|
کدخبر: 274985 سهیل فرزین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سرنوشت صنعت ایران بعد از مهاجرت کارگران

قادری عنوان داشت: اگر همین تعاملاتی که با روسیه، چین و .. شکل گرفته، با کشورهای دیگر رخ می‌داد می توانست کمک بیشتری به تولید و اقتصاد کشور کند.

صنعت و معدن سرنوشت صنعت ایران بعد از مهاجرت کارگران

یکی از متغیرهای مهم اقتصادی در هر جامعه میزان تولید و روند رشد آن است که در ایران یکی از اهداف مهم برنامه ‌های عمرانی و توسعه کشور هم بوده و هست. معمولاً جوامعی که از سطح تولید بالا و رشد اقتصادی سریع و مستمر برخوردار هستند به شرط توزیع متناسب درآمد، از سطح زندگی بالاتری نسبت به دیگر کشورها برخوردار هستند. از منظر کاربردی عوامل موثر بر سطح تولید و رشد اقتصادی همواره مورد توجه محققان و تصمیم گیران بوده و هست. برخی از این عوامل اقتصادی و برخی دیگر غیر‌اقتصادی هستند. سوال این است که چه علت‌هایی سبب رشد اقتصادی یا رشد تولید یک کشور می‌شوند؟

پیرامون این موضوع گفتگویی را با جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

از همه ظرفیت ها استفاده نکردیم

قادری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: تلاش ‌ها و زحماتی که مجموعه دولتی و بخش خصوصی در این خصوص داشته ‌اند، قابل تحسین است. اما نکته ای که وجود دارد این است از تمام ظرفیت ‌ها به درستی استفاده نشده است. ما ظرفیت ‌های بسیار بالایی داریم، اکنون در شرایط تحریم هستیم و در رسیدن به تکنولوژی ‌های روز دنیا و همچنین واردات و صادرات محدود هستیم. اما تاکید بر این نکته لازم است که مزیت تحریم‌ ها آن است که شرایط رقابتی را به نفع تولید کنندگان داخلی تغییر می ‌دهد.

جعفر+قادری

وی ادامه داد: بنابراین باید تولیدکنندگان از این شرایط به درستی استفاده کنند و در حوزه‌ هایی که ظرفیت داریم و اجازه واردات نداریم،‌ به طور جدی وارد ‌شوند تا مسئله حل شود. البته تلاش‌ هایی که در این مدت صورت گرفته قابل تقدیر و تشکر است ولی توقعات بیش از این است. باید در کشور بتوانیم هر تهدید را به فرصت تبدیل بکنیم و از فرصت ‌ها به درستی استفاده کنیم.

ضرورت تعامل با دیگر کشورها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: در این مدت تعامل با کشورهای دیگر تحریم شده از جمله اقداماتی بود که به درستی انجام شد. اگر همین تعاملاتی که با روسیه، چین و .. شکل گرفته، با کشورهای دیگر رخ می‌داد می توانست کمک بیشتری به تولید و اقتصاد کشور کند.

قادری ادامه داد:‌ تا زمانی که مسئله خود تحریمی در کشور حل نشود، قطعا تحریم‌ های خارجی، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت. اینکه عده ‌ای تصور می‌ کنند که باید اول تحریم‌‎ را حل کنیم تا مشکلات صنعت و تولید در داخل کشور حل شود، یک تصور اشتباه است. زیرا آمریکایی‌ ها هرکجا تصور می‌ کنند ما مشکل داریم، فشارها را بیشتر می ‌کنند و هر کجا پی می ‌برند که در حال دور زدن تحریم ‌ها و رسیدن به خودکفایی هستیم،‌ از مواضع خود کوتاه می‌ آیند.

تاثیر مهاجرت کارگران بر تولید کشور

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که معضل مهاجرت کارگران و صنعتگران چه تاثیری بر روی بخش تولید گذاشته است، اظهار کرد: بخش خصوصی نیروی کار خود را با دستمزد بالاتر تامین می ‌کند. لذا اگر خصوصی ‌سازی را به طور جدی دنبال کنیم‌ می ‌توانیم نیروی کار را با دستمزد بالاتر در داخل کشور نگه داریم. بخش دولتی همواره در پرداخت دستمزد محدودیت ‌هایی دارد. زیرا دولت نمی ‌تواند نسبت به بقیه بخش ‌ها پرداختی ‌های بیشتری داشته باشد و باید توازن و تعادل در همه بخش ‌ها برقرار کند.

وی افزود: در بخش صنعت که اکثر آن زیر نظر بخش خصوصی است، محدودیت ‌ها وجود ندارد. بنابراین باید خصوصی ‌سازی به طور جدی در نظر گرفته شود. همچنین باید آموزش ‌های فنی و حرفه ‌ای را به طور جدی در دستور کار قرار دهیم و عملا شرایطی را به وجود بیاوریم که بخش ‌های صنعتی بتوانند نیروی کار مورد نیاز خود را بعد از آموزش،‌ وارد کار کنند.

قادری در پایان در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از بخش خصوصی رضایت بخش است یا خیر، اظهار کرد: به نظر بنده ساختارهای در حمایت از بخش خصوصی وجود دارد،‌ ما در اتاق بازرگانی و تشکل‌ های مختلف قدرت مانور داریم و باید از امکانات و فرصت‌ ها نهایت استفاده را برد.

سخن پایانی:

از منظر کاربردی عوامل موثر بر سطح تولید و رشد اقتصادی همواره مورد توجه محققان و تصمیم گیران بوده و هست. برخی از این عوامل اقتصادی و برخی دیگر غیر‌اقتصادی هستند. پیرامون تاثیر عوامل اقتصادی نظیر سرمایه، نیروی کار و عوامل دیگری چون واردات، نقدینگی، مخارج دولت و غیره بر رشد اقتصادی در ایران، مطالعات تجربی متعددی صورت گرفته است. مهم‌ترین مزیت این عوامل در مقایسه با عوامل کیفی و بعضاً غیر‌اقتصادی، قابلیت اندازه‌ گیری و در دسترس بودن مقادیر سری زمانی آنها طی سال‌ های مختلف است. اما شاید به جرات بتوان گفت عوامل کیفی نقش تعیین‌ کننده‌ تری تا عوامل مرسوم اقتصادی همچون نیروی کار و سرمایه در رشد اقتصادی دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها