|
کدخبر: 245909 نیما مجدی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش تهران مطرح شد:

میانبر ماشین‌‌تراشان برای فرار از ورشگستگی

رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این صنعت گفت: فعالان این حوزه حوصله سر و کله زدن با موانع تولید را ندارند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد ارز و ملک کنند تا ارزش افزوده‌ای نصیبشان شود.

صنعت و معدن 
میانبر ماشین‌‌تراشان برای فرار از ورشگستگی

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ضرب‌الاجلی که رئیس‌جمهور در راستای حمایت از تولید به وزیر صمت ابلاغ کرد تا حدودی دل تولیدکنندگان و صنعتگران را گرم کرد. اگرچه طرح حمایت از تولید در مجلس رای نیاورد اما در نهایت وزارت صمت  همچنان مصمم تر از قبل به دنبال حمایت از تولید‌کنندگان است. رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش تهران از دولت‌های قبل گله‌مند است و مطالبات صنعت ماشین‌سازی و فلزتراش را در چند فاکتور  از دولت سیزدهم عنوان می‌کند. به عقیده او بسیاری از صنعتگران پول و رونقی در این صنعت نیافته‌اند و به دنبال راه‌‌کارهای دیگری برای کسب ارزش افزوده هستند. مصاحبه ذیل نتیجه گفتگوی گسترش نیوز با وی است که در ادامه می‌‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

نوازنی

عزت الله نوازنی رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش تهران در گفتگو با گسترش نیوز ضمن اشاره به این‌که ماشین‌سازی در ایران صنعت موفقی است افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این صنعت نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته کمبود مواد اولیه و سرمایه است.

وی ادامه داد: طی چهار دهه گذشته سرمایه‌های شخصی، هزینه شده اما امروز نتیجه کار غیر از آنچه که توقع می‌رفت شده و بسیاری از فعالان این صنعت و سرمایه‌گذاران در حال تعطیل کردن کارگاه‌های خود هستند. به عبارتی ترجیح می‌دهند سرمایه های خود را به ملک تبدیل کنند تا ارزش‌افزوده‌ای از سرمایه گذاری  عایدشان شود.

نوازنی در ادامه با تاکید بر این‌که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان این صنعت به دنبال کسب درآمد از راه‌های دیگر هستند ادامه داد: مشکلات عدیده در این صنعت باعث شده تا صنعتگران و فعالان این حوزه تمایل و رغبتی به ادامه فعالیت نداشته و حاضر به رویارویی با تنش‌های این حوزه نباشند.

به گفته او با افزایش نرخ ارز (دلار و یورو)، فعالان این صنعت به جای سر و کله زدن با ماموران مالیات و بیمه به دنبال راه‌های میان‌بری برای کسب ارزش افزوده هستند. به عبارتی یا سرمایه خود را در حوزه ملک وارد کرده‌اند یا بازار سرمایه.

رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش تهران در پاسخ به این سوال که چالش‌های فعلی این صنعت را چه چیزهایی می‌داند گفت: عدم ثبات نرخ ارز ، افزایش قیمت مواد اولیه و عدم حمایت دولت از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است. در حال حاضر، دولت توانایی کاهش قیمت مواد اولیه را ندارد و افزایش نرخ ارز در طول زمان نیز قابل مشاهده است.

وی با بیان این‌که عدم ثبات نرخ ارز، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مشکلات این حوزه است به افزایش نرخ ارز در طول زمان اشاره کرد و گفت: در اقتصاد ایران، قیمت هیچ جنسی افزایش نیافته که در طول زمان کاهش یابد؛ در نتیجه نمی‌توان امیدوار بود که نرخ ارز کاهش یافته و از مشکلات این صنعت بکاهد اما امیدوارم دولت سیزدهم بتواند نرخ ارز را به ثبات برساند.

به گفته نوازنی،‌ یکی از مهمترین مطالبات صنعتگران و تولیدکنندگان تثبیت نرخ ارز است چرا که نوسانات نرخ ارز منجر به مشکلات فراوانی در تامین مواد اولیه شده است.

رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش تهران در ادامه با تاکید بر این‌که دولت به جای شعار، وارد عمل شود گفت: چرخه تولید صنعت ماشین‌سازی ایستاده است و اگر قرار است حمایتی از سوی دولت به انجام برسد تعلل نکند.

وی معتقد است: از دهه ۶۰ به بعد، این صنعت رها شده و هیچ‌گونه روند مثبتی به وقوع نپیوسته است. امروز تولیدکننده ماشین ساز پول ندارد که هزینه کارگر خود را بدهد و هر روز شرایط بدتر از روز قبل می‌شود؛ به شکلی که کارگاه‌های تولیدیی یا صنعتی دائم در حال تعدیل نیرو هستند. این موضوع نه تنها بسیار ناخوشایند است بلکه برای چرخه اقتصاد نیز تبعات دارد.

 

خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها