|
کدخبر: 271324

واگذاری ۴۱ شهرک صنعتی در خراسان رضوی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در مورد احیای واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته، مقرر شد ۶۰ واحد راکد طی سال جاری در شهرک‌های صنعتی استان تعیین تکلیف شود. البته هدفگذاری ما تعیین تکلیف ۱۲۰ واحد در سال جاری و ۲۷۸ واحد راکد تا انتهای سال آینده است.

صنعت واگذاری ۴۱ شهرک صنعتی در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: باید حمایت ویژه از صنایع کوچک صورت گیرد؛ اگرچه تا حدودی این حمایت‌ها  انجام شده اما کافی نبوده است. در حال حاضر در خراسان رضوی بیش از ۵۰ شهرک مصوب تعریف شده که از این تعداد ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری و بهره‌برداری است و تقریبا ۵۰۰۷ قرارداد در این خصوص منعقد شده که از این میزان ۲۷۹۴ واحد به بهره‌برداری رسیده است. هم‌اکنون ۲۵۱۶ واحد صنعتی خرد و متوسط در استان در حال فعالیت است. ۲۷۸ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی راکد و غیرفعال است که برای احیای آن‌ جلسات مختلفی در حال برگزاری است.

فرشچی با اشاره به طرح‌های صنعتی استان که در حال ساخت و ساز و نصب ماشین‌آلات است، خاطرنشان کرد: فرایند ساخت و ساز و نصب ماشین‌آلات در ۱۲۸۵ طرح صنعتی استان فعال و ۸۹۰ طرح غیر فعال است. طی سال گذشته ۸۲۰ پرونده در کمیسیون‌ها و جلسات داوری مربوط به صنایع بررسی شد که طی آن ۲۹۲ قرداد با واحدها فسخ و به حدود ۵۰۰ مورد مهلت داده شد تا بتوانند با ارائه ادله لازم و مستندات واحد خود را تکمیل کرده و به بهره‌برداری رسانند. 

وی افزود: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی استان ۳۰۱ واحد کارگاهی تعریف شده که از این تعداد ۲۸۴ مورد به بهره‌برداری رسیده است. این واحدها در مجموع برای بیش از ۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. به طور کلی ۱۵۵۳ هکتار زمین به این واحدها اختصاص یافته است. چنانچه سایر طرح‌ها نیز به جرگه واحدهای فعال اضافه شود، ۴۴ هزار نفر اشتغال و ۱۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دیگر به واحدهای صنعتی استان افزوده خواهد شد.

فرشچی درباره مشکلات شهرک‌های صنعتی مشهد و استان و چالش‌های پیش روی واحدهای تولیدی تصریح کرد: مشکل اصلی شهرک‌های صنعتی به خصوص در مشهد کمبود زمین است. همچین افزایش هزینه‌های آب و برق یکی دیگر از مشکلات شهرک‌های صنعتی استان است که رفع این آن هم در حال پیگیری است.

وی با اشاره به شعار سال و برنامه‌ریزی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: طی سال گذشته و سه ماه اول امسال از بیش از ۱۴ واحد دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی با ارائه تسهیلات و واگذاری زمین در شهرک‌های تفاضامحور و بدون مزایده حمایت صورت گرفته است. همچنین ارایه مشاوره برای نیازهای فناورانه و افزایش تولیدات این شرکت‌ها از دیگر حمایت‌های سازمانی ما از شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

فرشچی در مورد واحدهای صنعتی غیر فعال بدهکار به بانک‌ها تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات کنونی با برگزاری جلسات فی ما بین بانک‌ها و واحدهای صنعتی حل شده و تعدد این موارد بسیار کم است. همچنین در برخی موارد تلاش می‌شود واحدها به افراد توانمندتر واگذار گردد تا واحدی تعطیل نشود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی درباره شهرک صنعتی امان‌آباد بیان کرد: این ناحیه صنعتی جزو نواحی صنعتی استان به حساب نمی‌آید. این شهرک صنعتی مشکلات عدیده‌ای دارد که تلاش می‌شود مشکل اسنادی آن حل شود. بنابراین با اقدامات انجام شده با صدور مجوز شهرک صنعتی غیر دولتی برای مجموعه مذکور مشکلی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: در هفته دولت امسال ۱۷ طرح صنعتی در خراسان رضوی افتتاح خواهد شد. همچنین طی این ایام پروژه‌های زیربنایی شهرک‌های صنعتی استان تقریبا در ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی افتتاح می‌شود.   

وی درباره تامین برق برای واحدهای صنعتی نیز بیان کرد: برای حل این مشکل اقداماتی صورت گرفته زیرا هزینه‌های تامین برق برای واحدها بسیار بالاست. تلاش می‌شود این هزینه‌ها کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی درباره احداث شهرک انرژی در استان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های شرکت راه‌اندازی شهرک انرژی در استان است که فاز مطالعاتی آن در حال بررسی است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها