|
کدخبر: 243868

سرمایه گذاری عظیم در این شهرک صنعتی محقق می شود؟

شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی سرمایه گذاری ۶۹ هزار میلیارد ریالی برای راه اندازی ۵۰ طرح، مزایای جذاب سرمایه گذاری و حمایت دولت به منظور توسعه زیرساخت ها در مسیر رونق قرار می گیرد.

با توجه به اینکه وجود زیرساخت های اجرای طرح های تولیدی و اشتغالزا، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از حداقل نیازهای رونق شهرک های صنعتی محسوب می شود، با تلاش های انجام شده امید می رود تا این مراکز اقتصادی استان شاهد رونق و بالندگی بیشتری باشد.

از آنجا که رشد اقتصادی،جهش تولید و اشتغالزایی هر منطقه ای در گرو رونق شهرک های صنعتی است با  در نظر گرفتن حمایت های دولت بهترین مکان برای اجرای طرح های اقتصادی شهرک های صنعتی است به همین   دلیل افراد جویای کار امیدوار به تکمیل طرح های سرمایه گذاری بیشتری در شهرک های صنعتی استان دارند.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت به مساحت یکهزار و ۵۴۱ هکتار که از این میزان ۷۷۸ هکتار زمین صنعتی و بقیه شامل زیرساخت ها مانند جدول گذاری ،فضای سبز و غیره است ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری و اشتغال دارد.

نرخ بیکاری در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ۱۷.۸ درصد و در روستاها ۱۰.۱۳ درصد امید می رود با رونق بیشتر شهرک های زمینه اشتغال و سرمایه گذاری در این استان فراهم شود.

مزایا و مشوق های سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی  کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان اعتقاد دارند قرار داشتن این سرزمین در نزدیکی بنادر جنوبی و بازارهای بین المللی از سویی و موقعیت جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد استان های در نزدیکی خوزستان،بوشهر،هرمزگان،فارس و چهارمحال بختیاری ظرفیت های خوبی برای رونق شهرک های صنعتی این خطه است.

تخفیف ۵۰درصدی در حق بهره برداری زمین مناطق کمتر توسعه یافته و ۲۰ درصد تخفیف کل مبلغ قرارداد برای پرداخت نقدی،پرداخت حداقل ۱۰ درصد بخش نقدی قرارداد  تا حداکثر ۴۸ماه اقساط در مناطق کمتر توسعه یافته از مزایای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی این استان است که می تواند منجر به تولید در این مناطق شود.

بخشودگی ۱۰ درصد مبلغ قرارداد در صورت بهره برداری پیش از موعد و تخفیف ۱۰درصد ویژه خانواده شاهد و ایثارگر در ابتدای قرارداد و تلاش برای ایجاد امکانات چون آب، برق، گاز و خطوط تلفن و اینترنت باعث استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این مناطق شده است.

جذب ۵۰ سرمایه گذار

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ نفر برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان اعلام آمادگی کرده اند.

سید هاشم موسوی جهان آباد اظهار داشت:امسال ۱۸ سرمایه گذار در شهرک صنعتی خان احمد، ۲۰ نفر در  شهرک های صنعتی یاسوج سه و چهار،پنج متقاضی در شهرک صنعتی گچساران،سه سرمایه گذار در شهرک  سقاوه،سه نفر در شهرک های صنعتی  دهدشت   ۲و۳  و  یک سرمایه گذار در شهرک  صنعتی دلیبجک با  شرکت شهرک های صنعتی قرارداد  امضا کرده اند.

وی تاکید کرد: میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای این طرح ها ۶۹هزار میلیارد ریال برآورد شده که ۶۵هزار میلیارد ریال مربوط به واحد تولیدی پارس اکباتان کیان یا پتروشیمی دهدشت  ۲ است.

موسوی جهان آباد عنوان کرد: با بهره برداری از ۵۰ طرح مذکور یکهزار و۳۳ فرصت شغلی جدید در شهرک های صنعتی استان ایجاد می شود.

اختصاص اعتبار برای توسعه زیرساخت ها

موسوی جهان آباد با اشاره به ایجاد زیرساخت ها نخست نیاز جذب سرمایه گذاران است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی استان هزینه شده است.

سید هاشم موسوی جهان آباد اظهار داشت: این اعتبار برای نخستین بار به صورت بلاعوض از محل بودجه شهرک های کشور  به منظور توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

وی  بیان کرد: احداث ۱۲ کارگاه ۲۵۰ متر مربعی در شهرک های صنعتی یاسوج، دهدشت و باشت از مهمترین اقدام های توسعه شهرک استان در سال جاری بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این کارگاه ها به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و  واگذاری به سرمایه گذاران به صورت قسطی احداث شده است.

موسوی جهان آباد تصریح کرد: گازرسانی به شهرک های صنعتی،خان احمد،لیکک،سپیدار،بردیان و شهرک صنوف آلاینده گچساران از دیگر اقدام های توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری بوده است.

موسوی جهان آباد تاکید کرد: امسال همچنین ۱۴۰ میلیارد ریال از محل بودجه استانی برای توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی پیش بینی شده که تاکنون ۲۲ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در تاریخ شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و یک فقره قرارداد در قالب ۲۸۲ هکتار زمین به متقاضیان سرمایه گذاری واگذار شده است.

موسوی جهان آباد با یادآوری کمبود زمین برای سرمایه گذاری در برخی شهرک های صنعتی استان تاکید کرد:هشت ناحیه صنعتی در برنامه سازمان شهرک های صنعتی استان در هشت شهرستان مختلف استان برای توسعه در دستور کار است.

صنعت کهگیلویه و بویراحمد از دیروز تا امروز

کارخانه قند یاسوج به عنوان نخستین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۴۴ ساخته شد به  عبارت دیگر تنها  ۵۶ سال از فعالیت واحدهای صنعتی این استان می گذرد.

در دوران انقلاب اسلامی ۲ کارخانه سیمان دشتروم و مارگون احداث شد که به عنوان دو واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می شوند این واحدهای تولید امسال ۳۲۴ هزار تن  محصول کلینر سیمان به خارج از کشور صادر کرده اند.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر