|
کدخبر: 249388

کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع

در پروسه تولید بعد از تولید محصول مهمترین مورد نگهداری مواد تولید شده به صورت سالم و بدون مشکل می باشد. این نگهداری مستلزم وسایل مناسب و مخصوص به خود می باشد. یکی از مهمترین این ملزومات پالت پلاستیکی می باشد. کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع به خاطر مزایایی که دارد رو به گسترش می باشد.

پالت پلاستیکی

 

پالت پلاستیکی چیست؟

در صنعت برای دسته بندی و چینش منظم و همچنین برای اینکه کالاها مستقیما بر روی زمین قرار نگیرند از وسیله ای به اسم پالت استفاده می کنند. پالت چارچوبی از جنس های مختلف می باشد که محصولات بر روی آن قرار می گیرند. اندازه و ارتفاع پالت ها برای محصولات مختلف متفاوت می باشد. شرکت تکین پلاست پاسارگاد تولید کننده انواع مصنوعات پلاستیکی از جمله پالت پلاستیکی می باشد.

مقاومت بالای پالت پلاستیکی

کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع و مزایای استفاده از انواع پالت:

پالت پلاستیکی معمولا در تمام کارخانجات با انواع محصولات مختلف کاربرد دارد. در این بخش به مزایای استفاده از این وسیله اشاره خواهیم کرد:

  1. جلوگیری از رطوبتی شدن محصولات به دلیل انتقال رطوبت از کف زمین
  2.  استفاده از پالت باعث جلوگیری از پاره شدن بسته بندی در محصولاتی که به صورت کیسه ای و یا جعبه های هستند خواهد شد.
  3. کمتر شدن مواجهه محصولات با جوندگان و موش 
  4. چینش منظم و راحتی در شمارش و آمارگیری
  5. راحتی جابجایی و انتقال توسط لیفتراک یا جک پالت
  6. به حداقل رسیدن آسیب مواد و محصولات در هنگام جابه جایی
  7. گرفتن جای کمتر و استفاده بهینه از فضای انبار

پالت های میوه

کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع و انواع پالت پلاستیکی:

  1. پالت پلاستیکی صنعتی: این پالت ها از لحاظ شکل و ارتفاع کاملا مشابه پالت های چوبی و فلزی می باشند با این تفاوت که این پالت ها جدیدتر می باشند. در صنایعی مانند: سردخانه ها، صنایع غذایی، اسکله ها، صنایع بهداشتی و آرایشی و غیره به دلیل اینکه مقاومتر و بهداشتی تر هستند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع روز به روز رو به گسترش است. زیرا علاوه بر قیمت پایین دارای مقاومت بالاتر، وزن کمتر و نفوذ ناپذیری در مقابل حشرات و مایعات می باشند. به راحتی دچار شکستگی نمی شود و قابلیت تحمل وزن بالایی را دارد. در رنگ ها و مدل های مختلف قابلیت تولید پالت پلاستیکی دارد و در صورت نیاز به بازیافت دارای مشتری فراوان خواهد بود. 
  1. پالت پلاستیکی مرغی: برای حمل موجودات زنده به ویژه مرغ زنده که با فشار در داخل یک سبد و با تعداد زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پالت یا به اصلاح قفس فلزی مناسب نمی باشد. یکی از مهمترین کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع همین مورد می باشد. زیرا که هم به موجود زنده آسیب کمتری می رساند هم سبک بوده و حمل و نقل آن راحتتر است. همچنین قابل شستشو و ضد عفونی می باشد و در مقابل شستشو و مواد ضد عفونی کننده سریعا از بین نمی رود. این پالت ها حتما بایستی قابلیت ضدعفونی و شستشو داشته باشند در غیر این صورت باعث انتقال آلودگی به داخل مرغداری خواهند شد. نوع دیگر از این پالت پلاستیکی که به پالت مرغی نیز معروف است مربوط به فارم های تخم گذار و مادر می باشد که برای حمل تخم مرغ از مزرعه تا محل بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پالت پلاستیکی انبار: مهمترین قسمتی که از پالت ها استفاده می شود محل انبار کردن محصولات و مواد اولیه می باشد. در صورت مناسب بودن کیفیت این پالت ها محصولات و مواد اولیه در انبار دارای ماندگاری بیشتر و آسیب کمتر خواهند شد. در گذشته استفاده از پالت های چوبی و فلزی در انبار ها معمول بود. ایراداتی که به این پالت ها وارد است: زنگ زدن، فاسد شدن، نگهداری آلودگی و حشرات و آسیب رساندن به محصولات و موادی که بر روی آن قرار گرفته است می باشد. پالت های پلاستیک علاوه بر اینکه تمام این معضلات را حل کرده اند دارای وزن سبکتر قیمت کمتر و دوام بیشتر نیز هستند. همچنین در موارد نیاز به شستشو و ضدعفونی هم بهترین گزینه برای این منظور می باشند.
  3. پالت پلاستیکی بهداشتی: برای محصولات بهداشتی، غذایی و پزشکی از هر پالت و وسیله ای برای نگهداری و چینش نمی توان استفاده کرد. بیشترین کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع همین موارد می باشد. در کارخانجات مواد غذایی و لبنی حتما باید از پالت پلاستیکی استفاده شود. در شرکت های تولید دارو و مواد بهداشتی و بیولوژیک استفاده از پالت های چوبی و فلزی ممنوع می باشد. زیرا که این مواد باید عاری از آلودگی ، باکتری و ویروس باشد در غیر این صورت این آلودگی را به مواد مذکور انتقال خواهند داد. این پالت ها باید قابلیت شستشو، ضد عفونی و حتی شعله پاشی ضعیف نیز داشته باشند که به جز پالت های پلاستیکی سایر موارد این ویژگیها را نخواهند داشت. 
  4. پالت پلاستیکی سردخانه: تمامی سردخانه ها چه سردخانه های زیر صفر مانند: گوشت قرمز و گوشت مرغ چه سردخانه های نگهداری میوه یا همان سردخانه های بالای صفر ملزم به استفاده از پالت های پلاستیکی می باشند. استفاده از این تجهیزات از جنبه بهداشتی مناسب می باشد. این تجهیزات از جنبه اقتصادی هم به نفع صاحب سردخانه خواهد بود به ویژه در مورد سردخانه های میوه و سبزیجات زیرا که این پالت ها آسیب کمتری به مواد خواهند رساند و در نتیجه نگهداری مواد بهتر انجام خواهد شد. همچنین این پالت ها ارزانتر و با دوام تر بوده و خرید آنها هم مقرون به صرفه تر می باشد. همچنین در دستورالعمل تاسیس این سردخانه ها به استفاده از این پالت های پلاستیکی توصیه و تاکید شده است. 
  5. پالت پلاستیکی میوه: در خصوص سردخانه های میوه و پالتهای مورد استفاده از آنها در بخش قبلی توضیحاتی داده شد. در این بخش منظور از پالت پلاستیکی میوه کاربردهای پالت پلاستیک در صنایع حمل و نقل میوه می باشد. در گذشته برای حمل و نقل میوه ها از پالت ها یا سبد های چوبی استفاده میشد. ولی امروزه با توجه به مشکلات آلودگی و فساد ایجاد شده در آنها دیگر از این سبد ها استفاده نمی شود. سبد های چوبی علاوه بر آسیب به محصولات و میوه ها باعث تجمع حشرات نیز می شود. با استفاده از سبد ها و پالت های پلاستیکی موارد مذکور مرتفع شده و علاوه بر آن فواید زیادی هم به آن اضافه شد. این سبد های پلاستیک سبک، ارزان، چندبار مصرف می باشند. مقاوم بوده و به راحتی نمی شکنند. ارزان بوده و حمل و نقل آنها نیز آسان می باشد.

رنگبندی پالت پلاستیکی

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها