|
کدخبر: 270981

در رویداد ملی تبادل نوآوری بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط مطرح شد:

توسعه صنایع کوچک با رفع نیاز فناورانه صنعت

معاون وزیر صمت رفع نیاز فناورانه صنعت را یکی از راه های توسعه صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد و افزود: متاسفانه بین فناوری و صنایع ارتباط کمی وجود دارد و این موضوع توسعه صنایع کوچک را با مشکل مواجه خواهد کرد.

صنعت و معدن توسعه صنایع کوچک با رفع نیاز فناورانه صنعت

صبح امروز (۲۳مردادماه)،  رویداد ملی تبادل فناوری بنگاه های کوچک و متوسط با حضور علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، سواری مدیرعامل شرکت شهرک های استان اصفهان، خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ایران، نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و جمعی از مدیران و کارآفرینان حوزه صنعت و فناوری برگزار شد.

در این رویداد علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان این که نیاز امروز صنایع تعامل بابخش فناوری و توسعه فناورانه گفت: اگر صنایع کوچک و متوسط فقط با تکیه بر تکنولوژی فناورانه  حرکت کند به اهداف خود دست خواهد یافت.

وی با تاکید بر این که امسال سال دانش بنیان هاست و به عنوان نیاز اصلی جامعه شناسایی شده است ادامه داد: دانش بنیان ها نه تنها اشتغالزایی ایجاد میکنند بلکه وضعیت تولید را ارتقا می بخشند این در حالی است که متاسفانه در کشورمان خلا ارتباط بین دانش بنیان ها و بخش فناوری وجود داشته ونیازهای فناورانه در صنعت پاسخ داده نشده است.

 رسولیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پیش از بنگاه های بزرگ  واردات کالا داشتند اما به فناوری کشور توجهی نداشتند یادآور شد: خوشبختانه آمار خبر از رفع بخشی نیازهای فناورانه طی سالهای گذشته تا به امروز میدهد به شکلی که از ۱۶۰۰ نیاز فناورانه تا به امروز ۴۰۰ نیاز رفع شده است. همچنین بنگاه های کوچک و متوسط در روستاها و شهرهای مرزی که از حتی لحاظ صنعتی چندان برخوردار نیستند اما تولیداتشان بر مبنای دانش بنیان و دانش محور است.

این مقام مسئول در ادامه بر تشدید تحریم و راه های خروج از این فشار را توسعه فناورانه دانست و گفت: پیش از این نود و پنج درصد داروهای کشور وارداتی بود اما امروز ۵۰ درصد تولید داخلی بوده و مشکلات این حوزه تا حدودی رفع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا همه ارکان دولت و تصمیم گیری ها به سمت و سوی تولید حرکت کنند.

رسولیان در ادامه با اشاره به این که دانش بنیان شدن به تفکر تبدیل شده است به اشتغالزایی در صنایع گوچک یه عنوان یک مزیت اشازه کرد و افزود: در اصفهان؛ بنگاه های کوچک یا یک لیتر آب در ثانیه ۲۰۰ شغل ایجاد کرده است این بیانگر ارزش و مزیت دانش بنیان ها در اشتغالزایی و سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر این که در استفاده از دانش بنیان ها از الگوهای جهانی استفاده میکنیم ادامه داد: از الگوهایی که بومی شده بهره مند شده ایم تا از این طریق توسعه صنعتی صنایع کوچک و متوسط ممکن شود .

معاون وزیر صمت در ادامه فضای کسب و کار کشور، شاخص های کلان اقتصادی، مشکلات زیرساخت ها، تامین مالی را از مهمترین مشکلات صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد و یادآور شد: فضای کسب و کار کشور مناسب نبوده و بنگاه های کوچک و متوسط را تحت تاثیر قرار داده است همچنین؛ تورم نگرانی هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.همچنین در بخش زیرساخت ها دارای مشکلاتی هستیم که از آن جمله میتوان به ارائه خدمات بیشتر از قیمت تمام شده اشاره کرد.

وی ادامه داد: از مهمترین سیاست ما؛ هدفگذاری برای ایجاد۱۶۰۰ کارگاه کوچک و متوسط در مساحت های ۲۰۰ یا ۳۰۰ متری است.

به گفته معاون وزیر صمت؛ شهرک های فناورانه ایی در کشور احداث شده که راه اندازی ۵۰ پایگاه یا بنگاهی که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند در آن انجام خواهد شد.

رسولیان با اشاره به این که هزینه بالای تولید ۳۰ درصد سطح جهانی در کشورمان است افزود: وزارت خانه های اقتصادی و صمت به دنبال راه های ایجاد تسهیلات برای صاحبان صنایع کوچک و متوسط هستند تا از این طریق سهم صنعت از بانک ها افزایش یابد. به شکلی که وزارت صمت در راستای تحقق اهداف مالی؛ روش تامین زنجیزه ای را به مرحله ظهور و بروز رسانده تا ازاین طریق سه برابر سرمایه در گردش بنگاه ها تامین مالی شود.

وی از توافق شرکت شهرک های صنعتی ایران و بانک ملی برای تامین مالی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: مخبر معاون اول رییس جمهور نیز توافقاتی برای احیای واحدهای تولیدی با مبلغی حدود۱۰۰۰ میلیارد تومان داشته ایم.

رسولیان از انعقاد قراردادهای جدید با المان خبر داد و افزود: قراداد فن بازار با آلمان آغاز شده و به زودی باید منتظر ارتباطات موثرتری باشیم ‌.

به گزارش خبرنگار اعزامی گسترش نیوز در پایان این رویداد از کتاب رفع نیاز فناورانه کشور با حضور رسولیان و مسئولان استانی رونمایی شد.

ارسال نظر