|
کدخبر: 259562

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

شهرک های صنعتی خراسان جنوبی لنگ تامین زیرساخت ها

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان جنوبی با بیان این که در حال حاضر مشکلات زیر ساختی در این شهرک ها داریم گفت: « مدل توسعه صنعتی استان های کم برخوردار متناسب با آمایش سرزمین نبوده است».

صنعت و معدن شهرک های صنعتی خراسان جنوبی لنگ تامین زیرساخت ها

شهرک های صنعتی کم برخوردار، نه تنها مشکلات زیرساخت ها را دارند بلکه در برخی مواقع از مدل توسعه صنعتی هم گله مندند.  مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان جنوبی  در این باره با گسترش نیوز گفتگو می کند که در ذیل می خوانید: با گسترش نیوز همراه باشید.

مهدی پارسا در گفتگو با گسترش نیوز معتقد است: « در حال حاضر مشکل اصلی ما، کمبود زمین نیست بلکه مشکل اصلی ما تامین زیرساخت هاست».

وی درپاسخ به این سوال که آیا همین موضوع می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در حوزه دانش‌بنیان‌ها شود گفت: «برای شهرک‌های دانش‌بنیان، شهرک فناوری‌ IT در حال احداث است که در تامین زیرساخت این شهرک هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر، زمین مورد نظر اخذ شده و در حال آماده سازی است».

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان جنوبی با اشاره به این که نمی شود کمبود زیررساخت‌ها را به دانش‌بنیان‌ها ربط داد و برای احداث زیرساخت ها تسهیلات ویژه ای مد نظر قرار گرفت ادامه داد: « متاسفانه در مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار، مدل توسعه صنعتی متناسب با آمایش سرزمین پیش نرفته و از طرفی هم نرخ تمام شده زمین و حق انتقاع زیر ساخت در استان‌های کم برخوردار بالاست و باید دولت مشوق‌های خاصی را در این زمینه اعطا کند».

پارسا

 پارسا با اشاره به این که در شهرک ها و نواحی صنعتی استان خراسان جنوبی مشکل زمین نداریم ادامه داد:‌«در حال حاضر مشکل اصلی تامین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری است».

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: «درسال ۱۳۹۹ در حدود ۱۸ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت ها  هزینه کرده ایم و طبق بودجه برنامه ریزی کرده ایم که ۶۰ میلیارد تومان در بحث تامین زیرساختها وشهرک‌های صنعتی طی سال جاری سرمایه گذاری کنیم».

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌هاو شهرک ها، سرمایه گذاری کرده ایم که از منابع داخلی و ملی بوده است.

کمبود در صنایع بزرگ  و مادر

 با نگاهی به مدل توسعه صنعتی استان طی ۴ دهه اخیر مبرهن است که بیش از ۶۷ درصد واحد‌های صنعتی موجود فعال در حوزه صنایع معدنی و ساختمان و بیش از۹۶ درصد از واحد‌های صنعتی استان فعال در صنایع؛ کوچک و متوسط هستند.  وی ضمن بیان این موضوع افزود: «اما این استان در زمینه صنایع بزرگ و مادر تخصصی از کمبود رنج می‌برد. اگر شرایط فعالیت در استان خراسان جنوبی مساعد می‌شد زمینه حضور بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره تولید در صنایع پایین دستی فراهم می‌آمد اما متاسفانه از این موضوع محرومیم».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: « ۹۶ درصد صنایع این استان صنایع کوچک هستند در نتیجه، واحدهای صنعتی استان در برابر تهدیدات فضای کسب و کار آسیب‌پذیری بسیار بالایی دارند. لذا نیاز است دولت توجه ویژه‌ای به مناطق کمتر توسعه یافته داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ارتباط با شاخص‌های اساسی تولید، از سطح متوسط کشور پایین‌تر هستیم توضیح داد: «باید در تامین و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدامات مفیدی انجام شود. به دلیل منابعی که سالیانه به این شهرک‌‌ها تخصیص می‌یابد و نیز به واسطه وجود منابع معدنی، استقرار طرح‌های صنایع پایین دستی در شهرک‌های صنعتی این استان شتاب ویژه‌ای گرفته و ما هر روز شاهد استقرار یک طرح صنایع معدنی در شهرک‌های صنعتی مان هستیم».

معادن؛ مشوق سرمایه گذاری خراسان جنوبی

 وی افزود: «معادن، تنها مشوق در خراسان جنوبی هستند و موجب می‌شوند که سرمایه‌گذار انگیزه‌ای برای حضور در آن داشته باشد، زیرا معدن را به دلیل هزینه‌های ترانسفر نمی‌توان جابه‌جا کرد. در نتیجه مجبور هستند که به استان آمده و چرخه صنایع پایین دستی را ایجاد کنند اما تنها چالشی که امروز مشکلات بسیاری برای این استان ایجاد کرده کمبود شدید در تامین زیر ساخت‌هاست».

پارسا با بیان این که از دیگر موضوعاتی که نه تنها برای خراسان جنوبی بلکه برای کل کشور باید مد نظر قرار گیرد حرکت همسو با آمایش سرزمینی است ادامه داد: «طی سال‌های اخیر، هیچ وقت مطابق با آمایش سرزمینی حرکت نکرده‌ایم و تمامی صنایع را به استان‌های بزرگ و صنعتی برده‌ و هزینه زیادی برای رفع مشکلات ترافیک و آلودگی محیط‌زیست کرده‌ایم. به همین دلیل باید در بحث توسعه صنعتی توجه ویژه‌ای به مباحث مربوط به آمایش سرزمین داشته باشیم».

پارسا درباره مطالبات شهرک‌های صنعتی از دولت سیزدهم خواستار توجه ویژه به بخش زیرساخت‌ها و تولید شد و ادامه داد: «در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بحث تولید و اشتغال است و از نظر من دولت باید توجه ویژه‌ای به تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز تولید در مناطق کمتر توسعه یافته داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد سرمایه‌گذار در بسیاری مواقع نیاز به تسهیلات نداشته و فقط بر تامین زیرساخت‌ها تمرکز پیدا می‌کند. در این صورت اگر هزینه‌های تامین زیر ساخت‌ها پایین باشد به تبع هزینه‌های تولید هم روند کاهشی یافته و قدرت رقابت‌پذیری نسبت به استان‌ها و مناطق توسعه یافته به وجود می‌آید».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها