|
کدخبر: 228291

بررسی ابعاد تکنولوژی IPCC با میزبانی چادرملو

اولین نشست کمیسیون تحقیق و پژوهش انجمن سنگ‌آهن ایران با موضوع شناخت و بررسی ابعاد تکنولوژی IPCC و امکان اجرا در معادن ایران به میزبانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برگذار شد.

صنعت و معدن بررسی ابعاد تکنولوژی IPCC با میزبانی چادرملو

این نشست که با حضور جمعی از مدیران تحقیق و توسعه، مدیران اجرایی و برخی از اساتید دانشگاهی برگذار شد به بررسی ابعاد فنی و معدنی این تکنولوژی و انتقال تجربیات پرداختند.

مهدنس غفرانی، مدیریت مهندسی توسعه و تکنولوژی شرکت گل‌گهر، با بیان این موضوع که منابع معدنی سطحی در کشور رو پایان است، از لزوم سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در حوزه معدن صحبت کرد. او در صحبت‌های خود با ذکر چندین مثال به ذکر توانایی‌های شرکت‌های داخلی برای طراحی و اجرای سیستم‌های نوین اشاره کرد.

مهندس طاهری، مدیر پروه طراحی سیستم IPCC شرکت کانی مس، با ارائه طرح پیشنهادی اجرای این سیستم و اعلام همکاری این شرکت با شرکت فرانسوی RBE-REI به شرح استراتژی‌ها و انتقال تجربیات پرداختند. طاهری با اعلام لزوم مکانیکی کردن مرحله استخراج از معادن و ظرفیت بالای موجود در معدن مس سرچشمه و با توجه به تغییر ساختاره دیواره این معدن، اجرای این طرح برای بازدهی بیشتر و ایمن‌تر را امری حیاتی خواندند. این شرکت قصد دارد با بررسی تمامی استراتژی‌های ممکن برای پیاده‌سازی سیستم IPCC و تصمیم‌گیری برای نوع سیستم سنگ‌شکن، بین سیستم‌های نیمه متحرک و متحرک، از پیشگامان این تکنولوژی در کشور باشد.

مهندس سلطانی، مدیر اجرایی شرکت ماشین‌سازی منگان، با ارائه تجربیات و سوابق این شرکت در رابطه با تولید ماشین‌آلات بزرگ‌مقیاس، اعلام کرد که این شرکت با سرمایه‌گذاری در این حوزه به دانش فنی سیستم IPCC به تسلطی کامل رسیده‌اند و توانایی خود را برای ساخت این سیستم‌ها اعلام کردند.

دکتر تقی‌پور، مدیر تحقیق و توسعه شرکت گهرزمین، با ارائه ظرفیت و مشخصات معدن گهرزمین و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی پیت معدن و دامپ باطله در گذر زمان، از برنامه‌های این شرکت برای راه‌اندازی سیستم IPCC خبر داد. شرکت گهرزمین، طراحی اولیه این سیستم را در سال ۲۰۱۶ به شرکت آلمانی تیسن‌گروپ (ThyssenKrupp) واگذار کرد که این شرکت در سال ۲۰۱۸ طرح اولیه پیشنهادی سیستم IPCC را برای معدن گهرزمین ارائه کرد. این شرکت در نظر دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ بازبینی و بروزرسانی طرح این سیستم را تکمیل کرده و نسبت به اجرای آن تصمیم‌گیری نهایی را صورت دهد.

دکتر پریچه، هضو هیات علمی دانشگاه اراک با بیان ابعاد فنی و تخصصی این سیستم، پتانسیل راه‌اندازی آن در معادن ایران را بالا خواند. او بیان اینکه معادن غالبا در شرایط بحران به سمت تکنولوژی IPCC می‌روند، گفت که تجربیات جهانی از اجرای این سیستم نشان می‌دهد که غالبا این سیستم با آغاز طرح توسعه معادن کلید می‌خورد. تجربه‌های موفق جهانی در این حوزه نشان می‌دهد که نسبت قیمت سوخت به قیمت الکتریسیته در کشور‌های بزرگ معدنی که سیستم IPCC را اجرا کرده‌اند، بالای ۵ اعلام شده‌است. این نسبت در ایران بین ۱۰ تا ۱۲ برآورد می‌شود که پتانسیل اجرای این سیستم را بسیار افزایش می‌دهد. او در ادامه، اما با بیان مثال‌هایی، عنوان کرد که سرمایه‌گذاران باید برای اجرای موفق این تکنولوژی ترکیب مناسبی از سیستم را انتخاب کرده و و جانب احتیاط در تخمین ساعت فعالیت سیستم در نظر بگیرند.

عربی، مدیرعامل شرکت مهندسی روناک، با بیان اینکه عمر مدیریت مدیران‌عامل شرکت‌های دولتی کوتاه بوده و و مدت زمان بازگشت سرمایه این سیستم چیزی در حدود ۵ تا ۸ سال پیش‌بینی شده‌است، اجرایی شدن این سیستم را امری دشوار، اما شدنی دانستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها