده است. قطعا باید دولت حمایت کند تا آن‌ها بتوانند نیازهای ماشین آلات و تجهیزات را در داخل تامین کنند ولی تا زمانی که بخواهند این نیازها را تامین کنند، ضرورت با کاهش تعرفه‌های واردات ماشین‌آلات صنعتی است تا تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی بتواند در این حوزه گام خوبی بردارند و باعث تحول جدید شوند.

خام فروشی آورده‌ای برای کشور ندارد

نماینده مردم فسا ادامه داد: خیلی از کارخانه‌هایی که قبلا در حوزه فولاد ایجاد شده است امروزه در خوراک دچار مشکل شده‌اند به عبارتی کمبود خوراک پیدا می کنند. لذا باید هم پهنه‌های جدید اکتشافی انجام داد و هم در معادنی که وجود دارد سرمایه‌ گذاری‌های بیشتر انجام داد و گسترش پیدا کنند از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد، ضمن اینکه باید از خام فروشی جلوگیری شود به این معنا که فروختن معدن به صورت خام، آورده ای برای کشور ندارد چون بیشتر درآمدهای معدنی در زنجیره‌های پایین دستی است و اشتغال هم در این زنجیره‎‌ها است پس تکمیل زنجیره موجب افزایش ارزش افزوده و اشتغال بیشتر می‌شود‌.

وی در پاسخ به این سوال که امروزه بسیاری از معدن دارها از نبود امکانات برای اکتشافات صحبت می‌کنند آیا این اظهارات درست است یا خیر بیان کرد:  ما جلساتی با سازمان ایمیدرو داشته‌ایم در بسیاری از مواقع شاید برای اشخاص عادی، حقیقی و بخش خصوصی اکتشاف یک پهنه معدنی مقرون به صرفه نباشد و ریسک آن بالا باشد. بنابراین در این حوزه‌ها دولت و سازمان ایمیدرو با داشتن امکانات خود باید پیش‌گام شوند و با به کارگیری امکانات بیرونی این عمل صورت گیرد. خصوصا اینکه ببینند بسیاری از معادن در عمق‌های زیاد باید اکتشاف شوند و لذا باید به سمت تجهیزاتی برویم که از کشورهای دیگر وارد شوند و با آن‌ها بتوان این اکتشاف را انجام داد.

فیروزی در پایان اظهار کرد: امروزه خیلی از کشور ها مانند استرالیا و کانادا تجهیزات دارند که می توانند اکتشاف عمق‌های خیلی پایین را هم انجام دهند و حتما باید این اتفاق رخ دهد چون این از توان بخش خصوصی خارج است که بتواند پهنه‌های جدید کشف کند و اکتشافات عمیق انجام دهد و لذا دولت باید این موضوع را جدی بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها